ارتباط قطعهسازان با دانشبنیانها چاره افزایش کیفیت در خودروسازی
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پی تلاطم دوباره در بازار خودرو، بازار شایعات در این حوزه نیز گرم شده است؛ اما مطابق برخی خبرها قرار است به خودروسازان اجازه داده شود که قیمت محصولات خود را بر اساس میانگین قیمت سه خودرو خارجی همرده محصول خود تعیین کنند.
در همین رابطه آلبرت بغزیان عضو هيئت تجديدنظر شوراي رقابت گفت: قرار بر این بوده است که خودروهای مونتاژ شده به این صورت تعیین قیمت شوند و حدود ۲۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت میانگین بازار، خودروی مونتاژ شده به فروش برسد.
وی ادامه داد: متاسفانه تعیین قیمت خودرو از دست شورای رقابت گرفته شد و این اتفاق تاثیرات بدی بر بازار خودرو خواهد داشت. این تصمیم باعث خواهد شد که در بازار خودرو به زمانی بازگردیم که شورای رقابت ورود نکرده بود.
دلیل جوسازی علیه شورای رقابت چیست؟
بغزیان تصریح کرد: سال گذشته با ورود شورای رقابت به بازار خودرو شاهد کاهش شدید قیمت خودروها بودیم. به عنوان مثال قیمت خودرویی از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حدود یک میلیارد کاهش یافت. حتی شرایط بازار به جایی رسیده بود که خودروسازان نگران بودند که مردم سفارشهای پیش خرید خودرو را نیز پس میگیرند. به همین دلیل شروع به جو سازی علیه شورای رقابت کردند.
عضو هيئت تجديدنظر شوراي رقابت ادامه داد: با حذف شورای رقابت از تصمیم گیری در مورد قیمت خودرو پیش بینی میکنم که مجددا شاهد همان شرایط سوداگری و رانت خواری در بازار خودرو باشیم و قیمت خودرو مرتب افزایش یابد.
قطعهسازان تجمیع و دانشبنیان شوند
بغزیان درباره کیفیت خودرو گفت: در تولید و طراحی هیچ مشکلی نداریم. گاهی به دلیل طمع و سوء مدیریت قطعات بیکیفیت تولید میشود. قطعه سازهای کوچک ما دانشبنیان نیستند و صرفاً کپی کار هستند؛ اما شرایط بودجه و تحقیق و توسعه آنها اجازه تحقیق برای تولید با کیفیت را نمیدهد. این وظیفه انجمن قطعه سازان است که اینها را به صورت کنسرسیوم تجمیع و سازماندهی کند.
وی ادامه داد: این بی کیفیتی در تولید نشان میدهد که قطعه سازان کوچک ما در ارتباط با شرکتهای دانشبنیان نیستند. با وجود هزاران قطعهساز این اتفاق طبیعی هم هست؛ چراکه برای آنان صرف اقتصادی ندارد که در همکاری با شرکتهای دانشبنیان در مقیاس کوچک تولید کنند. به جای هزاران قطعه ساز باید چندین قطعه ساز در یک شهرک تجمیع شوند و به تولید دانشبنیان رو بیاورند.
بغزیان گفت: برای تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان، افزایش کیفیت تولیدات باید در نظر گرفته شود که در این بین ابتدا باید قطعهسازان کوچک تجمیع و با شرکتهای دانشبنیان مرتبط شوند تا با هوشمندسازی، توسعه کیفیت محصولات تولیدی تضمین شود.
جادو و واردات خودرو
بغزیان درباره تاثیر واردات خودرو بر بازار گفت: پیش بینی وضعیت واردات خودرو احتیاج به علم جادوگری دارد! واردات خودرو دستورالعمل و قانون دارد و برخی عکس و فیلمهایی از واردات منتشر میکنند؛ اما در واقع شواهد زیادی دیده نمی شود. برخی دیگر قیمت نیز اعلام میکنند که حتی این قیمتها نیز بیش از ۲۰ هزار دلار برای هر دستگاه است؛ اما شایان ذکر است که تقاضا برای خودروی داخلی نهایتا در حدود یک پنجم حجم تولید داخل است، پس با شرایط ذکر شده تاثیر چندانی بر بازار ندارد.
این استاد دانشگاه درباره راه حل نهایی رفع مشکلات در خودروسازی و بازار خودرو اظهار کرد: خودروسازان ادعا میکنند که زیانده هستند و هزینههای تولید آنها بالاتر از قیمت تعیین شده برای خودروهای داخلی است؛ پس در این صورت نباید مشکلی با بازرسی و حساب رسی داشته باشند.
وی ادامه داد: آیا رقم تهیه همه قطعات خودرویی مانند پراید و مونتاژ آن از بازار به ۳۰۰ میلیون تومان میرسد؟ چگونه است که خودرو سازی برای تولید این خودرو در شرایطی که ارز با قیمت ترجیحی دریافت کرده است و سفارش انبوه قطعه میدهد، باز هم دچار زیان میشود؛ این شرایط را به دیگر خودروها هم میتوان تعمیم داد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: دلیل زیانده بودن خودروسازان سوء مدیریت و سرمایهگذاری غلط و حقوقهای گزاف است. تاکنون به جز این(زیانده بودن) هیچ گزارش حسابرسی شدهای از خودروسازان ندیدهام.
عضو هيئت تجديدنظر شوراي رقابت ادامه داد: مردم که نباید تاوان زیان انباشته خودروسازان را بدهند. شورای رقابت برای همکاری با خودروسازان و افزایش قیمت خودرو متناسب با تورم تولید آماده همکاری بود؛ اما خودروسازان با بهانه تراشی به دنبال جبران زیان سوء مدیریت خود هستند.
عدم کار کارشناسی در خودروهای مونتاژی
بغزیان درباره خودروهای مونتاژی گفت: این نوع خودروها چیزی حدود ۱۵ هزار دلار ارزبری دارند. هزینههای کارگری و مونتاژ و بازار و ... نیز به این رقم اضافه میشود و گاهی شاهد هستیم که قیمت تمام شده آنها از بازار آزاد هم بیشتر میشود. این اتفاق یعنی مونتاژ این خودرو هیچ ارزش افزودهای تولید نکرده است. این موضوعات باید در خصوص خودروهای مونتاژی کارشناسی شود.
انتهای پیام/