دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

ورود نگران‌کننده هوش مصنوعی به عرصه پژوهش‌های پزشکی

ورود نگران‌کننده هوش مصنوعی به عرصه پژوهش‌های پزشکی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هوش مصنوعی بخش عمده‌ای از پزشکی و پژوهش را در آینده به خود اختصاص می‌دهد و این مسئله نگران‌کننده است.
کد خبر : 893062

مهدی خبازپور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره جایگاه تحقیق و پژوهش میان دانشجویان علوم پزشکی و میزان اهمیت دانشجویان پزشکی به پژوهش اظهار کرد: مدت‌هاست دانشجویان پزشکی علاقه زیادی به پژوهش نشان نمی‌دهند و فقط به پژوهش به عنوان ابزاری برای تقویت رزومه به منظور مهاجرت نگاه می‌کنند؛ البته در این میان هم پژوهش‌های خوب و باارزشی نیز توسط دانشجویان پزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهم تحقیق بین دانشجویان علوم پزشکی عدم مشخص بودن جمعیت هدف پژوهش در جامعه و بی‌توجهی به پژوهشگر در سطوح بالای مدیرتی است. 

قابل قبول بودن استفاده از پایان نامه‌ها در صنعت پزشکی

خبازپور بااشاره به قابلیت استفاده از پایان نامه‌های پزشکی در صنعت پزشکی کشور گفت: از جزئیات چنین چیزی اطلاع ندارم، با این وجود هرازگاهی یکبار به گوشم می‌رسد که پایان نامه باارزشی توسط یکی از دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر تا چه میزان از فناوری‌های نوین و پژوهش استفاده می‌کنیم افزود: قبلا استفاده از فناوری‌های نوین کمرنگ‌تر بود، اما اخیرا مراکز تحقیقات و متولیان پژوهش به این مسئله اهمیت بیشتری می‌دهند. 

ورود هوش مصنوعی در صنعت پزشکی نگران کننده است

خبازپور در پاسخ به این سوال که آینده پزشکی در حوزه هوش مصنوعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: فکر می‌کنم هوش مصنوعی بخش عمده‌ای از پزشکی و پژوهش را در آینده به خود اختصاص دهد؛ بنابراین این مسئله نگران کننده است و هوش مصنوعی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند قضاوت انسانی داشته باشد. 

هوش مصنوعی باید دستیار تلقی شود، نه جانشین! 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: هوش مصنوعی اگر یک اطلاع ناقص یا اشتباه به آن داده شود ممکن است در اکثر تصمیم گیری ها اشتباه کند. با این وجود به نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی روبه رشد است؛ اگرچه بستر مناسبی نیز میخواهد. با این وجود باید مراقب بود تا هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار باشد نه جانشین.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مهم‌ترین معضل جامعه دانشگاهی علوم پزشکی در حوزه پژوهش گفت: عدم انگیزه اقتصادی و عدم آموزش تخصصی در دانشگاه‌ها معضل اصلی پژوهش هاست، بیشتر رشته‌های تحصیلی در حد یک تا دو واحد درس روش تحقیق و یک پایان نامه دارند، ولی متاسفانه پژوهش کاربردی و استفاده از نتایج آن در هر رشته به ندرت توسط سازمان‌های مربوطه ارزیابی می‌شود.

آگاهی جامعه به کاربردی بودن پژوهش‌ها افزایش یافته است 

خبازپور با اشاره به اینکه پژوهش‌های پزشکی تا چه اندازه کاربردی هستند، اظهار کرد: کابردی بودن پژوهش‌ها در گذشته بسیار اندک بوده است، با این وجود به تازگی با توجه به ساختار‌های دانش بنیان و تولیدات محصول نسبت به گذشته پژوهش‌ها بیشتر به سمت کاربردی شدن حرکت می‌کنند، اتفاقا جامعه علمی نسبت به این مسئله آگاه‌تر شده و سوال اکثر دانشجویان این است که حالا این پژوهش انجام شود بعد از آن چه می‌شود؟ من نسبت به این مسئله خوش بین‌تر هستم؛ چراکه مثل قبل ارگان‌های مربوطه و ارزیابی کننده معیار‌های آن‌ها متفاوت شده و فقط به مقاله اهمیت نمی‌دهند.

افت پژوهش‌های پزشکی به علت فراهم نبودن بستر‌های لازم 

خبازپور بااشاره به اینکه ایران در حوزه پژوهش‌های پزشکی تا چه میزان سرآمد کشور‌های منطقه و جهان است، اظهار کرد: با توجه به امکانات از قبیل بودجه، وضعیت اینترنت، حمایت ارگان‌های مربوطه کشور ما واقعا سرامد در منطقه و جهان است. چون اکثر پژوهشگران ما با دست خالی از هر نظر خروجی‌های خوبی دارند. اما اگر از نظر خروجی و ارزیابی علمی به این داستان نگاه کنیم طی سال‌های اخیر ما افت محسوسی در جهان و منطقه داشته ایم که دلیل اصلی آن هم فراهم نبودن بستر‌های پژوهش برای جوانان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: می‌بینیم برخی جوان‌ها چقدر ایده‌های خوب دارند، اما این ایده‌ها تا به مرحله عمل برسد هزینه و وقت نیاز دارد که هیچ کس بار آن را به‌دوش نمی‌کشد.

به گزارش آنا، تحقیق و پژوهش در هر کشوری به عنوان موتور محرکه اصلی پیشرفت آن کشور تلقی می‌شود، در واقع پژوهش نوعی قدرت به شمار می‌آید که اگر مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان انتظار رشد داشت.از دلایل اهمیت تحقیق و پژوهش می‌توان به اطلاع رسانی عملی، اثبات یک نظریه و کمک به توسعه دانش در یک حوزه یا مطالعه اشاره کرد، در واقع نقش پررنگ پژوهش است که توسعه همه جانبه یک جامعه را ایجاد می‌کند. 

بدون توجه به پژوهش نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت یک کشور را داشت، دانشگاه‌ها به عنوان نماد مهم در پیشران تحقیق و توسعه پیش می‌روند؛ چرا که دانشجویان با ارائه ایده‌های خلاقانه خود ماه‌ها به حل مسئله می‌پردازند تا بتوانند دستاورد تحقیقاتی خود را منجر به کمرنگ کردن چالش‌های کشور خودشان کنند.تحقیق و پژوهش، لازمه خواندن و نوشتن است و این دو عمل به توانمندی سواد آموزی، محاسبات و درک کمک خواهند کرد، بدون این مهارت‌ها احتمال اینکه شخصی معنی تحقیق را درک کند و در آن درگیر شود بسیار کم است.

توجه مسئولان و دولتمردان به بحث تحقیق و پژوهش امری بسیار جدی تلقی می‌شود؛ چراکه با کمک تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته از سوی قشر علمی نه تنها می‌توان مشکلات و مسائل را حل کرد، بلکه می‌توان در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشت و خوش درخشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته