دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

مخاطب «برار انیسه» خانواده‌ها هستند/ مردی که جلوی دوربین نمی‌آید

مخاطب «برار انیسه» خانواده‌ها هستند  مردی که جلوی دوربین نمی‌آید
سیدصادق کاظمی کارگردان مستند بلند «برار انیسه» گفت: این فیلم درباره شخصیتی به نام سیدعلی و رابطه او با خواهرش است.
کد خبر : 885101

کارگردان مستند بلند «برار انیسه» درباره این  اثر به خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: فیلم ما در رابطه با یک سوژه در روستای «اونج» در نزدیکی اصفهان است. خاطرات کودکی من در آن روستا رقم خورده است و بسیار این روستا را دوست دارم و از کودکی خاطراتم را درباره آنجا می‌نوشتم. تا اینکه چندی پیش تصمیم گرقتیم اولین فیلم جدی خودمان را بسازیم. 

سید صادق کاظمی که با «برار انیسه» در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور خواهد یافت، افزود: به سوژه‌های مختلفی فکر کردم. یک روزی یک مستند خارجی به نام «سامسارا» نگاه می‌کردم که تضاد زندگی سنتی و مدرنیته را به بهترین شکل با بیان تصویری روایت می‌کند. من هم به همکاران گفتم که ما هم به جای سوژه‌های خاص یا اجتماعی، در میان این زندگی شلوغ و مدرن ماشینی امروز سراغ آدم‌های معمولی برویم که شاید کار خیلی خاصی نکرده اند. در این راستا سوژه سیدعلی به ذهن ما رسید.

قهرمانی معمولی با دلی مهربان

وی اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی سیدعلی این است که آدم معمولی بوده و دل مهربانی دارد. به همین دلیل در فیلم هم این شخصیت نمی‌خواهد جلوی دوربین بیاید به دلایلی که اواسط فیلم مخاطب متوجه می‌شود. باقی شخصیت‌ها هم از اول فیلم سیدعلی را از زاویه دید خودشان روایت می‌کنند. سیدعلی هم میان این صحبت‌ها گاهی واکنش نشان می‌دهد.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب نام فیلم توضیح داد: «برار» در زبان محلی به معنی برادر است. در اواسط فیلمبرداری ما احساس کردیم که شدت احساسات سیدعلی و خواهرش انیسه انقدر زیاد است که ما باید روایتمان و جمع بندی‌های حسی فیلم را در رابطه با انیسه قرار دهیم. درنتیجه اوج فیلم و خط تعلیق دوم فیلم مربوط به اتفاق سوزناک بین این خواهر و برادر است.

کاظمی درباره مخاطبان این فیلم بیان کرد: یک اکران خصوصی داشتیم و در این اکران همه مدل آدم حضور داشتند. نکته جالب بعد از این فیلم این بود که افراد می‌گفتند ما خیلی وقت بود که می‌خواستیم فضایی پیدا کنیم که در میان این زندگی شلوغ، برایمان مانند تزکیه روح باشد. افراد می‌گفتند ما می‌خواهیم روستای اونج را ببینیم. فکر می‌کنم مخاطب اصلی ما خانواده‌ها هستند.

کاظمی در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: حقیقتا اولین باری است که در این جشنواره شرکت می‌کنم. قبلا از راه دور جشنواره را پیگیری می‌کردم و با مستند‌هایی که آمده بودند خیلی ارتباط گرفته بودم. به عقیده من جشنواره «سینماحقیقت» فضای خوبی است برای مستندسازان هم برای یادگیری و هم عرضه و ارائه کارشان و فکر می‌کنم فیلم ما کلیشه روایت از این دست سوژه‌ها را شکسته است و روایت متفاوتی دارد و از این نظر برای مخاطبان جذاب باشد.

مخاطب «برار انیسه» خانواده‌ها هستند/ مردی که جلوی دوربین نمی‌آید

لازم به یادآوری است، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته