دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خزانه‌دار کل کشور: فناوری اطلاعات ضرورت حسابداری و حسابرسی در کشور است

خزانه‌دار کل کشور: فناوری اطلاعات ضرورت حسابداری و حسابرسی در کشور است
خزانه‌دار کل کشور گفت: باید بپذیریم که استفاده از فناوری اطلاعات در حسابداری یک ضرورت است. پس از پذیرش این موضوع می‌توان در مورد چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات بحث کرد.
کد خبر : 883112

به گزارش خبرنگاراقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور گفت: محور همایش امسال جامعه حسابداران شفافیت مالی است.

وی ادامه داد: به رقم تلاش همه صاحبان حرفه حسابداری، این حرفه نقش خود را به طور کامل نتوانسته است ایفا کند. پس لازمه تلاش بیشتری برای تاثیر در اقتصاد کشور است.

اکرمی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته هدف حسابداری صرفا پاسخگویی بوده است، اما در دهه اخیر سودمندی در تصمیم نیز به مسئولیت‌های حسابداری اضافه شده است.

وی تاکید کرد: فهرست اقداماتی که در بخش حساب داری عمومی انجام شده است را می‌توان به این صورت ارائه کرد: تدوین استاندارد‌های بخش عمومی حسابداری، و تهیه صورت‌های مالی در بخش دولت است. روشن کردن میزان بدهی دولتی نیز از اقدامات بعدی است. امروز به صورت سیستماتیک هیچ دستگاهی بدون طی فرایند نمی‌تواند ادعای مطالبات و بدهی نسبت به دولت داشته باشد و این موضوع کاملا در کنترل خزانه داری است.

خزانه دار کل کشور گفت: ما در سال‌هایی نمی‌دانستیم که دولت‌ها چه دارا‌هایی دارند، اما امروز با درصد اطمینان بسیار بالایی اموال دولت را احصا کنیم.سامانه عظیمی از رصد منابع عمومی در اختیار خزانه داری است و تلاش زیادی برای استفاده از فناوری اطلاعات در تهیه گزارشات مالی شده است.

اکرمی تصریح کرد: هم اکنون ما به جای صد‌ها کتاب، برای تهیه صورت حساب مالی کل دولت یک دیسک هوشمند تهیه کرده ایم و هر سال این دیسک پیشرفته‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم در بخش دولتی برای تمام موارد تراز نامه‌هایی تهیه کنیم. به این صورت که در زمان تحویل گرفتن و تحویل دادن هر موضوعی در دولت تراز نامه آن تدوین شود.  

خزانه دار کل کشور گفت: در بخش غیر دولتی نیز کمک به بهبود شفافیت در نظام حسابرسی انجام شده است. شایان ذکر است که چالش‌هایی مانند عدم وجود ساختار جامع برای ساماندهی حسابداران و عدم استفاده از فناوری اطلاعات و عدم همکاری بعضی از واحد‌های گزارش دهی و عدم یکپارچگی اطلاعات اشاره کرد.

وی تاکید کرد: چابک نبودن حرفه حسابداری در مقابل تغییرات محیطی باعث می‌شود که با هر ضربه کل سیستم حسابداری دچار مشکل شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: تغییرات انتظارات کارفرمایان در بخش حسابرسی و رقابت نادرست در بدنه حسابدارن و عدم کفایت و آموزش حسابداران در سیستم آموزش دانشگاهی از دیگر مشکلات است.

وی گفت: برای داشتن ساختار منسجم در حسابرداری پیشنهاد می‌کنیم که سازمانی مانند نظام مهندسی برای حسابداران تشکیل شود. این موضوع مرز بین دولت و بخش خصوصی را روشن می‌کند.

خزانه دار کل کشور گفت: باید بپذیریم که استفاده از فناوری اطلاعات در حسابداری یک ضرورت است. پس از پذیرش این موضوع می‌توان در مورد چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات بحث کرد.

وی تاکید کرد: در مورد یکپارچگی اطلاعات مالی باید به جمع بندی برسیم. حل این مشکل کاری است که در جهان انجام شده است. لازم است نرخ‌های حسابرسی را منطقی‌تر کنیم و حق الزحمه‌ها به حدی برسانیم که تامین کننده باشد. چرا که این مبالغ هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. همچنین آموزش جزء لاینفک این حرفه است و بایستی مهارت‌های حسابرسان به روز باشد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته