مهمترین مطالبات نسل جدید دانشجو از مسئولان/ زنگ خطر افت کیفیت آموزش عالی به صدا درآمد!
خبرگزاری علم و فناوری آنا- نادیا عابد؛ نسل پرشور و باانگیزه دانشجو اهداف بلندمدتی دارد، شبانه روز درس میخواند و با انگیزه در کلاسهای درس حاضر میشود، قصد دارد معدل بالا کسب کند تا بتواند به عنوان دانشجوی استعداد درخشان در مقطع تحصیلی بعدی خود وارد شود و همواره به دنبال رقابت با دانشجویان دانشگاههای خارجی در عرصه بین المللی است تا مدال طلا یا نقره را کسب کند.
دانشجویان امروزی که محرک اصلی پیشرفت جامعه ایرانی هستند و از آنها به عنوان آینده سازان مملکت یاد میشود، اکنون از نقش مؤثر خود برای ساخت آینده سرزمینمان، نگاه دستوری حاکم بر دانشگاه، کم توجهی مسئولان به درخواست آنها و ... گلایه دارند.
نسل دانشجویی امروز به این باور رسیده است که حرفهایش از سوی مسئولان دانشگاهی چندان گوش شنوایی ندارد. این جوانان بیش از همه جویای کسب علم، شناخت و آگاهی هستند و بیشتر مواقع در قالب «اعتراضهای قانونی» و «جنبشهای جمعی» مطالبات خود را بیان میکنند.
بر همین اساس؛ به مناسبت روز ۱۶ آذر که در تقویم ما ایرانیها به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است به سراغ دانشجویان دانشگاههای کشور رفته ایم تا انتقاد آنها نسبت به روند آموزش و پژوهش را جویا شویم که در ادامه میخوانید.
استادان از انجام فعالیتهای پژوهشی فراری شدهاند!
شایان اکبری دانشجوی دکتری محیط زیست میگوید: گاهی اوقات دانشجویان از استادان خواستار انجام پژوهشهای علمی هستند، اما استادان مشغلههای کاری دیگر را بهانه میکنند و با دانشجو همراه نمیشوند، اگر قرار است که استادان از زیر کار در بروند و گوش شنوای دانشجو نباشند، پس چه کسی باید مشکلات کشور را حل کند؟
رد پایاننامههایی که موضوعات جدید داشته باشند
امید آقایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی هم میگوید: معمولاً استادان پایاننامههایی که با موضوعات جدید با علم جهانی از سوی دانشجو ارائه میشوند را رد میکنند و میگویند که دانشجو به دنبال مسائلی است که قبلا به آن پرداخته شده؛ بنابراین با وجود اعتقادات چنین استادانی چگونه میتوان در مرز دانش حرکت کرد؟
معضل شرکت در کنکور ارتباطات دکتری
فاطمه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی صنعت اظهار میکند: امسال قصد شرکت در کنکور دکتری ۱۴۰۳ را داشتم، اما متوجه شدم نمیتوان از رشته روابط عمومی ارشد در دکتری علوم ارتباطات شرکت کرد، پس تکلیف ما چه میشود؟ چه کسی پاسخگوست؟
خسارت به آینده جامعه علمی با افت کیفیت آموزش
کامران علیمردانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی هم معتقد است که سطح کیفی آموزش عالی ایران به شدت دچار آسیب شده است و اگر این روند همچنان ادامه یابد در آینده با جامعه علمی کمسواد مواجهه میشویم که نه تنها در ارائه راه حل برای حل معضلات جامعه دچار سرگردانی میشود، بلکه زیان جدی به آموزش عالی ایران وارد خواهد کرد. چرا مسئولان آموزش عالی به فکر ارتقای سطح کیفی آموزش نیستند؟
تغییر در سرنوشت کاری دانشآموختگان روانشناسی و مشاوره با حجم بالای دانشجو
سارا رضایی دانشجوی دکتری رشته روانشناسی میگوید: علاقه جوانان به رشتههای روانشناسی و مشاوره و ارائه خدمات درمانی به مردم باعث شده تا سالانه هزاران دانشجو به فکر ادامه تحصیل در این رشتهها باشند و حجم بالای پذیرش در دانشگاههای دولتی و آزاد تهران و شهرستانها باعث شده تا سرنوشت بیشتر دانشآموختگان روانشناسی و مشاوره پس از اتمام تحصیل خود جور دیگری رقم بخورد و آنها به فکر فعالیت در حرفههای غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود بیفتند.
آموزش عالی به فکر اشتغال دانشجو باشد!
سحر فردین فر دانشجوی رشته مهندسی نرم افزار بیان میکند: با وجود حجم بالای پذیرش دانشجو در آموزش عالی، اما با مشکل اشتغال نسل جوان مواجهه هستیم، برای مثال بیشتر دانشآموختگان به علت اینکه نمیتوانند شغل مناسب با رشته خود را پیدا کنند، راهی جذب در مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود میشوند یا حرفههای آزاد را انتخاب میکنند که این نوع استقبال از دارندگان مدارک آموزش عالی به هیچ عنوان صحیح نیست و ضربه بدی به جامعه علمی کشور وارد میکند.
نمره درسی جایگزین پایاننامه شود
زهرا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه میگوید: پایاننامه نویسی کار پژوهشی است که دانشجو باید در مسیر آن حرکت کند، اگر پایاننامه حذف شود میتوانیم فعالیتهای تحقیقاتی بهتری انجام دهیم و بهتر است نمره درس جایگزین پایان نامه شود.
مهاجرت؛ نتیجه بیتوجهی به نخبگان علمی!
رضا رضاییزاده اردکانی دانشآموخته رشته دکتری مهندسی شیمی به خبرنگار آنا میگوید: حدود یک دهه از دانشآموختگیام از دانشگاه معتبر کشور با معدل ۱۹.۹۰ میگذرد، اما نتوانستهام به شغل مورد نظر خود با حقوق و مزایای متوسط دست یابم و به همین علت مسیر دیگری را انتخاب کردهام که کاملا غیر مرتبط با رشته مهندسی است و اگر این وضعیت ادامه یابد حتما از ایران مهاجرت میکنم تا شاید کشورهای دیگر از استعدادم استفاده کنند.
تکراری بودن مفاهیم ارشد و دکتری؛ مانعی بر سر راه دستیابی به علم جهانی
راحله دانشجوی دکتری دانشگاه شریف به خبرنگار آنا میگوید: بیشتر دروس تکراری هستند، مثلاً دانشجویی که در رشته تحصیلی مرتبط با کارشناسی در مقطع ارشد و دکتری ادامه تحصیل میدهد باید مجدد همان مطالب تکراری دوران کارشناسی را مطالعه کند، چرا وزارت علوم مباحث جدیدی تدوین نمیکند؟ چرا استادان از مرحله جهانی عقب مانده اند؟
تجهیزات آزمایشگاهی را بهروز کنید
ستاره ایرجی دانشجوی کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی هم اظهار میکند: با توجه به اینکه در دانشگاه دولتی تحصیل میکنم، اما هیچ کدام از امکانات و تجهیزات موجود در آزمایشگاهها بهروز نیستند و بیشتر اوقات در دست تعمیر قرار دارند و به علت اینکه ظرفیت کافی ندارند؛ بنابراین نمیتوانیم به صورت جمعی در دانشگاه مشارکت داشته باشیم؛ از این رو مهارت چندانی کسب نمیکنیم و در آینده بازار کار قطعاً دچار مشکل میشویم و از مسئولان خواستار بهروزرسانی تجهیزات آزمایشگاه دانشگاهها هستم.
قدیمی بودن سرفصلهای دانشگاهی فاجعه است!
هادی رضوی زاده دانشجوی دکتری رشته ریاضی میگوید: بیشتر مطالب تدریس شده در کلاسهای درس که از سوی استاد به دانشجو ارائه میشود، دارای سرفصلهای قدیمی هستند، در صورتی که حرکت دانشگاه متناسب با علم روز جهانی یکی از شروط اساسی وزارت علوم باید قرار بگیرد، اما هم اکنون خلاف این جریان را شاهد هستیم و گاهی اوقات وقتی از استادی سوال میپرسیم علم کافی برای پاسخگویی ندارد و این موضوع فاجعه است.
انتقاد از پولی بودن آموزش
لیلا تبار دانشجوی پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی نیز بیان میکند: تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتههای پردیس خودگردان حدود ۵۰ میلیون تومان است، در صورتی که وقتی سازمان سنجش ظرفیت دانشگاهی را در پذیرش جذب دانشجو مشخص میکند، چرا باید بیشتر دانشجویان دانشگاههای دولتی شهریه پرداز باشند؟ اگر آموزش ملی است، چرا آقایان به فکر پرکردن جیب خود هستند؟
نقص فنی پروژکتورها؛ چالشی برای ارائه دانشجویان
محدثه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی میگوید که کنفرانس هر درسی برای استادان حائز اهمیت است، اما پروژکتورها و تجهیزات کلاس دارای مشکل فنی هستند و نمیتوان با امکانات کامل در کلاس درس حاضر شد، در صورتی که دانشجو باید با فوق امکانات بهترین ارائه را بدهد، اما این حق از ما دانشجویان گرفته شده و نمیتوانیم با آرامش کامل مباحث خود را ارائه دهیم و گاهی همین عامل سبب افت نمره درسی میشود.
لزوم توجه نهادهای ذیربط به آینده نسل امروز دانشگاهی
بدون شک آموزش عالی ایران در توسعه جامعه نقش اساسی دارد که امروزه در راستای ۳ مأموریت اصلی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات حرکت می کند؛ بنابراین اطمینان یافتن از سطح کیفی آموزش دانشگاهها باید یکی دیگر از مأموریتهای وزارت علوم برای جلوگیری از هدررفت سرمایههای مادی و معنوی نیروی انسانی باشد.
نسل جدید دانشجو این روزها بیش از هر موضوع دیگر نیازمند توجه و شنیده شدن است، امید است تا مسئولان آموزش عالی با همفکری و سیاستهای خود و همکاری با سایر وزارتخانهها اشتغال دانشآموختگان در تمام صنایع و ارگانها را فراهم کنند، تا چتر خدمات علوم دانشگاهی در تمام زیرشاخهها و حوزهها بر مردم ملموستر و گستردهتر شود.
انتهای پیام/