ضرورت افزایش امتیاز حل مسئله در آییننامه ارتقای اساتید
پریسا علیزاده، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه نیاز به اصلاحات در آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی داریم به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اکنون آییننامه ارتقا بهرغم نکات مثبت در چند بعد دارای نقاط ضعف است.
وی با بیان اینکه آییننامه ارتقا مهمترین آییننامه سنجش و ارزیابی فعالیتهای جامعه علمی کشور است، اظهار کرد: این آییننامه میتواند جامعه را در راستای تحقق مرجعیت علمی کمک کند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: باید وزن و اهمیت فعالیتهایی که در آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی جنبه کاربردی، حل مسئله و پاسخ به تقاضای جامعه و صنعت را دارند، بیشتر شود.
به گفته علیزاده، حرکت به سمت مرجعیت علمی یک اقدام مشارکتی و گروهی است؛ بنابراین باید فعالیتهای مشارکتی اساتید در آییننامه ارتقا مورد توجه قرار بگیرد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به نحوه امتیازدهی، عنوان کرد: در مجموع، مؤسسه یا دانشگاه امتیاز سرجمع بیشتری دریافت میکند؛ اما به اعضای هیئت علمی در فعالیتهای گروهی به دلیل ضریب اعمالشده، امتیاز کمتری تعلق میگیرد. همین امر منجر به سوق دادن اعضای هیئتعلمی به فعالیتهای فردی میشود.
وی با بیان اینکه تمایز فعالیت اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی بهاندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: تفاوتهای جزئی وجود دارد؛ اما ماهیت فعالیت اعضای هیئتعلمی پژوهشی که نیروی انسانی پژوهشگاهها را میسازند با فعالیتهای علمی اعضای هیئت علمی آموزشی که اولویت اصلی آن تدریس و آموزش در دانشگاه است، بسیار تفاوت دارد و هر کدام از آنها برای تحقق مرجعیت علمی اهمیت ویژهای دارد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عنوان کرد: مواردی که اهمیت بیشتری برای اصلاح دارند را در قالب یک نقشه راهبرد بهصورت منسجم و یکپارچه منتقل میکنیم تا در آییننامه که در حال بازنگری و اصلاح است، منعکس شود.
علیزاده ادامه داد: باید اصلاح و بازنگری ماده سه آییننامه مرتبط با فعالیتهای پژوهشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بهرغم اینکه همه مواد آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی نیاز به تغییرات دارند.
وی اظهار کرد: عمده زمان و انرژی اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی معطوف به ماده سه آییننامه است. آن چیزی که ما را به سمت تحقق مرجعیت علمی سوق میدهد، پژوهشهای بنیادی، نوآورانه، ناب و عمیق است و ارزیابی این موارد از طریق ماده سه انجام میشود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه اولویت اصلاح آییننامه با ماده سه است، خاطرنشان کرد: وزنه فعالیتهای کاربردی مبتنیبر تجاریسازی و پژوهشهای کاربردی باید سنگینتر شود؛ زیرا اکنون فعالیتهای همه مؤسسات اعم از مؤسسات با مطالعات نظری و پژوهشی کاربردی با یک خطکش سنجیده میشود.
انتهای پیام/