دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کارکرد‌ پدافند غیرعامل برای خروج از بحران تنظیم بازار چیست؟

کارکرد‌ پدافند غیرعامل برای خروج از بحران تنظیم بازار چیست؟
رئیس پیشین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: یکی از کارکرد‌ها و توجهات پدافند غیرعامل، تنظیم نیاز‌های ارزی و اولویت دادن به مباحث مربوط به بازار‌های اقتصادیست؛ دقیقاً مسئله‌ای که اقتصاد ایران در آن ضعف جدی دارد.
کد خبر : 876912

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در جهان امروز و با شکل‌گیری تنش‌های سیاسی متعدد در نقاط مختلف، جنگ اقتصادی، مهم‌ترین پیامدیست که تمامی کشور‌ها را درگیر می‌کند. از این رو توجه به راهکار‌های مقابله با آسیب‌های غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری اقتصادی، از مهم‌ترین وظایف دولت‌هاست. در میان این راهکارها، روش‌های زیرمجموعه مبحث پدافند غیرعامل از جایگاهی بالا و تأثیرگذار برخوردار است.

پدافند غیرعامل در حوزه اقتصادی، موارد متعددی را در بر می‌گیرد که باید به هر یک نگاهی ویژه و متفاوت داشت. در رابطه با وضعیت فعلی اقتصاد ایران، شاید بتوان تنظیم بازار داخلی و راهبرد‌های کاهش نوسانات بازار مصرف را مهم‌ترین کارایی پدافند غیرعامل دانست. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز به تازگی در صحبت‌های خود کاهش التهابات روانی را یکی از پیامد‌های به‌کارگیری پدافند غیرعامل در حوزه‌های اقتصادی معرفی کرد.

دولت سکان‌دار اصلی اقتصاد است

یدالله صادقی، رئیس پیشین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، ابتدا به اهمیت به‌کارگیری پدافند غیرعامل در حوزه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: پایداربودن شرایط تأمین و توزیع خدمات مورد نیاز مردم در هیچ کشوری امری تضمین شده نیست؛ برای ایجاد پایداری نسبی در امر تنظیم بازار، تأمین و توزیع کالا‌ها و همچنین خدمات مورد نیاز جامعه مصرف‌کننده، اتخاذ تدابیر و اقدامات گسترده‌ای از جانب دولت‌ها و نهاد‌های حکمرانی در هر کشوری نیاز است. ایران نیز از این قاعده مبرا نبوده و رویه‌های ابلاغی و قوانین تدوین شده، باید در راستای عمل به این اصل باشند.

پدافند غیرعامل

وی ادامه داد: بازار داخلی امروز ایران در تأمین مایحتاج مردم با مشکل مواجه بوده و بخشی از آن به دلیل تحریم و موانع دسترسی به منابع ارزی است.

صادقی تصریح کرد: حل و فصل این مشکل و در ادامه سیاست‌گذاری در راستای تأمین هزینه‌های جاری و ذخیره‌سازی مصارف آتی به عهده دولت و نهاد‌های زیرمجموعه آن است. در این‌باره نه از بخش خصوصی و نه از مردم کاری برنمی‌آید؛ حتی اگر بخش خصوصی را به عنوان صادرکننده کالا و واردکننده ارز محسوب شود، اما در نهایت مدیریت این منابع و نحوه خرج‌کرد آن برعهده بانک مرکزی و دولت است.

آسیب وجود ناهماهنگی میان بخش‌های دولتی

رئیس پیشین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه صحبت‌های خود به رابطه مدیریت منابع ارزی و تنظیم بازار تأکید کرد و گفت: یکی از کارکرد‌ها و توجهات پدافند غیرعامل، تنظیم نیاز‌های ارزی و اولویت دادن به مباحث مربوط به بازار‌های اقتصادیست؛ دقیقاً مسئله‌ای که اقتصاد ایران در آن ضعف جدی دارد. این ضعف‌ها را می‌توان در کمبود‌های کالایی همچون شیر خشک و نهاده‌های دامی برای پرورش دام و طیور و تولید مشتقات آن‌ها دید. تولیدکنندگان و واردکنندگان این کالاها، علت اصلی نوسانات و کمبود‌های جدی بازار را تأمین نشدن به موقع ارز از سوی دولت عنوان می‌کنند. نه‌تنها در اقلام کالایی عنوان شده، بلکه در سایر موارد نیز این ناهماهنگی در روند دستگاه‌های دولتی وجود داشته و به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب برای منابع ارزی، بازار داخلی همواره دستخوش چالش‌های متعدد است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تا حدی از مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های ارزی، به دلیل تحریم ایجاد شده است؛ در صورت گسترش خلأها و نواقص در مدیریت بازار، دیگر برای مردم قابل قبول نیست که آن را به دلیل تحریم‌ها بدانند. مباحث مربوط به مدیریت ارزی، ذخیره‌سازی و کالارسانی به بازار نیاز به وجود هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی متولی بخش تولید و توزیع مانند وزارت صمت و سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهاد‌های دخیل از جمله سازمان گمرک و بانک مرکزی دارد. متأسفانه هنوز این هماهنگی در بدنه مدیریتی در سطوح بالای کشور به وجود نیامده و در نهایت تنظیم بازار داخلی با نقایص زیادی همراه است. در چنین شرایطی عمل به اصول و راهبرد‌های پدافند غیرعامل می‌تواند بخشی از چالش‌های موجود را برطرف کند.

اهمیت انتخاب شایسته‌سالارانه مدیران

بحران تنظیم بازار

به گزارش آنا، اولویت و کارکرد پدافند غیرعامل در مباحث اقتصادی، بهبود روند تولید در کنار افزایش بهره‌وری و ایجاد ثبات نسبی در بازار‌های اقتصادی است. انجام تمامی وظایف متنوع و متکثر برای حفظ ثبات و بهبود بخش‌های اقتصادی توسط سیستمی به عنوان سازمان پدافند غیرعامل کمی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چراکه مجموعه این اقدامات حول تحلیل و بررسی وضعیت موجود، ارائه برنامه برای رفع نقایص، طرح راهکار برای حفظ ثبات نسبی و در نهایت آموزش به دستگاه‌های اجرایی است؛ بنابراین نمی‌توان تمامی این اقدامات را از یک نهاد انتظار داشت. به نظر می‌رسد در امر عمل به برنامه‌هایی با محوریت پدافند غیرعامل در اقتصاد، باید ابتدا فرهنگ و تفکر پدافندغیرعامل در سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف حاکم شود.

به بیانی دیگر، در آموزه‌ها و باور‌های مدیران مجموعه‌ها و سازمان‌ها، باید این رویکرد به صورت جاری و مستمر وجود داشته باشد. اگر انتخاب مدیران بخش‌ها و نهاد‌های مختلف اجرایی، تولیدی و سایر دستگاه‌ها، به نحو شایسته‌سالارانه باشد و از افراد در جایگاه تخصصی مناسب آن‌ها بهره گرفته شود، مسائل مربوط به پدافند غیرعامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در روند و اقدامات دستگاه‌ها جاری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب