دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با آنا: 

تصمیم‌گیری برای ورود داوطلبان شبهه‌دار به دانشگاه‌ عجولانه قضاوت نشود/ حرف‌های رئیس سازمان سنجش را بشنویم

تصمیم‌گیری برای ورود داوطلبان شبهه‌دار به دانشگاه‌ عجولانه قضاوت نشود  حرف‌های رئیس سازمان سنجش را بشنویم
یک نماینده مجلس گفت: تصمیم‌گیری درباره داوطلبان شبهه‌دار کنکور نباید عجولانه صورت گیرد؛ چراکه ممکن است سازمان سنجش حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و در این زمینه حتماً باید ادله دیوان عدالت اداری با حوصله خوانده شود.
کد خبر : 885889

خبرگزاری علم و فناوری آنا- نادیا عابد؛ در کنکور کارشناسی ۱۴۰۱ بیش از ۸۵۰ نفر از داوطلبان که در حین برگزاری آزمون سراسری از تجهیزات الکترونیکی استفاده کردند، شناسایی و در مهلت قانونی در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر به پرونده‌های آنان رسیدگی شد و علاوه بر محرومیت از آزمون برخورد قانونی لازم با آن‌ها به عمل آمد.

با توجه به تکلیف قانونی در ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات آزمون‌های سراسری مبنی بر بررسی‌های فنی و علمی و مغایرت سوابق تحصیلی با نتایج آزمون و نیز شباهت غیرمتعارف پاسخنامه‌‌های داوطلبان، بالغ بر ۱۰۴۵ نفر از داوطلبان، مشمول شبهه در نتایج آزمون شدند و با تصمیم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری در زمان قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و حتی برخی از آنان قبل از انتخاب رشته تفهیم اتهام شده و برای شرکت در آزمون مجدد در دو یا سه درس که شبهه داشتند دعوت شد.

پس از اعلام خبر بازگشت به تحصیل ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور با رأی دیوان عدالت اداری، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این اتفاق استعفا کرد. 

بر همین اساس احمد حسین فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به ورود مجلس برای تعیین تکلیف داوطلبان شبهه‌دار کنکور اظهار کرد: داوطلبان کنکور کارشناسی که به عنوان متقلب شناسایی شده‌اند در دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و در حال حاضر شاهد رفت و آمد بین سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری هستیم. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس در هفته گذشته جلسه‌ای را با حضور رئیس سازمان سنجش و قاضی و معاونان دیوان عدالت اداری برگزار کرد و تصویب شد که جلسه‌ای بین نماینده کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان سنجش برگزار شود تا ادله آن‌ها را دریافت کنند تا متوجه شوند که چرا سازمان سنجش ۳۵ داوطلب را به عنوان متقلب شناسایی کرده است و با تصمیم‌گیری مانع ورود آن‌ها به دانشگاه شده است. 

فلاحی گفت: تصمیم‌گیری در خصوص داوطلبان شبهه‌دار کنکور نباید عجولانه قضاوت شود؛ چراکه ممکن است سازمان سنجش حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و در این زمینه حتما باید ادله دیوان عدالت اداری با حوصله خوانده شود. 

وی بیان کرد: از آنجایی که در جلسه حضور داشتم به نظر رسید که کمی در رفت و آمد اسناد و ادله بین دو دستگاه سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری نیاز به زمان است؛ بنابراین مطابق قانون حق هیچ داوطلبی ضایع نمی‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هیچ عنوان نباید این وضعیت سبب شود که مسیر علمی کشور زیر سوال ببرد. 

وی درباره ارزیابی حکم رئیس سازمان سنجش درباره منع ورود داوطلبان شبهه‌دار به دانشگاه‌ها گفت: باید در ابتدا نظر حقوقی را بررسی کرد، ممکن است مطابق نظر دیوان عدالت اداری داوطلبان به عنوان متقلب شناسایی شوند، اما از نظر حقوقی و فقهی دین اسلام حکم شوند؛ بنابراین این وضعیت باید با حوصله تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته