دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مطالبات رهبری در حوزه تهاجم فرهنگی

نگاهی به مطالبات رهبری در حوزه تهاجم فرهنگی
اگر قرار باشد برای بنیادهای جامعه زیربنایی قائل شویم، همانا این زیربنا فرهنگ است. رهبر انقلاب در این راستا می‌فرماید: «باید مسئله فرهنگ و نهادهای صحیحی که کارایی لازم را داشته بهبود ببخشیم، این کشور را با پایه‌‌های مستحکم و قوی تحکیم، پشتیبانى و تقویت می‌کنیم، کار این کشور روى غلتک خواهد افتاد.»
کد خبر : 882647

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی مطالبات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره تهاجم فرهنگی پرداخته‌ است؛ مطالباتی که بیش از سه دهه است که با عناوین «تهاجم فرهنگی»؛ «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی»، «قتل‌عام فرهنگی» و «ناتوی فرهنگی» مطرح شده است، به امید آنکه همتی والا برای تحقق این مطالبات وارد میدان شود، در ادامه قسمت هفتم این گزارش را با هم می‌خوانیم:

مهم‌ترین راهبرد تأمین امنیت تقویت و توسعه

در گفتمان رهبران انقلاب اسلامی، فرهنگ به مثابه هوایی است که جامعه از آن تنفس می‌کند، بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. رهبر انقلاب فرهنگ را بستر اصلی زندگی و حرکت در جمهوری اسلامی و مهم‌ترین تهدید و خطر علیه کشورمان را تهاجم فرهنگی دشمن به باور‌ها و هویت اسلامی ـ ایرانی می‌دانند. (۲۰/۷/۱۳۹۴)

پس متغیر‌هایی مانند هویت، مذهب، سبک زندگی، جهان‌بینی، حافظه تاریخی و در یک کلمه «فرهنگ» پایه امنیت کشور است. زیرا با توجه به فرهنگ پایه و مردمی بودن برداشت از امنیت در جمهوری اسلامی مهم‌ترین راهبرد تأمین امنیت تقویت و توسعه می‌یابد. زیرا معظم‌له راه مقابله با نفوذ دشمن مجهز شدن به منطق مستحکم انقلاب از طریق افزایش اقناعی، منطقی و بیانی بیان کرده‌اند. (۲۵/۶/۱۳۹۴)

نقش تعلیم و تربیت در امنیت فرهنگی کشور

یکی از مهم‌ترین اهداف تربیت از منظر حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، تربیت بعد عقلانی و اخلاقی انسان برای مقابله با تهاجمات امنیتی است؛ زیرا به دنبال تربیت اخلاقی و عقلانی، تربیت قرآنی است که معظم‌له تربیت قرآنی را یکی از ثمرات انقلاب اسلامی تلقی می‌کنند (۱۴/۳/۱۳۷۸) و می‌گویند: این رشد روزافزون و این سیل عظیم توجه جوانان و بچه‌ها به قرآن، اصلاً مربوط به بعد از انقلاب است. به همین جهت، گاهی قبل از انقلاب، بعضی از قرّاء به ایران می‌آمدند؛ ولی کسی نمی‌فهمید که این‌ها چه وقت آمدند و چه زمانی رفتند... در حالی که حالا وقتی شما‌ها در جایی وارد می‌شوید، واقعاً همه شهر تکان می‌خورد. بله، ما به عشق قرآن، تربیت قرآنی و به برکت قرآن زنده هستیم. (۲۰/۱۱/۱۳۶۹)

مهم‌ترین زیربنای لازم برای استحکام هر کشور

اگر قرار باشد برای بنیاد‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی جامعه زیربنایی قائل شویم، همانا این زیربنا فرهنگ است. رهبر انقلاب در این راستا می‌فرماید: باید مسئله فرهنگ و نهاد‌های صحیحی که کارایی لازم را داشته بهبود ببخشیم، این کشور را با پایه‌های مستحکم و قوی تحکیم، پشتیبانى و تقویت می‌کنیم، کار این کشور روى غلتک خواهد افتاد و پیشروى این کشور در همه زمینه‌هاى مورد نظر تضمین خواهد شد. چنانچه ما فرهنگ را اصلاح و دنبال نکردیم، به احتمال زیاد برنامه‌ریز‌ی‌هایمان اَبتر خواهد بود؛ یعنى مدتى تلاش می‌کنیم، زحمت می‌کشیم، اما نمی‌توانیم به نتایج قطعی آن امیدوار باشیم. (۲۰/۹/۱۳۷۵)

از منظر رهبر انقلاب تنها راه استقلال و عدم وابستگی کامل یک کشور و ملت، استقلال فرهنگی آن است و اگر کشوری در همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی به بی‌نیازی برسد، اما در حوزه فرهنگ و ارزش‌ها و باور‌ها دنباله‌رو جوامع دیگر باشد، بدون شک با شکست روبرو خواهد شد. (۱۵/۹/۱۳۶۸)

استقلال فرهنگی مترادف با ارزش ملی

از دیدگاه معظم‌له استقلال فرهنگی مترادف با ارزش ملی است: شما باید ارز‌ش‌های دینی و ملی را تقویت کنید. وقتی ارزش ملی می‌گوییم، نباید فوراً ذهن به سمت چهارشنبه سوری برود؛ ارزش ملی یعنی احساس استقلال یک ملت، استقلال فرهنگی. در مقابل این القای دویست ساله فرهنگی غرب، یک ملتی بیاید به فرهنگ خودش تکیه بکند، این خیلی ارزش دارد؛ این را تقویت کنید. (۲۳/۳/۱۳۸۵)

ادامه دارد..

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته