دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا؛

برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند نمایشگاه‌هایی شبیه نمایشگاه‌ دستاوردها هستیم

داود ثمری، مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه این دانشگاه را راهی برای ارتباط با صنعت و موثر در اقتصاد دانشگاه و کاهش وابستگی به شهریه دانست.
کد خبر : 88159

داود ثمری، مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از دو منظر کمی و کیفی قابل بررسی است. به لحاظ کمی در این نمایشگاه بیش از 600 محصول ارائه شده است و به لحاظ کیفی نیز محصولات زیادی حدود 150 محصول تجاری‌شده و بسیاری از آن‌ها نیز در مرحله تجاری‌شدن و به دنبال سرمایه‌گذار هستند.»


او گفت: «به نظر من این نمایشگاه نماد اقتصاد مقاومتی و یکی از مصادیق اقدام و عمل است. ما در قالب سامانه آزاد اکسپو، عرضه‌کننده‌های فناوری که واحدهای دانشگاهی باشند و متقاضیان فناوری را که صنایع هستند دور هم جمع کرده‌ایم تا خرید و فروش فناوری را راحت‌تر کنیم. سامانه آزاد اکسپو این اتفاق را برای ما میسر و میزان تعاملات را مشخص کرده است. در حال حاضر نزدیک به 400 محصول وارد سامانه شده‌اند. در این سامانه هم صاحبان صنایع و کسانی که متقاضی هستند محصولات را می‌بینند و هم کسانی که محصولات را عرضه می‌کنند سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند و به این ترتیب یک بازار به وجود آمده است.»


ثمری افزود: «اقدامی که انجام داده‌ایم و ریاست دانشگاه نیز آن را تایید و به همه واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرده است این بوده که واحدها در اولویت کاری خود، ابتدا از محصولات داخلی که در دانشگاه تولید شده یعنی محصولات دانش‌بنیان واحدهای فناور را مدنظر داشته باشند و در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.»


او به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «این نمایشگاه هم از لحاظ کیفی و هم کمی روند خوبی داشته است. محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده از نمایشگاه محصولات مکتوب و نوشتاری که بیشتر پایان‌نامه و متن هستند فاصله گرفته است. در این نمایشگاه اکثر محصولات سیستم‌های کاربردی و نرم‌افزار هستند که اکثرا بازار خود را به دست آورده‌اند.»


ثمری به نقش این نمایشگاه در اقتصاد دانشگاه اشاره کرد و گفت: «من فکر می‌کنم که می‌توانیم خیلی زود سهم اقتصاد مبتنی بر شهریه را از اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کم کنیم و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم، یعنی اقتصادی که از محل فروش محصولات دانش‌بنیان ایجاد می‌شود. با دقت در دانشگاه‌های معتبر دنیا مشخص می‌شود که 25درصد اقتصاد آنها مبتنی بر شهریه دانشجویان است و 75 درصد دیگر را از محل فروش فناوری به دست می‌آورند. ما اگر بخواهیم به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنیم، نیازمند نمایشگاه‌های این چنین هستیم تا افراد امکان عرضه محصولات خود را به دست بیاورند و ما هم بستر لازم برای جذب مشتری را فراهم کنیم.»


مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «خوشبختانه امسال تیم‌های خارجی زیادی از مراکز معتبر پژوهشی و دانشگاه‌های مختلف از این نمایشگاه دیدن کردند. دانشگاه مالزی، دو گروه از ایتالیا و دانشگاه میلان و پارک علم و فناوری روسیه اولین گروه‌های بازدیدکننده بودند و به‌زودی یک گروه دیگر از آلمان از این نمایشگاه دیدن می‌کنند. بعد از بازدید نمایشگاه محصولات، برای آنها خیلی جالب است که در ایران نیز دانشجویان و اعضای هیئت علمی می‌توانند چنین محصولاتی داشته باشند.»


ثمری گفت: «انتظار داریم در پایان نمایشگاه، تعاملات خوبی را با واحدهای شرکت‌کننده و متقاضیان فناوری داشته باشیم و منجر به قرارداد شود. یکی از اهداف ما برای این نمایشگاه این بوده که خروجی بازدیدکنندگان را در قالب قرارداد با محصولات و سرمایه‌گذاری با محصول داشته باشیم و مطمئنا این مهم اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی از این نمایشگاه این بوده که ارتباط بین دانشگاه و صنعت را عملی کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته