دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1402 - 15:11
آنا گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره بارش شهابی جوزایی

همه چیز درباره بارش شهابی جوزایی
برای مشاهده بارش شهابی نیازی به تجهیزات خاص یا مهارت زیادی ندارید. شهاب‌ها را می‌توان در تمام نقاط آسمان دید.
کد خبر : 883893

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم فخیمی؛ پاییز در حالی به پایان می‌رسد که دوستداران آسمان شب و رصدگران خود را برای یک شهاب‌باران آماده می‌کنند.

اوج بارش شهابی جوزایی چه زمانی است؟

طبق اعلام سازمان جهانی شهاب (IMO) 23  و 24 آذر اوج بارش شهابی جوزایی است. طبق این پیش‌بینی از پنجشنبه شب(23 آذر) تا بامداد جمعه 24 آذر در هر ساعت تا 120 شهاب در شرایط مناسب رصدی قابل رؤیت خواهد بود.

بارش شهابی چیست؟

بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که تعداد شهاب‌ در آسمان شب زیاد شود. حتما بارها اتفاق افتاده که در طی شب شاهد عبور ده‌ها گلوله آتشین در آسمان بوده‌اید. برخی افراد به این اجرام، ستاره در حال سقوط (Shooting Star) می‌گویند، اما این اجرام به هیچ‌ وجه ستاره نیستند. آن‌ها ذرات کوچک فضایی به نام شهاب‌ هستند؛ شاید بتوان از آن‌ها با عنوان زباله‌های آسمانی نیز یاد کرد.

منبع شهاب‌باران جوزایی

چیزی که شهاب‌های این بارش را از دیگر بارش‌های شهابی متمایز می‌کند، منشأ آنهاست؛ در حالی که بیشتر بارش‌های شهابی از دنباله‌دارها سرچشمه می‌گیرند، شهاب‌های این بارش بقایای سیارک  فایتون 3200 هستند.

همه چیز درباره بارش شهابی جوزایی

 

برای دیدن شهاب‌باران جوزایی به کجا نگاه کنیم؟

برای مشاهده بارش شهابی نیازی به تجهیزات خاص یا مهارت های زیادی ندارید. بهترین شرایط، مکانی  به دور از شهرها و سایر منابع آلودگی نوری است. شهاب‌ها را می‌توان در تمام نقاط آسمان دید؛ بنابراین بهتر است در فضایی با افق گسترده‌ باشید که بتوانید آسمان شب را با چشمان خود رصد کنید. اگر مسیری که شهاب‌ها طی می‌کنند دنبال کنید، به نظر می‌رسد که از صورت فلکی جوزا سرچشمه می‌گیرند، به همین دلیل این بارش شهابی نام خود را از صورت فلکی جوزا (Gemini) گرفته است.

بارش شهابی جوزایی یکی از شهاب‌باران‌های جذاب در نیمکره شمالی است. ساکنین نیمکره جنوبی، شهاب‌های کمتری رویت می‌کنند.

شرایط مناسب برای رصد شهاب‌باران جوزایی

برای رصد شهاب‌باران‌ها لازم است مکانی دور از آلودگی نوری انتخاب کنید. زیر آسمانی صاف و تاریک می‌توانید تعداد بیشتری شهاب رویت کنید. اما درباره وضعیت ماه، خوشبختانه امسال نور ماه مزاحم رصد بارش شهابی جوزایی نخواد بود. چرا که هلال نازک ماه نو عصر غروب خواهد کرد.


نکاتی برای رصد شهاب‌باران جوزایی

زمانی که محل رصد را انتخاب کردید، ممکن است بین 15 تا 20 دقیقه طول بکشد تا به تاریکی عادت کنید.
طوری برنامه‌ریزی کنید که پیش از غروب آفتاب به رصدگاه برسید تا بتوانید اطراف را شناسایی نموده و وسایل خود را در مکان مناسب تعبیه کنید.

همه چیز درباره بارش شهابی جوزایی

متناسب با آب و هوا لباس بپوشید و مطمئن شوید که راحت هستید، به خصوص اگر قصد دارید برای مدتی طولانی بیرون بمانید. پتو یا صندلی راحت با خود بیاورید.

پس از یافتن مکان مناسب و امن، روی زمین دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید. می‌توانید از نقشه آسمان برای یافتن صورت فلکی جوزا استفاده کنید. هر چه ارتفاع صورت فلکی جوزا از افق افزایش یابد، احتمالاً شهاب‌های بیشتری خواهید دید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته