دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1395 - 12:32
رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری:

23 درصد تصادفات منجر به فوت با پراید مرتبط است/ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف می‌شود

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 23 درصد از تصادفات منجر به فوت مربوط به خودروی پراید است، از توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه امسال خبر داد.
کد خبر : 88296

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در نشستی خبری درباره انتقال خودروها به پارکینگ با جرثقیل و هزینه‌ای که برای ترخیص دریافت می‌شود، توضیح داد: جرثقیل‌هایی که به منظور حمل خودروها استفاده می‌شود برای حفظ سلامت وسیله نقلیه طراحی خاصی دارد تا کمترین آسیب را به خودرو برساند. این جرثقیل‌ها متعلق به بخش‌خصوصی است و میزان هزینه از طرف آنها اعلام می‌شود و پلیس در زمینه حمل خودروها با این جرثقیل‌ها همکاری می‌کند.


وی همچنین درخصوص استفاده از نیروهای سرباز به منظور کنترل خطوط ویژه اضافه کرد: براساس قانون پلیس می‌تواند از نیروهای وظیفه در اجرای قانون و اعمال مقررات راهنمایی استفاده کند. خطوط ویژه یکی از مسیرهایی است که باید دقت عمل در آن صورت گیرد و بعضا از نیروهای سرباز برای کنترل این خطوط استفاده می‌شود تا از بروز حوادث توسط افراد قانون‌شکن جلوگیری شود. البته ما به‌دنبال این هستیم که برای کنترل خطوط ویژه از تکنولوژی نوین استفاده کنیم، همان‌طور که امروز حدود 50درصد از تخلفات از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود. به عنوان مثال 70 درصد از تخلفات عبور از چراغ قرمز در پایتخت به وسیله دوربین‌ها ثبت می‌شود.


عامل 23‌درصد از تصادفات منجر به مرگ


وی با بیان اینکه بیش از 23 درصد از تصادفات منجر به فوت مربوط به خودروی پراید است، اضافه کرد: پلیس و خودروسازان داخلی از سال 90 جلسات متعددی را با یکدیگر داشتند و نتیجه این جلسات این شد که امروز تمامی خودروهای داخلی دارای ترمز ضدقفل و کیسه ایمنی هوا هستند، اما این سازمان‌های ملی استاندارد، صنعت، معدن و تجارت و محیط‌زیست است که گواهی استاندارد برای خودروها را صادر می‌کند و پلیس تنها وظیفه شماره‌گذاری خودروها را برعهده دارد و زمانی که خودرویی از سوی این ارگان‌ها استاندارد اعلام شود، پلیس موظف به شماره‌گذاری است.


به گفته مهری، ارتقای کیفیت استاندارد و ایجاد رقابت در بازار داخلی می‌تواند موجب ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باشد.


اسناد صادر شده از سوی پلیس معتبر است


رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اختلاف بین کانون سردفتران و پلیس در خصوص صدور سند رسمی مالکیت خودرو توضیح داد: برابر قانون اسنادی که دستگاه‌های دولتی صادر می‌کنند رسمی است، پس شناسنامه مالکیت خودرو، گواهینامه و کارت خودرویی که از سوی پلیس صادر می‌شود، رسمی خواهد بود. به همین دلیل لازم نیست خودرویی که به صورت صفر از کارخانه خارج می‌شود در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و مدارکی که پلیس به عنوان شناسنامه مالکیت خودرو صادر می‌کند، در مراجع قضائی قابل‌ قبول است و این موضوع از سوی دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است. ثبت اموال منقول در دفاتر ثبت اسناد اختیاری است و اجباری در این حال وجود ندارد.


وی درخصوص اینکه جرائم رانندگی با تاخیر در سامانه‌ها از جمله پلیس راهور 120 یا سامانه پیامکی ثبت می‌شود، گفت: پلیس راهور همواره در حال به‌روزرسانی جرائم رانندگی است و این اطلاعات در عرض 24 تا 48 ساعت به‌روز می‌شود، البته این به‌روزرسانی و تاخیر در آن به دلیل جریمه‌های دستی است. اکنون که حدود 50 درصد از کارکنان راهور به دستگاه‌های صدور برگ جریمه (دست‌افزار) مجهز شده‌اند، جرائم در کمتر از 24 ساعت به صورت سیستمی در سامانه اجرائیات پلیس راهور ثبت می‌شود.


9 درصد از خودروهای کشور فاقد برگه معاینه فنی


مهری با بیان اینکه برابر قانون با افرادی که برگه معاینه فنی نداشته باشند، برخورد می‌شود، تصریح کرد: اگر مدارک خودرویی چک شود و فرد فاقد برگه معاینه فنی باشد، بر اساس قانون با او برخورد می‌شود. در سال 94 حدود نه درصد از خودروها فاقد برگه معاینه‌ فنی بودند و در دو ماهه ابتدایی سال 95، هشت درصد از خودروها فاقد برگه معاینه فنی بودند.


وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی سیمفا توضیح داد: این سامانه تحت نظارت وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور و نیروی انتظامی راه‌اندازی شده است و از طریق این سامانه خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی باشند و در معرض دوربین‌های جاده یا سطح شهرها قرار بگیرند، اعمال قانون می‌شوند.


آخرین وضع ساماندهی موتورسیکلت‌ها


رئیس‌ پلیس راهور ناجا درباره آخرین تمهیدات پلیس برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌سواران یکی از موضوعات مهم پلیس راهور است که بنا بر تصمیم و هماهنگی با وزارت کشور اگر این موضوع عملیاتی شود، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه سال‌جاری ممنوع خواهد شد و به جای آن از موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی با سرعت کمتر استفاده می‌شود.


رئیس پلیس راهور ناجا همچنین درخصوص برخورد با کسانی که پلاک خود را مخدوش می‌کنند، گفت: اگر فردی پلاک خودرو یا موتورسیکلت خود را مخدوش کند این کار جرم عمومی محسوب می‌شود که به مراجع قضائی معرفی خواهد شد، زیرا این موضوع خارج از تخلفات رانندگی است. در واقع این فرد هم جریمه و هم به مراجع قضائی معرفی می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته