دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛

بی‌توجهی به نوآوری و نقدپروری در آیین‌نامه ارتقای اساتید/ سرمایه‌گذاری پژوهشی در علوم انسانی صفر است

بی‌توجهی به نوآوری و نقدپروری در آیین‌نامه ارتقای اساتید  سرمایه‌گذاری پژوهشی در علوم انسانی صفر است
رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری پژوهشی به‌ویژه در زمینه تحول علوم انسانی به‌شدت کم است و اگر بگوییم صفر است، اغراق نکرده‌ایم.
کد خبر : 877308

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در نشست خبری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که امروز (دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲) برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از اساتید، محققان و دانش‌پژوهان کشور و با همکاری 54 مرکز علمی داخلی و خارجی در تاریخ دوشنبه 22 آبان در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

وی افزود: زمانی می‌توانیم به تحول بنیادین در علوم انسانی امیدوار باشیم که فضای علوم انسانی بانشاط شود و استادان به نظریه‌های جدید داخلی و خارجی اشراف لازم داشته باشند؛ اگر گفت‌و‌گو‌های آزاد علمی بین صاحب‌نظران برقرار شود، ایده‌های جدیدی در حوزه علوم انسانی اسلامی متولد می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه علوم انسانی در کشور غریب است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری پژوهشی به‌ویژه در زمینه تحول علوم انسانی به شدت کم بوده و اگر بگوییم صفر است، اغراق نکرده‌ایم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: حوزه علوم انسانی بسیار فقیر و مظلوم است. به این معنا که فرآیندهای پیرا پژوهشی در این حوزه مقفول مانده است؛ در حال حاضر هم اکنون نوآوری در حوزه علوم انسانی ضرورت دارد. البته در گذشته مدیریت مناسبی برای حمایت از نوآوری و پژوهش در این حوزه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با تاکیدات مکرر رهبری آیین‌نامه ارتقای استادان نیازمند تغییر است و سال‌هاست که بروزرسانی نشده است، این آیین نامه نمی‌تواند برای تمام رشته‌ها یکسان عمل کند‌؛ چرا که محتوی تمام رشته‌ها با یکدیگر متفاوت است. این آیین‌نامه نوآورپرور و نقدپرور نیست، یعنی شرایطی را ایجاد نمی‌کند تا در صورت بروز مشکل بتوانیم از اعضای هیئت علمی انتظار نظریه‌پردازی های خوب را داشته باشیم؛ بنابراین اگر آیین‌نامه ارتقای اساتید به این شیوه باقی بماند هیچ تحولی را در حوزه علوم انسانی شاهد نخواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی روند اصلاح و تقویت آیین نامه ارتقا را هم غلط دانست و گفت: بعضی مسئولان عمل‌گرای ما، نه فقط از علوم انسانی چیز چندانی نمی‌دانند، بلکه حاضر نیستند صورت موضوع را درک کنند. 

وی بیان کرد: دوات بسترهای لازم برای رشد حوزه علوم انسانی را فراهم نمی‌کند. البته این مشکل مختص دولت یازدهم نیست، بلکه دولت‌های پیشین نیز فقط شعار حمایت از این حوزه را سر می‌دادند. 

حجت الاسلام غلامی تاکید کرد: در حال حاضر حوزه علوم انسانی سیاست‌زده شده است. ما به وضوح مشاهده می‌کنیم برخی اساتید دانشگاه‌ها و جریان‌های سیاسی به دنبال سیاست زدگی ‌و اعمال سلایق سیاسی خود هستند. این موضوع کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه‌ها را نیز تحت شعاع قرار داده است. 

وی افزود: بسیاری از تصمیمات این حوزه توسط محققان و اساتید این حوزه صورت نمی‌گیرد. اکنون اصحاب علوم انسانی نقشی در سیاست گذاری ندارند. 

حجت الاسلام غلامی گفت: ما متن ۸۰ صفحه‌ای درباره نقد و ارزیابی آیین نامه ارتقا را برای مسئولان ارسال کرده‌ایم؛ اما هیچ پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده‌ایم. 

وی اظهار کرد: ما تلاش کردیم با توجه به ارزیابی که از حوزه علوم انسانی داریم، کنگره علوم انسانی و اسلامی را در راستای ارتقا علمی دانش علوم انسانی پیش ببریم. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی افزود: این کنگره در تولید تفکر و اندیشه و گفتمان سازی کارنامه خوبی دارد. ما توانستم در کنگره‌های پیشین حدود ۷۰۰ مقاله علمی و پژوهشی را داوری و منتشر کنیم. این مقالات منابع علمی مناسبی برای دانشجویان دکتری هستند. 

وی ادامه داد: شناسایی اساتید خوب و با سواد علوم انسانی در جهان اسلامی ضروری است؛ اما ما امکانات مالی برای انجام این کار را در اختیار نداشتیم. ما فقط توانستیم با ۵۰ استاد ارتباط برقرار کنیم. 

مسیر ارتقای علوم انسانی بسیار طولانی است 

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: مسیر برای ارتقا علوم انسانی و دانش اسلامی بسیار طولانی است. اابته هم افزایی بین اساتید کشور و کشورهای جهان اسلام می‌تواند ایم مسیر را کوتاه‌تر کند. 

رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی_ اسلامی گفت: استفاده از موضوعات و چالش‌های روز جامعه با محورهای علوم انسانی، تفاوت هفتمین کنگره علوم انسانی با کنگره‌های پیشین است. 

به گزارش آنا، در ۷ دوره برگزاری کنگره؛ ۳۳۰۸ مقاله به کنگره ارسال شده و تعداد کل چکیده و مقالات دریافتی ۳۸۶۳ عدد است. تعداد کل مقالات پذیرفته شده در شش دوره کنگره ۷۰۷ مقاله و تعداد کل داوران ۹۵۰ داور است.

تعداد نشست‌های علمی داخلی برگزار شده به غیر از خود کنگره بیش از ۱۰۰ نشست است و به صورت حضوری ۲ نشست در کشور‌های لبنان و افغانستان برگزار شده است. تعداد کل مراکز همکار در دوره‌های مختلف بیش از ۶۰ مرکز است که ۳۸ نفر عضو شورای علمی کنگره هفتم و ۱۹۸ نفر عضو کمیته علمی کمیسیون‌های کنگره هفتم هستند.

به هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تعداد چکیده و مقالات دریافتی ۵۱۰ عنوان و تعداد مقالات کامل ۳۳۵ مقاله و تعداد کمیسیون‌های کنگره هفتم ۱۵ کمیسیون تخصصی ارسال شده است. تفاوت این دوره نسبت به دوره‌های قبل استفاده از موضوعات و چالش‌های روز جامعه در محور‌های فراخوان کمیسیون‌ها، حرکت به سمت استخراج و چالش‌های روز جامعه در محور‌های فراخوان کمیسیون‌ها، حرکت به سمت استخران نظام مسائل کمیسیون‌ها و تلاش برای افزایش تولید محصولات و خروجی‌های قابل دسترس علوم انسانی اسلامی است. کمیسیون‌های تخصصی از ۲۳ آبان در شهر قم و تهران برگزار می شود و تا ۱ آذر ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته