دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

گفتاردرمانگرهای جدید به‌زودی به سر کلاس‌های درس می‌روند

گفتاردرمانگرهای جدید به‌زودی به سر کلاس‌های درس می‌روند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۵۲۵ کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان قبول شده‌اند که از امروز (اول بهمن) ابلاغ آنها صادر شده و در مراکز زیر مجموعه این سازمان مشغول به کار می‌شوند.
کد خبر : 892035

به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشستی خبری اظهار کرد: سومین آزمون استخدامی که وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ برگزار کرد، آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی بود که ۲۱ مهر برگزار شد.

وی افزود: در این آزمون فقط افرادی می‌توانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند. از این رو ۲۴۱۶ نفر در آزمون ما ثبت نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند، ۱۱۶۸ نفر چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی امور آموزش معلولان مجاز شدند که از بین آن‌ها ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: با هماهنگی در استان‌ها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن ماه صادر و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم می‌شود. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی برای آن‌ها به صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام می‌شود.

طریفی گفت: با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرا بخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم.

در ۸۱۹ مرکز جامع در کشور سنجش سلامت کلاس‌اولی‌ها انجام می‌شود

طریفی حسینی عنوان کرد: ۸۱۹ مرکز جامع داریم که کار سنجش سلامت کلاس اولی‌ها و ارائه خدمات توانبخشی در حوزه‌های نقص توجه، اختلال یادگیری، هیجانی، رفتاری و دیرآموز به دانش‌آموزان را انجام می‌دهند. شرایط پذیرش نوآموزان پیش دبستانی به صورت رایگان در این مراکز فراهم می‌شود و در صورت تشخیص اختلال، از خدمات آموزشی و توانبخشی این مراکز  به صورت رایگان استفاده می‌کنند؛ همچنین بخشی از نیروهای کاردرمان و گفتار درمان در این مراکز ساماندهی می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: وقتی شدت و نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی مشخص شد باید اعلام شود که آیا در مدارس عادی باشد یا استثنایی؟

طریفی حسینی خاطر نشان کرد: کمیته جای‌دهی آموزشی در مراکز جامع ایجاد شده است که معلم مرتبط، نیروی توانبخشی، خانواده، نماینده مدیران منطقه و فردی که کار تست و آزمون دانش‌آموز را انجام داده است در آن حضور دارند و نوع مدرسه و نظام آموزشی و خدماتی را که دانش‌آموز باید دریافت کند را مشخص می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در اختلالات یادگیری، دیرآموزی، اختلالت هیجانی و رفتاری و بیش فعالی، دانش‌آموزان در مدارس عادی توسط معلمان شناسایی می‌شوند و مداخله مختصری به کمک معلم در کلاس درس ارائه می‌شود، اگر پاسخی دریافت نکرد، به مراکز جامع برای مداخلات تخصصی سطح بالاتر ارجاع داده می‌شود.

۳۰۰ مدرسه بزرگ توسط خیرین مناسب‌سازی می‌شود

طریفی حسینی بیان کرد: خیرین پذیرفتند ۳۰۰ مدرسه بزرگ را در سال تحصیلی جاری مناسب سازی کنند و همچنین معلمان مدارس عادی در مدرسه استثنایی حضور یافته و در یک برنامه عملی، مهارت لازم برای کار با دانش‌آموزان استثنایی را دریافت می‌کنند.

رشته‌های جدید برای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد می‌شود

طریفی حسینی از ایجاد رشته امور خدمات عمومی و موسیقی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی خبر داد و اظهار کرد: از مهر سال آینده این دو رشته به مدارس استثنایی اضافه می‌شود؛ همچنین در حال بررسی برای ایجاد رشته گیاهان دارویی، کمک پیرایشگری، کمک سراجی و دستیاری کشاورزی شهری هستیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: میانگین جمعیت دانش‌آموزان در مدارس استثنایی حدود ۵۰ نفر است و از دوره پیش دبستانی تا متوسطه را شامل می‌شود و به دلیل جمعیت اندک، 

طریفی حسینی درباره سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی گفت: شهرداری‌ها در سطح کشور حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهداتی را در حوزه سرویس دانش‌‌آموزان استثنایی داشتند و تا کنون ۵۳ میلیارد تومان به صورت مستقیم یا ارائه خدمت به دانش‌آموزان محقق شد و مابقی تا پایان سال تحقق خواهد یافت.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:  ۲۰ استان در حوزه سرویس مدارس عملکرد بهتری داشتند، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کرمان، کرمانشاه، مازندران، مرکزی، همدان و یزد همکاری مناسبی داشتند.

وی افز.د: در مرحله تکمیل ظرفیت بعضا افرادی که موفق نشدند، خود را به مرحله ارزیابی تکمیلی برسانند، شرایط برای آنها فراهم می‌شود و تا قبل از پایان سال، مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف می‌کنیم.

سنجش کودکان از 4 سال به بالا در مراکز جامع سنجش صورت می گیرد

طریفی حسینی گفت: سنجش کودکان از ۴ سال تمام در مراکز سنجش صورت می گیرد و خانواده‌ها دقت داشته باشند اگر تفاوتی میان فرزند خود با سایرین متوجه شدند به ویژه در فرایند رشد و رفتار کودک، به‌موقع و قبل از دوره پیش دبستانی به مراکز جامع سنجش مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: الان ۲۵ هزار دانش‌آموز در ۴ گروه معلولیت آسیب بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی و اوتیسم سطح بالا، در مدارس عادی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

دانش‌آموزان دارای بیماری نادر تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار خواهند گرفت

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بیماران پروانه‌ای باید در مدارس عادی تحصیل کنند چون به لحاظ سطح هوش و یادگیری مشکلی ندارند، تعدد بیماری‌های نادر زیاد است و در حال پیگیری هستیم تا گروه دیگری را در سایر گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد کنیم تا بتوانیم خدمات آموزشی ویژه به آنها دهیم.حتی در سازمان، کلاس بیمارستانی هم داریم یعنی اگر دانش‌آموز، بیمار باشد از طریق آموزش از راه دور و معلمان رابط، آموزش به او ارائه می‌شود.

سنجش نیمی از کلاس‌ اولی‌های 1403 انجام شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کار سنجش حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی ۵۰ درصد نوآموزانی که مهر 1403 به کلاس اول می‌روند، انجام شده است و تا پایان سال کار یک میلیون نفر را انجام خواهیم داد و ۶۰۰ هزار نفر در سه ماهه ابتدای سال آینده انجام خواهد شد.

طریفی حسینی تصریح کرد: تا خرداد، پرونده سنجش را خواهیم بست و این وضعیت باعث شده است اگر کودکی دیرآموز تشخیص داده شود در طول تابستان فرصت ورود آموزشی را داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته