سالن چهارسو تا نیمه دوم سال آینده آماده نمیشود/ سالن اصلی تئاتر شهر به پنج ماه زمان برای بازسازی نیاز دارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا پریسا مقتدی در این نشست گفت: «از زمانی که مسئولیت مدیریت مجموعه تئاتر شهر را بر عهده گرفتم کار با شورای هنری برای انتخاب آثار را آغاز کردیم تا با خرد جمعی تصمیمگیری داشته باشیم. ما در دو حوزه تعریف هویت سالنهای نمایشی و بازسازی فیزیکی تئاتر شهر را آغاز کردیم که طبیعتا گفتوگوهای متعددی نیز در این رابطه با مسئولان مربوطه و هنرمندان داشتیم.»
وی ادامه داد: «در سال گذشته تقریبا بیش از ۵۰۰ ساعت جلسه در حوزه بازسازی برگزار شد. با مطرح شدن موضوع بازسازی سازمانهایی چون میراث فرهنگی و آتشنشانی هم علاقهمند به همکاری بودند و هم ما از این همکاری استفاده کردیم. همچنین با انجمن طراحان صحنه و هنرمندان مختلف به عنوان کاربران نهایی سالنها وارد مذاکره شدیم که با حمایت معاونت هنری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و همچنین نظر من سعی شد تا به اتفاق نظر برسیم.»
مدیر مجموعه تئاتر شهر بیان کرد: «در مورد سالن قشقایی ترجیح دادیم تا پروژه برای مدت یک و نیم تا دو ماه متوقف شود و این تنها توقفی بود که ما خواستارش بودهایم. با دفتر طرحهای عمرانی که مسئول پروژه است جلسات زیادی برگزار شد و تصمیمگیریهایی در پی این امر اتخاذ میشد کهگاه با درخواست ما همخوانی نداشت بنابراین سعی کردیم با استفاده از یک نماینده – مصدق- که تخصص فنی و تجربه لازم را دارد وارد صحبت شدیم تا همکاریاش امکان خطاها را کاهش دهد و بازسازی با کمترین مشکل روبرو شود.»
بهرهبرداری از سالن قشقایی از نیمه خرداد ماه
وی درباره وضعیت تکنولوژی سالنها اظهار کرد: «از بهترین برندها و با کیفیتترین محصولات در تجهیز سالنها استفاده کردهایم. در این راستا سالن سایه را توانستیم به مرحلهای رسانیم که امکان اجرای نمایش داشته باشد. در سال جدید نیز ۲۵ روز کاری در این سالن خواهیم داشت.»
وی ادامه داد: «سالن قشقایی به رفع اختلافنظر موکول شد و این توقف به این دلیل بود که پیشنهاداتی از سوی انجمن طراحان مطرح شد که نیاز به مطالعات جدیدی داشت که در نهایت این سالن نیمه خرداد ماه آماده بهرهوری خواهد بود. سالن اصلی مجموعه نیز به نظر میرسد چیزی حدود ۵ ماه زمان برای بازسازی نیاز داشته باشد.»
آماده سازی سالن چهارسو تا نیمه دوم سال آینده
وی با اشاره به اینکه در واپسین روزهای سال جاری همچنان جلسات و مذاکراتش را با مسئولان دولتی ادامه داده است بیان کرد: «جلسات را برگزار میکنیم تا پاسخ دقیقتری برای تحویل سالنها به ما داده شود. سالن چهارسو بعد از سالنهایی که گفته شد به مرحله بازسازی میرسد که به نظرم نیمه دوم سال آینده خواهد بود.»
مقتدی گفت: «من از مهندس معمار که مسئول پروژه است با صراحت، عاجزانه به عنوان یک هنرمند خواهش میکنم این دوره زمانی را به صورت پیگیر باشند چرا که دغدغه مسئول پروژه در تحویل سالنها در زمان مقرر تعیین کننده است.»
دیرکرد در بازسازی مساوی با توقف اجراها و کم شدن فضای نمایشی
وی با تاکید بر اینکه ما پیگیر جزئیات به لحاظ زمانبندی و کیفیت هستیم عنوان کرد: «پروژه تئاترشهر پروژهای است که مربوط به شهر تهران میشود. در شرایطی که تئاترشهر هر ۵ سالن را با امکانات و امنیت محدود در اختیار هنرمندان قرار میداد بازسازی و توقف اجراها باعث کم شدن فضا شده است و طبیعتاً اگر عقب بنشینیم اجراهای نمایشی به تعویق خواهد افتاد.»
وی خاطر نشان کرد: «شورای هنری سالن اصلی را علی رفیعی، حسین مسافرآستانه، همایون غنیزاده، شورای سالن چهارسو را امیر دژاکام، نیما دهقان و رضا گوران، شورای هنری سالن قشقایی را علی اصغر دشتی، آروند دشت آرای و فارس باقری، شورای سالن سایه را محمود رضا رحیمی، حمید رضا پورآذری، کتایون فیض مرندی تشکیل میدهند و سید اشرف طباطبایی مدیر انجمن نمایش و رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی به عنوان شخصیتهای حقیقی و حقوقی هستند.»
معاونت هنری فقیرترین قسمت فرهنگی کشور
محمودرضا رحیمی به عنوان نماینده شورای هنری سالن سایه در این نشست گفت: «از مرداد ماه تا کنون علی رغم اینکه به عنوان شورای هنری انتخاب شدیم اصلیترین کاری که کردیم بررسی تعاریف در معاونت هنری بود که در چه حوزه توانایی و اختیارات دارد؟ هر چند نهادهای مختلف چندان یاریگر معاونت هنری نیستند و واقعیت این است که فقیرترین قسمت فرهنگی کشور معاونت هنری است. بعد به تعاریف مرکز هنرهای نمایشی پرداختیم، سپس به سراغ سالنها رفتیم و متوجه شدیم تئاتر شهر به عنوان نگینی است که در حوزه تئاتر وجود دارد در این میان این سوال مطرح شد که آیا تئاتر شهر این اختیار را دارد که بهترین کارهای نمایشی را اجرا کند و مسالهاش نفس هنر باشد؟ اگر بخواهد استعداد یابی کند و فردی را معرفی کند آیا این امکان برایش وجود دارد؟ در نهایت متوجه شدیم که امکان چنین تصمیم گیریهایی نیست مساله بعدی که مورد بررسی قرار گرفت تنوع اجرایی بود که متاسفانه امروزه در تئاتر ما کم شده و بیشتر به سمت تئاتر تک شکل پیش میرویم و تنوع چندانی نداریم.»
وی ادامه داد: «تصمیمگیری ما با بازسازی یا بهتر بگویم با نوسازی همراه شد که همین امر منجر به اعلام نظر برای سرنوشت سالن سایه و اینکه چطور میتواند باشد، شد.»
رفع نواقص در طراحی سالن سایه
عضو شورای سالن سایه با اشاره به اینکه تا الان ۶۰ تا ۷۰ درصد کار انجام شده است، تصریح کرد: «نوسازی باعث شد تا به مطلوب شدن سالن سایه فکر کنیم. در این راستا متوجه شدم که در طراحی قبلی سالن ۸ صندلی بالا امکان نشستن مطلوب را برای مخاطب فراهم نمیکند و ۲۸ صندلی کاملا خطای دید داشت و قوس مناسب برای طراحی در نظر گرفته نشده به طوریکه افراد برای دیدن آثار نمایشی مجبور به خم شدن میشدند. تمامی این موارد در طراحی جدید سالن رفع شده است.»
رحیمی در سخنانش به تغییر نام سالن اشاره کرد و در ادامه عنوان کرد: «خواستیم به پیشنهاد دوستان عنوان «نسل نو» و یا «حرف نو» را برای این سالن برگزینیم اما بعد دیدم هر هنرمندی در نگاه خود نسلی نو است و هر اثری که میخواهد روی صحنه اجرا کند حرفی نو دارد بنابراین از این امر صرف نظر کردیم.»
سالن سایه مناسب نمایشهایی که دکورهای پرتابل دارد
وی با بیان اینکه صندلیهای این سالن متحرک است به نبود فضای تمرین به عنوان موضوع آزار دهنده هنرمندان اشاره کرد و در ادامه افزود: «ما سعی داشتیم فراخوانی منتشر کنیم که نحوه استفاده از سالن و شرایط خاص آن برای استفاده بهینه گروههای نمایشی تشریح کند. با توجه به اینکه انتشار فراخوان منجربه ارسال آثار زیادی میشود و محدودیت در اجرا وجود دارد در صورت انتشار فراخوان ما ناچار میشدیم به افراد زیادی جواب منفی دهیم که این امر قطعا برای هنرمندان آزار دهنده بود بنابراین از این اقدام نیز صرف نظر کردیم.»
وی در سخنانش تاکید کرد: «همچنین با وجود اینکه گفته شده سالن نمایشی تا ۱۵ اردیبهشت ما آماده بهرهبرداری است ولی در حین کار است که مشکلات خود را نشان میدهد و زمان مشخص میشود.»
اجرای دو نمایش بین المللی در سالن سایه
وی اعلام کرد: «با توجه به زمان اعلام شده برای سالن ما در سال آینده ۸/۵ فرصت اجرا خواهیم داشت که یک فرصت به مسائل ویژه اختصاص داده میشود همچنین درخواست دادیم دو بازه زمانی ۱۵ روزه به کارهای بین المللی اختصاص پیدا کند که این فرصت میتواند برای کسانی که با گروههای خارجی کار میکنند و یا گروههایی که میتوانند با شرایط فرهنگی ما کنار بیایند راهگشا باشد.»
رحیمی گفت: «در این سالن نمایشهایی باید اجرا شود که دکورهای پرتابل دارد دربهای سربی که برای این سالن در نظر گرفته شده تا ۴۰ درصد آگوستیک صدا را تقویت میکند.»
وی با اشاره به نبود مستندات سالنهای نمایشی تصریح کرد: «ما بررسیهایمان را مکتوبات را تعاریف در قالب ۱۲۰ صفحه ثبت و ضبط کردهایم.»
مشغول تمرین خرد جمعی هستیم
علی اصغر دشتی که به عنوان نماینده شورای سالن قشقایی حضور داشت نیز بیان کرد: «ما نمیدانیم چه کار میکنیم چون در تئاتر با وضعیت برزخی روبهرو هستیم و هیچ نسبتی میان نرم افزار یعنی نیروهای هنری و سخت افزار یعنی همان سالنها برای ارائه وجود ندارد. به نظرم در جامعهای که بیخردی فردی در حال ارائه است ما در این شورا مشغول تمرین خرد جمعی هستیم. به نظرم حال با هر میزان خطایی که رخ میدهد باید اقدامات را به فال نیک گرفت.»
علی اصغر دشتی در سخنانش تنها راه برای جلویگری از سوءتفاهمات میان هنرمندان و مدیران را وضع قوانین معرفی کرد. یکی از چالشهای ما در شورای هنری سالن قشقایی این بود که شورای هنری پرهیز میکردند که وارد پروسهای شوند که گذشته تئاتر شهر را با قوانین نامعلوم ارزیابی کند. در نتیجه شورای این سالن پذیرفت تا درباره آینده برنامهریزی کند.»
تغییر نام سالن قشقایی به مرکز مطالعات قشقایی
وی اظهار کرد: «تئاتر قشقایی احساس کرد تئاتر دچار روزمرگی شده است و در این میان یک جای خالی وجود دارد درگام نخست این سالن به مرکز مطالعات قشقایی تغییر نام پیدا کرد. مرکز مطالعات قشقایی مرکزی است برای حمایت از مطالعه گروههای شیوهمند و یا در جستجوی شیوه در تئاتر، گروههایی که ترجیح میدهند از طریق آموزش مدیریت به برنامه ریزی رسند.»
قصد ما خارج کردن تمرکز از یک شب اجرا بود
دشتی تشریح کرد: «ما قصد داریم تمرکز را از یک شب اجرا خارج کنیم بنابراین فضای کامل قشقایی را به عنوان مرکز مطالعاتی به مدت ۱۵ روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ در اختیار هنرمندان قرار میدهیم که ماکت و مدل از استقرار و ثبات گروههای نمایشی باشند. گروههای نمایشی میتوانند کارگاههای آموزشی سمینار نمایش فیلم را در ساعاتی که در اختیار دارند برگزار کنند و یک اثر نمایشی را چندین بار در روز به اجرا در آورند در حقیقت این سالن ۱۲ فرصت به گروهها میدهد تا در صورتی که میتوانند در ساعات غیر مرسوم اجرا داشته باشند همچنین گروهها قادر خواهند بود متصدی نور، صدا، داشته باشند و حتی قیمت بلیتهایشان را خود انتخاب کنند که البته تحت نظارت مسئول سالن خواهد بود.»
عضو شورای هنری سالن قشقایی همچنین متذکر شد: «فروش محصولات فرهنگی، جذب اسپانسر، دریافت شهریه کارگاه آموزشی، برپایی جلسات نمایشنامهخوانی، برگزاری پاتوقهای فرهنگی در کافیشاپ و حتی فستیوال امکانهایی است که برای گروههای این سالن در نظر گرفته شده است.»
افزایش 20 میلیون بودجه برای گروههای سالن قشقایی
وی همچنین خبرداد: «مرکز قشقایی به لحاظ بودجه از بودجه مصوبی که از طریق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کرده از ۲۵۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است که روزانه به هر گروه نمایشی یک و نیم میلیون تومان به طور مساوی بابت سوبسید مطالعه، تجربه، برنامه ریزی و تمرین استقرار گروهها پرداخت میشود.»
میزبانی مرکز مطالعات قشقایی از 12 گروه نمایشی
دشتی گفت: «مرکز مطالعات قشقایی در طول سال آینده میزبان ۱۲ گروه ایرانی خواهد بود. هر گروه نمایشی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سوبسید دریافت خواهد کرد. همچنین مرکز مطالعات تیم پژوهشی را تشکیل میدهد که مطالعات اجرایی ۱۲ گروه را گردآوری میکنند و در قالب کتاب در سال ۱۳۹۵ منتشر میکنند.»
گزارش از ناهید منصوری
انتهای پیام/