دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخرین بارش شهابی سال ۲۰۲۳ را تماشا کنید

آخرین بارش شهابی سال ۲۰۲۳ را تماشا کنید
امشب آخرین بارش شهابی سال جاری میلادی است که به اوج خود می‌رسد.
کد خبر : 886389

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، بارش شهابی از زیباترین پدیده‌های علم نجوم است که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد. زیباترین بارش‌های شهابی در ماه‌های مرداد و آذر اتفاق می‌افتند.

بارش شهابی دب اکبر سالانه دسامبر در روز شنبه (۲۳ دسامبر) به اوج خود می‌رسد و به تماشاگران آسمان فرصتی برای دیدن شهاب سنگ‌ها به شکل رگه‌های درخشان نور و گاهی اوقات گلوله‌های آتشین را ارائه می‌دهد.

این بارش شهابی نسبتاً کم سرعت است که بین ۱۷ تا ۲۶ دسامبر (تا سه‌شنبه) فعال است، به این معنی که آسمان‌نگاران می‌توانند شهاب‌ها را در شب کریسمس و روز کریسمس مشاهده کنند.

این پدیده در چرخش زمین به دور خورشید و بر اثر برخورد توده‌های فضایی با جو زمین اتفاق می‌افتد. بسیاری از پدیده‌های علم نجوم مانند کسوف و خسوف برای گردشگران و عموم مردم جذاب هستند؛ اما بارش شهابی یکی از زیباترین رخداد‌های علم نجوم است و علاقه‌مندان به این رویداد می‌توانند با چشم غیر مسلح آن را ببینند.

بارش شهابی زمانی بیشتر قابل مشاهده است که تابش آن در بالای افق باشد و از آنجا که دب صغیر یک صورت فلکی مدور قطبی است، یعنی همیشه بالای قطب شمال زمین است برای ناظران در شهر نیویورک، تابش همیشه بالای افق است.

آخرین بارش شهابی سال حدود ساعت ۱۱ شب به وقت منطقه زمانی شرقی برابر با ۷:۳۰ صبح روز شنبه تهران به اوج خود می‌رسد. 

بارش شهابی دب اکبر معمولا به عنوان شهاب تاریک شناخته می‌شوند، به این معنی که درخشش زیادی ندارند و بنابراین کمی نامشهود هستند به همین دلیل علاقه‌مندان برای تماشای این بارش شهابی بهتر است در محیطی تاریک و دور از نور‌های شهری قرار بگیرند. برای دیدن این نوع بارش شهابی بهترین زمان برای تماشا گاهی پس از نیمه شب تا طلوع طلایی ستاره صبحگاهی است.

برای تماشای بارش شهابی به ابزار خاصی نیست و انتخاب مکان مناسب کافی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته