دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شیبانی تأکید کرد؛

لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در نگهداشت ساختمان

لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در نگهداشت ساختمان
دبیر شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی «مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی» گفت:‌ برگزاری این کنفرانس، کلیدواژه‌های اساسی دارد و این موضوعات جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است.
کد خبر : 880550

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، منوچهر شیبانی اصل دبیر شورای سیاستگذاری همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی کلیدواژه‌های اساسی دارد. جرقه اولیه این کنفرانس از پایان نامه خانم مهندس مسگران زده شد و این موضوع جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی ادامه داد: پیگیری موضوع به دلیل شروع کرونا به تاخیر افتاد، اما با توجه به اهمیت موضوع توسط دانشگاه آزاد واحد ساری به جریان افتاد.

شیبانی گفت: در ادامه این سیاست، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران به این مبحث پیوست و انجمن انبوه سازان مسکن استان مازندران نیز به این جریان ملحق شد.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش تصریح کرد: تلاش مجموعه بر این است که نتیجه‌ای از برگزاری این کنفرانس حاصل و در نهایت اجرایی شود. به همین جهت چهار پیش نویس تهیه شده که شامل قانون نگهداشت ساختمان و شیوه نامه تشخیص صلاحیت عاملان نگهداشت ساختمان و دروس دوره کارشناسی ارشد نگهداشت ساختمان و همچنین سرفصل‌های بازنگری است.

شیبانی در خصوص مقاله تهیه شده توسط وی در حوزه مورد نظر گفت: ساختمان گران‌ترین دارایی اشخاص است و طبیعتا با افزایش طول عمر ساختمان، سرمایه فرد و منابع ملی حفظ می‌شود.

اطمینان سازی از بقای شرایط بهره‌دهی در دوره بهره برداری ساختمان

این مسئول در همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تأکید کرد: نگهداشت ساختمان مجموعه اقداماتی است که برای اطمینان از بقای شرایط بهره دهی در دوره بهره برداری ساختمان لازم است. همچنین به کارگیری از واژه تعمیرات در مورد ساختمان که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست نیست؛ چراکه نگهداشت امری فراتر از نگهداری و تعمیر است.

وی تصریح کرد: اهداف نگهداشت ساختمان شامل افزایش عمر ساختمان و تامین ایمنی بهره برداران و اشتغال زایی و حفظ سیمای شهری و ... است.

عوامل اجرایی تاثیرگذار در نگهداشت ساختمان

این مسئول ادامه داد: در ساختار نگهداشت ساختمان عناصر و عوامل حقوقی و عناصر و عوامل اقتصادی و عناصر و عوامل فرهنگی، عناصر و عوامل فنی مهندسی و عوامل اجرایی تاثیرگذار هستند.

شیبانی گفت: در بخش حقوقی خلأهای قانونی باعث رها شدگی ساختمان پس ساخت و پایان کار می‌شود و این مورد بسیار حائز اهمیت است. در بخش هزینه‌ها با پوشش‌های بیمه‌ای و مالیاتی تشویقی و همچین اعطای وام‌های ترغیب کننده پوششی نسبی ایجاد کرد.

یکپارچگی در مهندسی ساختمان

به گفته شیبانی در حوزه فنی مهندسی دوگانگی نظام ساخت و ساز شهری و روستایی آسیب زا است. همچین باید در مهندسی در حوزه ساختمان به صورت سیستم و یکپارچه نگاه کرد. فقدان تفکر سیستمی عامل بسیاری از مشکلات ما در کشور است.

دبیر همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: موانع نگهداشت ساختمان بسیار است، اما از مهمترین آن‌ها می‌توان به کمبود مطالعات در این حوزه و چندگانگی نظام‌های ساخت و ساز و کمبود آگاهی عمومی و فقدان تفکر سیستمی و سیستم نگهداشت و روند نادرست دونقشه‌ای که آسیب جدی در حوزه ساختمان است، اشاره و تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته