دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

با ورود تاکسی‌های برقی؛ ناوگان تاکسیرانی تهران جان دوباره می‌گیرد

با ورود تاکسی‌های برقی؛ ناوگان تاکسیرانی تهران جان دوباره می‌گیرد
واردات ۲۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی از چین در کنار نوسازی ۴ هزار تاکسی فرسوده، و ورود وزارت صمت برای توزیع تاکسی برقی در تهران، می‌توان به افزایش روز‌هایی با هوای آبی در تهران امیدوار بود.
کد خبر : 893258

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همه ما روزانه برای تردد در سطح شهر از وسایل نقیله عمومی استفاده می‌کنیم. مخصوصا اگر برای رسیدن به مقصد شرایط خاصی حاکم باشد، مثلا در روز‌های بارانی یا تردد در مراکز شلوغ شهر با وسیله نقلیه شخصی در نهایت به جز ساعت‌ها معطل ماندن در ترافیک، عایدی دیگری ندارد. از طرفی اگر دسترسی و شرایط استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مساعد باشد اقبال شهروندان به سمت این ناوگان روند افزایشی خواهد داشت. به همین جهت مدیریت ششم شهری در صدد توسعه و بازسازی شبکه حمل و نقل عمومی بر آمده و سعی کرده تا با توجه به گستردگی این حوزه در همه زمینه‌های آن فعال باشد.

مدیریت شهری ششم میراث‌دار حمل و نقل عمومی فرسوده

با توجه به ترافیک‌های درون‌شهری و مصرف سوخت تاکسی‌ها که عموما نیز فرسوده هستند، شهرداری تهران در این دوره بر آن شد که در کنار گام‌های خوبی که در حوزه حمل‌و‌نقل انبوه‌بر بر می‌دارد، توجه به تاکسی را هم به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

تاکسیرانی پیش از دوره مدیریت شهری ششم، به مدت زیادی دچار رهاشدگی شده بود. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به این نکته که دوره ششم مدیریت شهری تهران تاکسیرانی تهران را با ۵۰ هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفت. گفت: همت بالای شهردار تهران نوید بخش یک تحول بزرگ و چشمگیر در موضوع ناوگان تاکسی و حمل ونقل است. سازمان تاکسیرانی ظرفیت‌های بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شود می‌تواند تحول چشمگیری ایجاد کند.

وی با اشاره به هدف گذاری در شورای شهر تهران در برنامه چهارم تحول که براساس آن باید سالانه حداقل ۵ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود، ابراز داشت: این فرسودگی موجود در تاکسی‌ها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری کار جدی در این زمینه انجام نشده بود.

۴ هزار تاکسی به مرحله نوسازی رسیدند

طی دو سال نیمی که از عمر مدیریت شهری ششم گذشته است، ۴ هزار تاکسی به مرحله نوسازی رسیدند.

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم میزان آلودگی هوا را کاهش دهیم باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.

تاکسی‌ها سهم ۱۸ درصدی در حمل و نقل تهران را به خود اختصاص داده‌اند که البته سهم قابل توجهی است و متاسفانه این ناوگان از فرسودگی رنج می‌برد. مالکی درباره ورود تاکسی‌های تازه نفس به تهران عنوان کرد: تفاهم نامه واردات ۲۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی از چین به امضا رسیده است.

تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها چیست؟

البته که فرآیند نوسازی و بازسازی هزینه‌بر خواهد بود و این امر باید با کمک منابع تامین شود. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌های نوین مورد تاکید مدیریت شهری پایتخت است بیان کرد: تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی و برقی سازی به تاکسیرانی تعلق خواهد گرفت. مدیریت شهری با تسهیلات ۶۰ ماهه با سود هشت درصدی و با زمان تنفس سه ساله در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران قرار گرفته است.

ناگفته نماند که مدیریت شهری برای بهبود و سرعت بخشیدن به فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی و همچنین تشویق تاکسی‌داران به تعویض تاکسی‌های فرسوده با نو، به آنها وام اعطا خواهند کرد.

وحدت کار، درباره تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهارکرد: نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده با ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس، از ابتدای شهریورماه سال جاری برای نوسازی تاکسی‌ها آغاز خواهد شد.

مشارکت صندوق کارآفرینی امید در نوسازی

شهرداری تهران از منابع داخلی خود تسهیلاتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده با مشارکت صندوق کارآفرینی امید فراهم آورده است. وحدت‌کار مدیرعامل سابق تاکسیرانی درباره این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح، به طوری که تاکسیرانان برای دریافت تسهیلات با مراجعه به اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی باید نسبت به ثبت نام اقدام کنند و متناسب با زمان ثبت نام برای تشکیل و تکمیل پرونده بانکی به صندوق کارآفرینی امید برای بهره‌مندی از تسهیلات معرفی می‌شوند. در صورتی که خودروساز به تعهد خود عمل کند و پیش فاکتور را در زمان بندی مشخص مطابق با قرارداد منعقد شده با نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر کند، طرح نوسازی ناوگان مطابق با زمان بندی پیش بینی شده محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه خودروی سمند سورن پلاس برای متقاضیان با قیمت حدود ۳۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود اضافه کرد: با توجه به اینکه تحویل خودرو سه ماه پس از تکمیل پرداخت است و نظر به اجرای طرح کلید به کلید، تحویل خودروی فرسوده در روز دریافت خودروی جایگزین انجام می‌شود. مبلغ ارزش اسقاط نیز توسط مراکز به تاکسیرانان پرداخت می‌شود.

شرکت کنترل ترافیک پای کار نوسازی

اما با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که برای صندوق کارآفرینی امید در پرداخت وام پیش آمد و سال گذشته تنها ۲۷۰۰ خودرو و امسال هم کمتر از ۶۰۰ خودرو نوسازی شد مدیریت شهری به حل این چالش پرداخت. وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز با بیان اینکه طی قراردادی با شرکت کنترل ترافیک از محل درآمد طرح ترافیک، به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اعطاء تسهیلات نوسازی تاکسیرانی پیش بینی شده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم از صندوق کارآفرینی امید پیش بینی شده است، گفت: در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی پیش بینی شده است که ۶۰ ماهه و با سود ۸ درصد خواهد بود که چک اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است و از آنجایی که ورود سمند سورن به عنوان تاکسی نهایی شده، نوسازی تاکسی فرسوده آغاز خواهد شد.

ماجرای نونوارسازی ناوگان تاکسیرانی به تعویض تاکسی‌های کهنه با نو و بازسازی آن‌‍‌ها ختم نمی‌شود بلکه مدیریت شهری قصد دارد تا علاوه بر توسعه و نوسازی تاکسی‌ها آنها را به سمت برقی شدن هدایت کند. مالکی در این رابطه بیان داشت: برقی‌سازی خودرو‌ها موضوعی است که محسنات آن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و قطعاً در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کاهش مصرف سوخت و حتی کاهش مصرف روغن که بازیافت آنها یکی از دغدغه‌های جدی دوستداران محیط زیست است، مؤثر خواهد بود.

۱۹ آذرماه امسال ۸۸ خودروی آریزو ۵ برقی و طی روز‌های اخیر ۱۹۸ تاکسی برقی به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داده شد. علیرضا زاکانی در خصوص نحوه به‌کارگیری این تاکسی برقی‌ها که چندی پیش رونمایی شد، اظهار کرد: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های اپلیکیشنی آن هستیم. مجوز‌های لازم توسط سازمان تاکسیرانی صادر شده است و در مسیر خروجی دادن برای ارائه خدمت هستند؛ پیش از پایان سال جاری شاهد فعالیت آنها در سطح شهر خواهیم بود.

تاکسی‌برقی‌ها کجا مستقر شدند؟

این خودرو‌های برقی ابتدا در مکان‌های شلوغ و پرتردد شهر به کار گرفته خواهند شد. محسن هرمزی؛ معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران نیز درباره به کارگیری خودرو‌های رونمایی شده عنوان کرد: ۱۹۸ خودرو برقی، در میادین و مراکز اصلی شهر مستقر و به کار گرفته می‌شوند؛ همچنین در حال تجهیز پایانه بیهقی برای استقرار بخشی از این تاکسی‌ها هستیم.

در همین راستا با کمک وزارت صمت اتفاقا خوبی در حوزه تاکسی‌های برقی افتاده است. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در جلسه هیات دولت از آغاز تحویل هفته‌ای ۱۰۰ خودروی برقی به شهرداری تهران خبر داد و تاکید کرد: این تعداد تا اسفند به هفته‌ای ۱۰۰۰ خودرو خواهد رسید. این اقدام تا ۵ برابر در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی مزایای فراوانی دارد از کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا گرفته تا افزایش خدمت‌رسانی و بهره‌وری برای شهروندان که از چالش‌های اصلی کلانشهر‌هایی مانند تهران است. با برقی شدن حمل و نقل عمومی امید است که چالش‌هایی مانند آلودگی هوا و ترافیک نیز تا حد زیادی کنترل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته