کاربرد استفاده از علوم انسانی در حل مسائل به آیین نامه ارتقای اساتید اضافه شود
ناصر باقری مقدم، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تحقق مرجعیت علمی در کشور گفت: مقام معظم رهبری برای نخستین بار در دو دهه اخیر واژه مرجعیت علمی را بیان کردند.
وی افزود: مرجعیت علمی ریشه در ۳ عامل از قبیل: دستیابی به توانایی آفرینشهای علمی در سطح ملی و بین المللی، حل مسائل کشور در سطح ملی و بین المللی با استفاده از آین آفرینشها و رویت پذیری بایدهاست تا سایر کشورها و دانشمندان با این تواناییها آشنا شوند.
باقری مقدم ادامه داد: مرجعیت علمی با عوامل مختلف محوری و زمینهای محقق میشود، وجود نیروی انسانی نخبه و استعداد درخشان یا داشتن زیرساختهای آزمایشگاهی مورد نیاز در کشور برای توسعه علم از عوامل زمینه ساز مرجعیت علمی هستند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: نیازمند یک برنامه بلند مدت برای تحقق مرجعیت علمی هستیم و باید عناصر مختلفی را بکار بگیریم و سیاست گذاریهای ایران در سطح کلان ملی و حوزه بخشی را حمایت کنیم و همچنین گفتمان علمی را در سطح ملی و بین المللی ایجاد کنیم.
باقری مقدم با بیان اینکه جامعه علمی ایران با توجه به تاریخ درخشانی که پشت سرگذاشته است، باید به تحقق مرجعیت علمی در کشور اعتقاد داشته باشد، تاکید کرد: هم اکنون به دنبال تحقق مرجعیت علمی در همه حوزهها نیستیم، اما با توجه به اینکه طی سدههای گذشته در برخی از حوزهها درخشیده ایم باید مرجعیت علمی و گفتمان داخلی و ملی را توسعه ببخشیم. همچنین، در سطح بین المللی نه تنها با انتشار نتایج و تحقیقات بلکه با ابراز توانمندیهای کشور در حوزه فناوری میتوانیم به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم.
باقری مقدم درباره اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید گفت: قانون ارتقای اساتید بخشهای مختلف و مفیدی داشته است و یکی از نمونههای بارز سیاستگذاری در حوزه علمی طی سالهای گذشته است.
وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقای اساتید نیازمند بازنگری است، تاکید کرد: این آیین نامه استادان را تنها به سمت و سوی رویت پذیری انتشار مقاله سوق داده است، در صورتی که وجود دیگر رویت پذیری در دنیا مطرح است. برای مثال، دانشمندان باید نتایج تحقیقات خود را به صورت عملی و کاربردی در سطح جامعه و بین المللی نشان دهند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اضافه کرد: کاربرد به نسبت فناوری در حوزههای علوم انسانی بیشتر مدنظر است، بنابراین در قالب توانایی حل مسائل کشور باید به آیین نامه ارتقای اساتید اضافه شوند و اگر این اتفاقات رخ دهد با جهش حل مسئله و ارتقای حل مسائل بین المللی در کشور مواجهه میشویم.
انتهای پیام/