دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر یک خانه خلاق در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

بازارپردازی روایت با تکیه بر شاهنامه فردوسی/ ۷ شخصیت در نخستین تعاونی فرهنگ‌بنیان طراحی شد

بازارپردازی روایت با تکیه بر شاهنامه فردوسی  ۷ شخصیت در نخستین تعاونی فرهنگ‌بنیان طراحی شد
نفیسه شاهی نوری از چگونگی شکل‌گیری «تعاونی خدماتی بازارپردازی فرهنگی» و تولید بازی رومیزی هفت‌خوان رستم می‌گوید.
کد خبر : 890621

نفیسه شاهی نوری، مدیرعامل «خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: طراحی شخصیت یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مراحل تولید یک محصول فرهنگی است. خالقان یک اثر یا محصول از طریق شخصیتی که در آن اثر محوریت دارد پیام و خصلت هنرمندانه خود را به مخاطب عرضه می‌کنند.

 شخصیت‌های روایت‌ساز و روایت‌های شخصیت‌ساز

وی اظهار کرد: در بحث صنایع فرهنگی ما با روایت‌هایی مواجهیم که شخصیت می‌سازند و از آن طرف شخصیت‌هایی را هم داریم که هویت‌ساز هستند. در یک رابطه متقابل، ما از خلال روایت‌‌های مختلف می‌توانیم شخصیت‌های با اصالت را کشف کنیم و از سوی دیگر اصالت شخصیت است که روایت‌های جذاب را می‌سازد؛ بنابراین سراغ ادبیات کهن رفتیم چون شخصیت های داستان‌های کهن ما دارای ویژگی‌هایی هستند که کاملاً برای طراحی یک شخصیت فرهنگی مناسب‌اند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا افزود: این شخصیت‌ها فقط در ادبیات مکتوب هم محدود نمی‌شوند؛ بلکه در ادبیات شفاهی و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور و یا حکایت‌هایی که سینه به سینه نقل شده و از پدربزرگ‌ها ومادربزرگ‌ها به ما رسیده است نیز وجود دارد.

شاهی نوری گفت: بر همین اساس ما با انتخاب کتاب شاهنامه فردوسی و شخصیت‌های داستان «هفت خوان رستم» سراغ طراحی یک بازی رومیزی رفتیم. برای افزایش کیفیت این محصول از گروه‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور استفاده کردیم. از جمله سراغ گروه «رویانو» در اصفهان رفتیم که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کردند یا از توان تخصصی گروه «نابغه هوشمند» در تولید بازی‌های رومیزی هم بهره بردیم.

عبور از هفت خوان رستم از دریچه بازارپردازی روایت

این فعال حوزه کسب و کارهای فرهنگی عنوان کرد: از بین گونه‌های مختلف بازارپردازی با تکیه بر داستان هفت‌خوان شاهنامه روی «بازارپردازی روایت» تمرکز کردیم. با استفاده از شخصیت های این داستان گروه های مختلف سنی را دسته‌بندی کردیم و برای همین الان از افراد خردسال تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند از بازی «هفت خوان »استفاده کنند.

با تکیه بر شاهنامه فردوسی به دنبال بازارپردازی روایت هستیم/ طراحی ۷ شخصیت در اولین تعاونی خدماتی فرهنگ‌بنیان

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا گفت: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از کارکرد‌های اصلی مجموعه ایلسا است. در این پروژه کارمان را از یک بازی رومیزی آغاز کردیم. حجم گردش پول بازی رومیزی در دنیا در سال ۲۰۲۰ سیزده میلیارد دلار بود. ابتدا پیش بینی درآمد ۹۰۰ هزار دلاری را داشتم که تححق آن واقعا یک رویا بود.

وی افزود: با این حال وقتی سراغ تدوین طرح‌های اقتصادی رفتیم متوجه شدیم که درحوزه شخصیت‌سازی اگر بازارپردازی را گسترده کنیم و افراد جدید و خلاق را وارد کنیم خیلی هم دور از ذهن نیست و بازگشت سرمایه خوبی شکل می‌گرد.

شاهی نوری افزود: بنابراین در قالب یک طرح اقتصادی تجمیعی و در دو طرح سه ساله و پنج ساله در قالب ۶ گروه کاررا پیش بردیم. از آنجایی که هر کدام از این بزرگواران در طرح اولیه سهمی داشتند، مشارکت را به سمت مشارکت مدنی بردیم.

این فعال حوزه کسب‌وکار‌های فرهنگی عنوان کرد: در ابتدای شاید هدفمان ایجاد «تعاونی خدماتی بازارپردازی فرهنگی» اما با تلاش همکارانم و حمایت  کارگروه بازارپردازی فرهنگی طرحی را شروع کردیم که در طول پنج سال سال، ۷ شخصیت را ازآثار ادبیات کهن کشف و بازآفرینی کنیم و برمبنای آن هفت زنجیره ارزشی شخصیت را ایجاد کنیم. امیدوارم شکل‌گیری این تعاونی مشارکتی با کمک دفتر تعاون و قرارگاه بازارپردازی فرهنگی و ستاد سند توسعه فناوری نرم به اتفاقات تاثیرگذاری در این عرصه بینجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب