دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1402 - 00:07
عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با آنا:

نگاه مجلس به هوش مصنوعی جهشی و تحول‌گراست/ هوشمندسازی فرایندها در دستور کار

نگاه مجلس به هوش مصنوعی جهشی و تحول‌گراست  هوشمندسازی فرایندها در دستور کار
عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه مجلس به موضوع هوش مصنوعی نگاهی جهشی و تحول‌گراست، گفت: در نخستین گام هوشمندسازی فرایندها در مجلس و استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه مدنظر نمایندگان قرار دارد.
کد خبر : 881346

حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره آخرین وضعیت سند حکمرانی هوش مصنوعی و برنامه مجلس برای توسعه همکاری با دیگر کشور‌ها در این زمینه اظهار کرد: از ابتدای مجلس تلاش کردیم تا بر اساس مطالباتی که عموم جامعه و به‌ویژه جامعه علمی کشور داشتند، موضوع به‌کارگیری هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون برای رقابت صحیح و قوی و ارتقای کشور در سطوح مختلف نیازمند بهره‌گیری از ابزار هوش مصنوعی هستیم، گفت: در مجلس چند موضوع درزمینهٔ هوش مصنوعی و محاسن و معایب آن برگزار شد که یکی از این جلسات پیگیری شد به هوشمندسازی مجلس اختصاص داشت.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی دلیل این امر را حرکت به سمت هوشمندسازی فرایند‌های قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد مجلس دانست و خاطرنشان کرد: اقداماتی برای استفاده از هوش مصنوعی در مجلس آغاز و گزارش‌هایی دراین‌باره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و هیئت‌رئیسه منتشرشده است.

وی با انتقاد از اینکه این اقدامات از سرعت لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: اگرچه پیگیری‌ها در این زمینه بسیار زیاد بود و انتظار داشتیم این امر در سال دوم مجلس محقق شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

باقری در تشریح توفیقات مجلس در این زمینه خاطرنشان کرد: مجلس خودش به‌عنوان یک رکن جدی در اداره کشور باید هوشمند شود، این مسئله باید هم در بحث نظارت و هم در بحث قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. این به آن معناست که ما خود ملزم به استفاده از هوش مصنوعی بدانیم.

وی افزود: دومین بخش، بحث حکمرانی در کشور است، دوستانی که فراکسیون هوش مصنوعی را در مجلس تشکیل دادند، پیگیر سند حکمرانی هوش مصنوعی هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم با اشاره به مطالبات مجلس از وزارتخانه‌های مختلف به‌خصوص وزارت ارتباطات در این رابطه، اظهار کرد: از تمامی وزارتخانه‌ها خواستیم تا این موضوع را پیگیری کنند و این درخواست نتایجی هم داشت که آثار آن در قانون بودجه و قانون هفتم توسعه مشهود است و در این دو قانون مواردی برای بکار گیری هوش مصنوعی و استفاده از سند حکمرانی هوش مصنوعی مطرح شد.

باقری گفت: هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی قویاً به‌عنوان یکی از ارکان توسعه کشور لحاظ شده و زیرساخت‌هایی مثل توسعه شبکه فیبر نوری مدنظر نمایندگان است. در برنامه هفتم توسعه نیز به‌کارگیری هوش مصنوعی هدف‌گذاری شده است که در بودجه ۱۴۰۳ هم آثارش مشهود خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس، مادامی‌که زیرساخت‌ها در کشور کامل نشود، اتفاق خاصی در این حوزه روی نخواهد داد و ازاین‌رو یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه عددگذاری و هدف‌گذاری شده، تربیت نیروی انسانی کارآمد در این حوزه است.

وی دراین‌باره تصریح کرد: برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی باید نیروی انسانی کارآمد متخصص و قوی در این حوزه داشته باشیم و این امر در برنامه هفتم توسعه مورد لحاظ واقع‌شده است.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از دلایلی که توسعه کشور به شکل عادی صورت نمی‌گیرد، آن است که این امر نیاز به جهش و تحول دارد و با سرعت عادی پیش نمی‌رود.

باقری با اشاره به اینکه مسئله یادشده یکی از موضوعات موردتوجه برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: فرآیندی که در دنیا و در تمامی موضوعات به‌خصوص در حکمرانی‌ها نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد، ویژگی خاص و شاخصه مطرح آن یعنی سرعت‌ بالای انتقال و تحلیل داده‌هاست.

وی افزود: به‌صورت عادی احساس نیاز آن است که خود را در این زمینه به کشور‌های پیشرفته نزدیک کنیم، در نظر داشته باشید آن‌ها در حال یک جهش وسیع و قوی هستند و نیاز داریم تا با یک همت و اراده قوی، اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزنیم.

این نماینده مجلس در این زمینه با انتقاد از شعار دولت‌های قبلی مبنی بر تشویق دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این‌گونه اقدامات را نباید به شکل عادی به‌پیش ببریم. ابتدای مجلس یازدهم کمیسیون ویژه جهش تولید را تشکیل دادیم؛ چراکه اگر بخواهیم حرکت به سمت تولید را در هر حوزه‌ای به‌صورت عادی پیش ببریم شاید ده‌ها سال طول زمان ببرد تا ما بتوانیم به برخی از کشور‌ها که سال‌ها پیش در مکان امروز ما قرار داشتند و اکنون بسیار از ما جلوتر هستند، برسیم.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه مجلس در اموری مانند جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش‌بنیان و... نگاهی سرعتی و تحول‌گراست و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در تمام موضوعات این نگاه را مدنظر قرار دهیم.

وی تأکید کرد: بااین‌حال در حوزه هوش مصنوعی این رفتار تحولی خیلی بیشتر موردنیاز است و آن‌طور که می‌دانم در برنامه هفتم توسعه توجه زیادی به این موضوع توجه شده است و می‌توانیم تأثیر آن را در بودجه سال آینده ببینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته