دانشجویان؛ تضمینکننده پویایی و تحرک انقلابی
گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رسالت دانشجویان چند جنبه دارد که نخستین و مهمترین آن، علمآموزی و تحصیل در رشتههای مختلف علمی است. این رسالت به دانشجویان کمک میکند تا دانش و مهارتهای لازم برای شغلهای آینده خود را کسب کنند و به جامعه خدمت کنند.
در کنار علمآموزی، یکی از مهمترین و اصلیترین رسالتهای دانشجویان، مطالبهگری و نقشآفرینی در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. دانشجویان با استفاده از دانش و تواناییهای خود میتوانند در مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی نقش مؤثری ایفا کنند و به بهبود شرایط جامعه کمک کنند.
دانشجویان باید با شناخت عمیق از مسائل اجتماعی و سیاسی، نقش مؤثری در تحولات کشور ایفا کنند. در نهایت، رسالت دیگری که برای دانشجویان مطرح میشود، حامل بودن پیام انقلاب و تضمینکننده پویایی و تحرک انقلابی است.
دانشجویان باید به عنوان پیشگامان انقلاب، نقش مهمی در حفظ و توسعه ارزشها و اهداف انقلاب اسلامی ایفا کنند، اما از سوی دیگر؛ عواملی مانند مشروعیتزدایی از دانشگاه، دانش مدرن، مسائل عینی مانند بیکاری دانشآموختگان، بحران جهانی علم، و ناکامی دانشگاه در تحقق وعده توسعه همهجانبه باعث ناباوری به دانشگاه شده است. در چنین وضعیتی بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان مطرح میشود.
در شرایط حاضر اعتماد به سیستم مدیریت دانشگاه وجود ندارد و مسئولیت اجتماعی دانشگاه به این معنا ممکن نیست؛ اما میتوان از مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان صحبت کرد؛ یعنی دانشگاهیان خود را نسبت به رنجهای جامعه و تحقق خیر عمومی مسئول بدانند و بیرون از دانشگاه به ایفای مسئولیت اجتماعی بپردازند.
تداوم مسیر مقاومت؛ از رسالت دانشجویان
لازمه گسترش مسئولیت اجتماعی دانشجویان روشن کردن مفاهیم این گفتمان، توجه به بعد انتقادی جنبش یعنی پیوند دانشگاهیان با رنجهای جامعه و توجه به بعد ایجابی جنبش یعنی خلق واقعیتهای جدید است.
رسالت دانشجویان در مقاومت چند جنبه دارد. یکی از مهمترین رسالتهای دانشجویان در این زمینه، تداوم مسیر مقاومت است. به عبارت دیگر، دانشجویان باید تلاش کنند تا مسیر مقاومتی که در چهلوسه سال گذشته طی شده است، ادامه پیدا کند.
در کنار این، دانشجویان نقش بهسزایی در جهاد تبیین دارند. این به این معناست که دانشجویان باید با استفاده از دانش و تواناییهای خود، به تبیین و توضیح مسیر مقاومت و اهداف آن بپردازند. همچنین، رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان تأکید دارد که خودسازی فکری و اخلاقی و انقلابی درونی یک فریضه است.
نقش مهم دانشجویان در پیشبرد اهداف و محورهای گام دوم انقلاب اسلامی
دانشجویان باید در مقابل فرهنگ و فکر غربی مقاومت کنند و خود را در زمینههای فکری، اخلاقی و انقلابی بسازند. در نهایت، دانشجویان باید نقش مهمی در پیشبرد اهداف و محورهای گام دوم انقلاب اسلامی ایفا کنند.
دانشجویان باید در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی، که از طریق ابزارهای مختلفی از جمله رسانهها، عوامل داخلی و اساتید آموزش دیده سعی در تضعیف انقلاب دارند، مقاومت کنند.
برخی از تحلیلگران غربی بر این عقیده هستند که جمهوری اسلامی را میتوان با نفوذ به درون ذهنیت علمی دانشجویان در قالب فرآیندهایی چون بورس و غیره، با بحران مواجه کرد. «در حرکتها و تشکلهای دانشجویی، قدرت تحلیل که نباشد، انسان فریب تحلیلگر بیگانه را میخورد.
در دنیای سیاسی امروز با مغالطههای فلسفی، سیاسیکاری کرده و ذهن طرف را با یک چشمبندی علمی، منحرف و همراه خود میکنند تا بتوانند بر دانشجو تسلط پیدا کنند.
وارد شدن در جریانهای سیاسی بدون داشتن قدرت تحلیل و تفکر انتقادی، تقلید کورکورانه، چند جبهه کردن تشکلهای دانشجویی و متضاد نشان دادن آنها، تغییر رسالت اصلی دانشجو (یادگیری، پژوهش، مهارتورزی و دستیابی به ذهنیت فلسفی) به تغییردهنده نظام ارزشی و سیاسی موجود (با تقویت تفکر رادیکال)، جذب دانشجویان در شبکههای اجتماعی معاند یا در فرقهها و تشکلهای هدایتشده از طرف بیگانه، نمونههایی از راههای جنگ نرم از طریق دانشجویان است.
توانایی برقراری ارتباط اجتماعی دانشجویان اهمیت دارد
دانشجوی موفق ویژگیهای متعددی از جمله برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مختلف، مدیریت زمان، مطالعه و یادگیری، وقتشناسی، مهارتآموزی، باور و ایمان به توان بیپایان درون انسان، استفاده از کتابخانه و منابع آن و آمادگی برای ارائه خدمات مطابق با نیاز اجتماعی و علاقه فردی دارد.
دانشجوی موفق باید توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف را داشته باشد و در فعالیتهای مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی مشارکت فعال داشته باشد.
دانشجوی موفق باید بتواند زمان خود را بهخوبی مدیریت کند و برای مطالعه، فعالیتهای فرهنگی و تفریحات فردی زمان مناسبی را در نظر بگیرد. همچنین مطالعه و یادگیری از اولویتهای اصلی یک دانشجوی موفق است. وی باید به توسعه دانش و معرفت خود اهمیت دهد.
دانشجوی موفق باید وقتشناس باشد و به تعهدات خود پایبند باشد و توانایی یادگیری مهارتهای جدید را داشته باشد و به توسعه مهارتهای خود اهمیت دهد.
دانشجوی موفق باید به تواناییهای خود ایمان داشته باشد و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کند. توانایی استفاده از کتابخانه و منابع موجود در آن نیز حائز اهمیت است. و دانشجویان باید مهارت اطلاعات یابی را در خود پرورش دهند.
موانعی که در مسیر رشد و توسعه دانشجویان قرار میگیرد میتواند شامل موانع فردی، حمایتی، مالی، سازمانی و کارآفرینی باشد که منجر به تشتت آموزش عالی میشود.
دانشجویان باید برای مقابله با موانع روی افزایش اعتمادبهنفس و انگیزه خود کار کنند. این میتواند از طریق مشاوره، کارگاههای توسعه فردی، و تمرینات خودآگاهی انجام شود. همچنین، برنامهریزی مناسب برای زمان و تحصیلات میتواند به دانشجویان کمک کند تا بهتر بتوانند با مشغلههای تحصیلی خود مدیریت کنند.
دانشجویان ایرانی به دلیل کیفیت بالاتر آموزش، فرصتهای شغلی، محیط زیست وزندگی، امکانات تحقیقاتی و فرصتهای تحصیلی به سوی مهاجرت و تحصیل در کشورهای خارجی سوق داده میشوند؛ اما آنها در کشورهای دیگر ممکن است با مواردی مانند مشکلات زبانی، تفاوتهای فرهنگی، مشکلات مالی، انزوا، فاصله از خانواده و دوستان، تنهایی، استرس و فشارهای روانی مواجه شوند. این موارد میتواند روی رضایت دانشجویان تأثیر بگذارد و باعث شود تا تجربه آنها از تحصیل در کشورهای دیگر کمتر از انتظار باشد.
*بهمن اکبری، استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی در کشورهای عمان، ازبکستان و تانزانیا
انتهای پیام/