اقدامات و عملکرد پلیس در زمینه خدمات الکترونیکی؛ برنامههای آینده پلیس هوشمند چیست
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری تشریح اقدامات و عملکرد پلیس در زمینه خدمات الکترونیکی به مردم و برنامههای آینده پلیس هوشمند با حضور سردار احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا صبح امروز چهارشنبه ۱۹ مهر در ستاد کل فراجا برگزار شد.
سردار دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفته انتظامی گفت: فراجا سازمانی است که در همه ابعاد حاکمیتی جایگاه قابل توجهی دارد و از همه ظرفیتهای خود در اجرای ماموریتهایش استفاده میکند. یکی از حوزههای مهم این وظایف فناوری اطلاعات است که برای استفاده لازم از از این حوزه تلاشهای متعددی صورت گرفته تا این حوزه بتواند در اجرای ماموریتهای پلیسی و ارایه خدمات به مردم نقش ویژهای را ایفا کند. ما بیش از ۳۰۰ سامانه و زیرسامانه نرم افزاری در اختیار داریم که دیتاهای مورد نیاز را تولید و به مراکز بهرهبرداری ارسال میکنند.
وی با اشاره به بخش خدماتی فاوا گفت: ما در حال حاضر سه نوع خدمت با درگاههای مختلف ارائه میکنیم. یکی خدمت مستقیم در اختیار شهروندان قرار میدهیم. مانند درخواست گذرنامه و استعلامات مختلف یا فوریتهای ۱۱۰. بخش دیگری از خدمات پلیس به حوزه سازمانها و دستگاههاست که پلیس در این میان تلاش میکند، دادههایی را از طریف فناوری اطلاعات در اختیار سازمانها قرار دهد. بخش دیگر مربوط به پلتفرمها و سکوهاست، که برای تسهیلگری حداکثری خدماتی را به سکوها ارائه میکنیم تا مردم راحتتر از این سکوها استفاده کنند.
سردار دولتخواه درباره ارائه خدمات مستقیم به مردم اظهار کرد: چندین درگاه وجود دارد که برخی از آنها حضوری است. اما با استفاده از بانکهای اطلاعاتی فاوا این کارها سرعت میگیرد. از زمانی که در برنامه سوم توسعه پلیس +۱۰ صورت گرفت، این مجموعه که ۱۰۴۰ دفتر در سراسر کشور دارد، بسیاری از درخواستهای مردمی را به ثبت رسانده است. ما تلاش داریم این عدد را امسال به ۱۰۹۰ دفتر برسانیم. ۳۲ خدمت در این مراکز ارائه میشود که بیش از بیست میلیون و چهارصدهزار خدمت از ابتدای سال تاکنون در اختیار مردم قرار گرفته است. وبگاههای پلیس هم با ارائه ۲۸ زیرمجموعه خدماتی بیش از ۴ میلیون خدمت در اختیار مردم قرار دادند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز ۲۴ خدمت در اختیار سازمانها قرار میهد که تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار خدمت در اینجا دریافت شده است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا با اشاره به نرمافزار پلیس من گفت: مهمترین بحث یک سال گذشته ارائه خدمات به زوار کربلا، بحث نرم افزار پلیس من بود. در اینجا تلاش داریم هرچه خدمات که امکان دارد غیرحضوری باشد روی این برنامه کاربردی قرار بگیرد. در حال حاضر ۳۶ خدمت در این نرم افزار است که در شش ماهه اول بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت در این نرم افزار در اختیار مردم قرار گرفته است. در شش ماهه اول سال پیش کمتر از ۵۰۰ تقاضا برای ثبت گذرنامه داشتیم، ولی در این نرم افزار فقط ۶۰۰ هزار درخواست برای ایام پیادهروی اربعین به ثبت رسید. در کل چهار درگاه فاوا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۷۵ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است.
وی ادامه داد: در بحث ارائه خدمات به سازمانها نیز عملکرد خوبی وجود داشته است، مسائلی مثل معاینه فنی خودرو یا بیمه تبادل اطلاعات داریم. ما در مجموع ۳۲ سازمان تبادل داریم که بیش از ۲۲۹ میلیون تبادل داشتیم. البته برخی از سازمانها هنوز به این سیستم اضافه نشدند، اما پروندهها در همه کلانتریها به صورت الکترونیکی به مراجع قضایی ارسال میشود. در بخش خدمات به سکوها و کسبوکارهای مختلف در بخش ارائه مجوز به کسب و کارها، به صورت سیستمی این ارتباط را با پلیس اماکن فراجا برقرار کردیم که بیش از ۲۳۳ هزار مجوز از همین مسیر صادر شد. بحث استعلام وضعیت اصالت و سوابق وسیله نقلیه نیز از طرحهای جدید فاوا است.
سردار دولتخواه با اشاره به مأموریتهای فاوا در حوزه رویداد پیادهروی اربعین گفت: همه ارکان فراجا درگیر این مأموریت است و امسال چند کار ویژه در این خصوص انجام شد. در بحث صدور گذرنامه در این ایام کل درخواستهایی که از ابتدای محرم داشتیم بیش از ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار تقاضای ثبت شده داشتیم که عدد قابل توجهی است. بعد از رایزنی وزارت امور خارجه با طرف عراقی صدور گذرنامه زیارتی بود که بیش ۹۱۸ هزار درخواست از این موارد ثبت شده گذرنامه زیارتی بود. نکته قابل توجه اینجاست که دو سوم این درخواستها از طریق نرمافزار پلیس من به ثبت رسید. یعنی بیش از ۶۰۰ هزار درخواست صدور گذرنامه زیارتی از طریق پلیس من صورت گرفت و مابقی موارد درخواستهای حضوری بود. از مرحله تقاضا تا مرحله پست و تحویل به صورت کاملا دقیق قابل رصد بود و مردم در جریان روند صدور بودند.
وی افزود: برای برخی از اتباع نیز برگه تردد موقت مرزی صادر شد که آمار این درخواستها بیش از ۱۵۷ هزار برگه بود. در این میان اتباع افغانستان، پاکستان و هندوستان بیشترین سهم را داشتند. در کل نزدیک به چهار میلیون خروج از کشور داشتیم و ما برای کنترل این حجم از جمعیت دو مار انجام دادیم. یکی اینکه کنترل در سامانه خیلی سریع انجام شود، کار دیگر این بود که بعد از کنترل دادهها در کشور، اطلاعات را در اختیار طرف عراقی میگذاشتیم تا سرعت کار بالاتر برود. ما این طرح را در مرزهای مهران و شلمچه انجام دادیم که یک سامانه خاص و سازوکار امنیتی برای ان تعریف شد و باعث شد که کنترلها یک طرفه شد و طرف عراقی نیز تمام کنترل را در اختیار ما قرار داد. حدود ۴۰۰ دوربین اضطراری نصب شده بود در مسیر که حدود ۲۰۰ دوربین البسه آنلاین هم در اختیار همکاران قرار گرفته بود. برای هدایت امور، در هر مرز قرارگاهی شکل گرفته بود که هر قرارگاه سیستم مانیتورینگ خاص خود را داشت. بررسیها آمار جالبی داشت. اینکه خانمها بیش از ۴۰ درصد زائرین را تشکیل میدادند، یا کودکان زیر پنج سال و سالمندان چند نفر بودند، یا در سیستم مشخص بود که همه افراد در سالهای اخیر چند بار در این رویداد شرکت کردند.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا اضافه کرد: هوش مصنوعی ظرفیتی است که میتواند بسیاری از مشکلات پیچیده سازمانها را برطرف کند و ما برنامه داریم که از این سیستم جدید برای ارائه بهتر خدمات استفاده کنیم. یکی از برنامههای مهم ما استفاده از دوربین البسه آنلاین است که طرح داریم به ۵۰ هزار مورد برسد. تا کنون ۲۰ هزار مورد داشتیم و امسال این رقم را به ۲۸ هزار مورد میرسانیم. در حال حاضر در پلیس من همه چیز قابل ثبت است. به عنوان مثال اگر نیمه شب خودروی شهروندی به سرقت رفت، با ثبت در این نرمافزار اطلاعات خودرو در لحظه به ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی ارسال میشود و به محض دیدن آن خودرو، مورد سرقتی را پیگیری میکنند. برخی خدمات در پلیس من کاملا رایگان است، مثل استعلام جرایم رانندگی یا ثبت سرقت. اما برخی درخواستها هزینه دارد که این مبالغ از طرف کارگروه تخصصی فعال در فراجا تعیین میشود. هزینهها در قیاس با درخواستهای حضوری ارزانتر است.
انتهای پیام/