دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایت خبرنگار آنا از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران/2

جشنواره‌ای به بزرگی اقوام ایرانی و کوچکی تالار رودکی

جشنواره‌ای به بزرگی اقوام ایرانی و کوچکی تالار رودکی
شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی در تالار رودکی در حال برگزاری است که هنوز خبری از مقام و مسئولی برای حضور در جشنواره نیست.
کد خبر : 889702

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار رودکی تهران با تنوع زیادی از اقوام کرد، لر، خراسانی، مازندرانی و آذری و جنوبی و حضور زیاد دانشجویان برگزار شد. اگرچه انتظار می‌رفت مثل دوره‌های گذشته سالن بزرگتری، چون تالار وحدت در اختیار جشنواره نواحی قرار بگیرد، اما این دوره شاهد یک سالن کوچک، چون تالار رودکی برای اجرای هنرمندان بودیم و درست است که قطع به یقین این سالن پر شد، اما ظرفیت چند صد نفره رودکی هم میهمانانی را پشت درها نگه داشت و به هنرمندان احساس غربت داد!

بخش اعظمی از سالن رودکی توسط دانشجویان از همان ابتدا پر شد و به نظر می‌رسید که بسیاری از این دانشجویان هم برای کار تحقیقی و پروژه‌های درسی و به اصطلاح نمره گرفتن از اساتید به دیدن کار‌ها آمده بودند!

در ابتدای شب دوم جشنواره هم محمدعلی مرآتی، چون شب اول به ارائه توضیحی به حضار درباره شرایط رسیدن جشنواره به این مرحله پرداخت و عنوان کرد که به نظر می‌رسد امشب شب بوشهر باشد، چرا که دو گروه شاخص از بوشهر را همراه داریم.

نخستین اجرای این شب گروهی از شمال بوشهر، گروه اجرایی پولاد قهرمانان و مصطفی خرم دل با اجرای سه قطعه با ساز نی انبان بودند.

جشنواره‌ای به وسعت اقوام ایرانی به کوچکی تالار رودکی/وقتی جشنواره نواحی تبدیل به اجرایی دانشجویی می‌شود
اجرای دوم برای گروه مازندرانی با سرپرستی سعدی صادقی و اجرای پویا محسنی، رضا رحمانی، سپهر علیزاده و سید محمد باقراسدی بود.
با وجود اینکه دوشب از جشنواره گذشته و به عبارتی به نیمه خود جشنواره نواحی رسیده، اما هنوز خبری از حضور مدیر و مسئولی از فرهنگ و هنر کشور نیست میهمان ویژه جشنواره شب گذشته بابک خضراعی رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران بود. او در صحبت‌هایی عنوان کرد که وظیفه خود می‌دانسته از آغاز تا پایان جشنواره حضور داشته باشد.

وی گفت: تحقیقات فولکلور با وجود تلاش‌های بیش از چهل ساله استادان و محققان زیادی، هنوز جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده و ما هنوز نیاز به متون خوب در این عرصه داریم، امیدواریم این روند با کمک همکاران، هنرمندان و محققان همسو صورت بگیرد و بیش از پیش شاهد تحقیقات در موسیقی فولکلور باشیم.

اجرای بعدی کار محمد باجلاوند استاد برجسته کمانچه از خطه لرستان بود که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت.

آیت قنبری هنرمند موسیقی عاشیقی آذربایجانی است که چند اجرا به همراه سرودی از آذربایجان را اجرا کرد.

از خطه ترکمن صحرا نیز گروه استاد ابراهیم جرجانی اب تک نوازی و اجرای جمعی و همچنین اعظم جوانبخت تنها گروه نوازنده بانوان به همراه فرزندش نیما جمشیدی و زهرا عباسی با دوتار از قوچان شرکت کردند.

اجرای آخر نیز برای یک گروه بوشهری با ناخدا ستوده بود که مورد توجه قرار گرفت. در پایان حماسه حق پرست رییس انجمن موسیقی استان بوشهر و پژهشگر نیز از شرکت کنندگان قدردانی کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته