دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارزیابی تاثیر آموزش از راه دور بر عملکرد دانش‌آموزان

ارزیابی تاثیر آموزش از راه دور بر عملکرد دانش‌آموزان
پژوهشگران در پژوهشی با عنوان «ارزیابی تاثیر آموزش از راه دور بر عملکرد دانش‌آموزان» کوشیده‌اند عوامل مؤثر بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان با آموزش از راه دور در دوران همه‌گیری کرونا را از چشم‌انداز دانش‌آموزان، والدین آن‌ها و آموزگاران ارزیابی کنند.
کد خبر : 887338

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جهانی‌سازی فرآیند کاملاً مثبتی نبوده و ویژگی‌های منفی نیز با خود داشته است. یکی از این ویژگی‌های منفی وقوع همه‌گیری کرونا بود که تقریباً همهٔ کشور‌های جهان و همه وجوه زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار داد.

به‌بیان‌دیگر، همه‌گیری کرونا واقعیت تازه‌ای به زندگی روزمره ما تحمیل کرد و آموزش نیز از این امر مستثنی نبود، تا جایی که در نظام‌های آموزشی «همه‌گیری کرونا» و «آموزش از راه دور» معادل‌هایی برای یکدیگر شده‌اند.

بحران کرونا فرآیند یادگیری، نتایج تحصیلی، وضعیت احساسی و همینطور سلامت اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار داد. آموزش از راه دور بر شیوه سازمان‌دهی نظام آموزشی و مدارس تأثیر گذاشت. این تغییرات شامل مواردی مانند فعالیت‌های آموزگاران، شیوه یادگیری دانش‌آموزان و نیز دستیبابی به نتایج تحصیلی معین بوده‌اند؛ اما چه چیزی بر نتایج تحصیلی تأثیر بیشتری می‌گذارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، وایداس گِیدلیس (Vaidas Gaidelys) و همکارانش در مدرسهٔ اقتصاد و کسب‌وکار دانشگاه کائوناس (Kaunas University of Technology) لیتوانی، در پژوهشی با عنوان «ارزیابی تاثیر آموزش از راه دور بر عملکرد دانش‌آموزان» کوشیده‌اند عوامل مؤثر بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان با آموزش از راه دور در دوران همه‌گیری کرونا را از چشم‌انداز دانش‌آموزان، والدین آن‌ها و آموزگاران ارزیابی کنند.

پس از انجام مطالعات میدانی برای ارزیابی تأثیر آموزش از راه دور، پژوهشگران دید بهتری نسبت به وجوه مثبت و منفی این شیوه آموزشی پیدا کردند. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر آموزگاران، از جمله پیامد‌های منفی آموزش از راه دور نتایج تحصیلی دانش‌آموزان است. از نظر آموزگاران، دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شده بودند.

از سوی مقابل، از عوامل مثبت تأثیر آموزش از راه دور بر فرآیند آموزش، می‌توان به محیط آرام برای یادگیری اشاره کرد. همچنین دانش‌آموزان با حضور در خانه امکان استفاده از وسایل کمک‌آموزشی متنوعی را داشتند که در خانه در اختیارشان بود. به‌علاوه، دانش‌آموزان می‌توانستند فیلم ضبط‌شده درس‌ها را در زمانی که برایشان مناسب‌تر است تماشا کنند.

با این که به نظر می‌رسد وزن نکات مثبت آموزش از راه دور بسیار بیشتر از نکات منفی آن باشد، اما پژوهشگران در نتیجه‌گیری خود تأکید می‌کنند که باید به برخی مناطق جغرافیایی توجه ویژه داشت. آن‌ها گوشزد می‌کنند که شیوه سازمان‌دهی شرایط فنی مناسب برای آموزش از راه دور، به‌ویژه در مناطق روستایی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس گزارش پژوهشگران، دانش‌آموزان این مناطق بیش از همه نسبت به دسترسی به تجهیزات و اتصال به اینترنت در دوران همه‌گیری شکایت داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته