نیاز رشتهها در آییننامه ارتقای اساتید لحاظ شود
سید سروش قاضینوری رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره چگونگی تحقق مرجعیت علمی اظهار کرد: مرجعیت علمی به عنوان یک تصویر کلان از فعالیتهای جامعه علمی کشور محقق میشود.
وی افزود: مرجعیت علمی نباید سریعا به بند و نمره در آییننامه ارتقای اساتید تبدیل شود، اگر بتوانیم عزمی در جامعه علمی برای تحقق آن ترسیم کنیم در گام و اجرا حتما ابزارهای سنجش اصلاح میشوند؛ بنابراین فرایندهای مورد نیاز مانند ارتباطات بین المللی که لازمه مرجعیت علمی هستند تقویت میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: مرجعیت علمی جدا از واقعیتها و نیازها قابل تحقق نیست و جامعه علمی در خلأ فعالیت نمیکند؛ اما گاهی اوقات افراد کمتر مطلع فکر میکنند مرجعیت علمی و نیازهای جامعه دارای مسیر جداگانهای از هم هستند.
وی با بیان اینکه تحقق مرجعیت علمی در ایران محدود به پاسخگویی نیازهای جامعه نیست و تمام بشریت را در بر میگیرد، تاکید کرد: آییننامه ارتقای اساتید به هیچ عنوان نباید برای همه رشتهها به صورت یکسان عمل کند؛ بلکه در رشتهها و دانشگاهها و سطوح مختلف کاملا متفاوت است، حتی این آیین نامه باید تنوع انسانها در یک دانشگاه خاص را به رسمیت بشناسد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: در آییننامه ارتقای اساتید تنوع در یک رشته ثابت در دانشگاه مشخص باید مدنظر قرار بگیرد و نیاز رشتهها شناسایی شود، همچنین مأموریت تمام استادان، محققان و هیئت علمیها برای ارتقای اساتید امری ضروری است.
انتهای پیام/