دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرمسئول خبر فوری در گفت‌وگو با آنا:

تغییر عنوان «معاونت مطبوعاتی» مقدمه حمایت از رسانه‌های مجازی شود

تغییر عنوان «معاونت مطبوعاتی» مقدمه حمایت از رسانه‌های مجازی شود
مدیرمسئول رسانه خبر فوری می‌گوید تغییر عنوان «معاونت مطبوعاتی» به «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» باید مقدمه تغییر سیاسیت در این حوزه و حمایت از رسانه‌های مجازی باشد.
کد خبر : 886242

به گزارش  گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دو هفته پیش بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» تاکید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این نامه با اشاره به اهم دلایل این تغییر این نام تاکید کرده است: نام‌های این معاونت با توجه به وظایف محوله هیچ‌کدام گویای همه فعالیت‌های آن نیست؛ به‌ویژه با وظیفه نظارتی بر رسانه‌ها که بعد‌ها به آن افزوده شد.

در بخش دیگری از نامه وزیر فرهنگ آمده  بود:... همچنین یکی از ماموریت‌های این معاونت نظارت بر امور تبلیغاتی کشور است که در نام جدید این ماموریت لحاظ شده است.

 در همین ارتباط، مصطفی انتظاری مدیرمسئول رسانه خبرفوری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره تاثیرات تغییرعنوان معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات توضیح داد: موضوع تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی مدت‌ها بود از سوی رسانه‌ها پیگیری می‌شد، بخصوص آن بخشی که وارد فضای جدید رسانه شده بودند و از حوزه کاغذی و روزنامه‌ای فاصله گرفته بودند.

وی ادامه داد: این اتفاق نیز در پی نقدی بود که به حوزه قبلی داشتیم که چرا همچنان معاونت مطبوعاتی تقلیل به روزنامه‌ها و رسانه‌های کاغذی یافته است و در واقعیت نیز بودجه‌ها، یارانه‌ها و امکانات به سمت روزنامه‌ها می‌رود. یعنی یارانه‌ای که در قالب کاغذ یا کمک‌های ماهانه مطبوعات دریافت می‌کردند قابل مقایسه با رسانه‌های خبری، سایت‌ها و پایگاه‌ها نبود.

این فعال حوزه رسانه عنوان کرد: در حوزه تبلیغات نیز آگهی‌های دولتی که به روزنامه‌ها داده می‌شد قابل مقایسه با سایت‌ها نبود. هرچند در دوره اخیر باب شد که آگهی‌ها به سمت سایت‌ها و رسانه‌های فضای مجازی نیز سوق داده شوند که اتفاقا بیشترین اقبال مخاطب نیز به لحاظ دسترسی راحت‌تری که دارند به سمت آنهاست، اما همچنان میزان آن اندک بود.

تغییر نام//////بماند

مدیرمسئول خبرفوری در ادامه به فرایند تغییر سیاست‌های کلان معاونت اشاره کرد و گفت: چه خوب است که این تغییر عنوان مقدمه‌ای باشد برای تغییر سیاست‌ها و فرایند‌ها تا رسانه‌های مجازی که در فضای اجتماعی و فضای ضد فعالیت می‌کنند و مخاطب بالایی نیز دارند، حمایت شوند. اگهی‌های دولتی و یارانه‌ها عادلانه تقسیم شوند و پول‌ها سمت کاغذ و رسانه‌هایی که مخاطبانی مانند گذشته ندارند، نرود.

 وی تصریح کرد: باید پذیرفت که در دوره‌ای روزنامه‌ها اقبال داشتند و دولت نیز به آن‌ها یارانه پرداخت می‌کرد، اما امروز که دیگر اقبال گذشته وجود ندارد، دولت نباید ارز ترجیحی در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار دهد تا روزنامه‌ها چاپ شوند که عمدتا نیز حجم وسیعی از این روزنامه‌ها دردکه‌های روزنامه فروشی می‌مانند، چرا که همان مطالب نیز در شبکه‌های اجتماعی خوانده می‌شوند.

انتظاری افزود: امیدوارم با این تغییر عنوان از رسانه‌های خصوصی حمایت بیشتری صورت گیرد و در حوزه توزیع آگهی‌ها و تبلیغات نیز به نحوی پیش برود که شاهد پویایی بهتر در حوزه رسانه کشور باشیم.

وی همچنین اظهار کرد:  باید مغز مفتکری که تغییر عنوان را پیشنهاد کرده و به مرحله اجرا رسانده در ادامه راه، سیاست‌ها را نیز ملزم به تغییر کند. چرا که اگر قرار نباشد تغییر سیاستی اتفاق بیفتد با تغییر عنوان شاهد تحول خاصی نخواهیم بود. به نظرم سیاست‌گذارانی که معاونت مطبوعاتی را با حوزه رسانه گسترده‌تر کردند و افزایش دادند و چتر حمایتی وزارت‌خانه را گسترده کردند، در پی اصلاح فرایند‌ها هستند تا فضای رسانه‌ای کشور شاهد رشد بیشتری باشد و نگاه صرفا به مطبوعات که رسانه‌های کاغذی بودند نباشد و حتی در آینده فراتر از این به سراغ انسان رسانه‌ها، هوش مصنوعی و برود. آینده رسانه‌هایی که همه می‌توانیم پیش‌بینی کنیم رسانه به آن سمت حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته