نحوه ارائه خدمات به نیازمندان از طریق سامانه «سخا»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابراهیم باغبانی، رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد با اشاره به اینکه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص مردمی کردن امر خیر و احسان، گفت: با توجه به مشکلات موجود در عرصههای شناسایی نیازمندان، ارائه خدمت به نیازمندان و عناصر فعال در این حوزه، از سال ۹۶ فعالیتهای علمی و اجرایی سامانه سخا آغاز و در سال ۹۹ ایجاد سامانه با همکاری مجموعههای دانشگاهی و اجرایی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: پیشنهادهای از کمیته امداد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد که در نتیجه آن سیاستهای کلی تامین اجتماعی ابلاغ شد و لذا نیاز یک ابزار شفاف جهت اجرای این سیاستها احساس شد.
باغبانی افزود: یکی از مهمترین ویژگیهای این سامانه، شفافیت است که از طریق آن حاکمیت، نیازمندان و خیران را در یک محیط شفاف به یکدیگر متصل کرده و نهایتا عملکرد آنها را نیز به صورت شفاف ارائه میکند.
وی خاطرنشان کرد: در فرآیند این سامانه، از ابتدا تا انتها تمامی امور به صورت مردمی دیده شده است و جامعه هدف آن تمام نیازمندان کشور بوده و عناصر فعال شامل موسسات، خیران، خیریه و.. به عنوان شرکای خیر و احسان در کنار کمیته امداد قرار دارند.
باغبانی با تاکید بر اینکه این سامانه سخا جزو سامانههای رایج کمیته امداد نبوده و یک سامانه ملی است، گفت: در این سامانه ملی هیچ فرآیند اداری در نظر گرفته نشده است و دارای یک منطق علمی و اقتصادی متناسب با هر نقطه جغرافیایی است که بر اساس آن نیازمندان شناسایی میشوند.
رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کمیته امداد با بیان این که این سامانه برای خیریهها دارای مزیت است، افزود: یکی از ویژگیهای سامانه ملی سخا، اولویتبندی کردن نیازهای نیازمندان بر اساس مناطق جغرافیایی بوده و خدمات دستگاههای حمایتی و خیریهها را نیز برای تمام اعضا شامل مددجویان و یا سایر نیازمندان که تحت حمایت هیچ دستگاهی نیستند، به اشتراک میگذارد.
به گفته باغبانی این سامانه مزیت دیگری در بخش دولت و حاکمیت دارد به طوری که زمینه مردمی شدن رفع فقر را فراهم میکند و یکی از اشکالات که بحث اعتماد به خیریهها است را برطرف مینماید. همچنین تراکم نیازمندان را در نقاط مختلف جغرافیایی ارائه میکند و در نهایت مصرف منابع را هدفمند میکند.
وی توضیحاتی درباره نحوه عملکرد این سامانه ارائه داد و گفت: در ابتدا ثبت نام خیریه صورت میگیرد. سپس اطلاعات نیازمندان بر اساس کد ملی و شماره تماس در سامانه بارگذاری میشود و برای نیازمند پیامک ارسال میشود. نیازمند پس از دریافت پیامک به سامانه مراجعه کرده و خود اظهاری انجام میدهد تا به خیریهها ارجاع داده شود و پس از پایش خیریه، نیاز وی اولویتبندی و جهت رفع آن اقدام میشود.
انتهای پیام/