دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور معاون مطبوعاتی و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران؛

سردیس شهید «غلامرضا رهبر» در میدان خبرنگار رونمایی شد

سردیس شهید «غلامرضا رهبر» در میدان خبرنگار رونمایی شد
مراسم رونمایی از سردیس خبرنگار شهید، غلامرضا رهبر، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۵ مهر با حضور رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در میدان خبرنگار برگزار شد.
کد خبر : 870088

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم رونمایی از سردیس خبرنگار شهید، غلامرضا رهبر، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۵ مهر با حضور رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در میدان خبرنگار برگزار شد.

سردیس شهید «غلامرضا رهبر» در میدان خبرنگار رونمایی شد

رضا صیادی در ابتدای این مراسم گفت: ۶ سردیس دیگر از شهدا در سراسر نقاط شهر رونمایی می‌شود و امروز به صورت نمادین این سردیس برای رونمایی انتخاب شده است.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان زیباسازی شهر تهران معرفی مفاخر و افرادی است که هویت، امنیت و آسایش شهرمان مدیون این عزیزان است. به همین دلیل ما به مناسبت هفته دفاع مقدس ۶ سردیس از ۶ شهید شاخص دفاع مقدس را امروز در نقاط مختلف تهران رونمایی کردیم، در میدان خبرنگار نیز مجسمه شهید خبرنگار، غلامرضا رهبر را نصب کردیم. سردیس شهیدان علم‌الهدی، جهان آرا، دستنبو، تومانیان (از شهدای ارمنی) و منفرد نیاکی دیگر آثاری است که امروز از آن‌ها رونمایی می‌شود.

صیادی در رابطه با هنرمند این اثر نیز گفت: حسین علی‌عسکری هنرمند سازنده این اثر یکی از مجسمه‌سازان صاحب عنوان در سازمان زیباسازی است. یکی دیگر از کار‌های این هنرمند تندیس حاج قاسم سلیمانی است که این کار هم در بزرگراه رسالت از کار‌های فاخر شهر تهران محسوب می‌شود که آن اثر از جنس بتن است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به ساخت سردیس شهید بروجردی نیز اضافه کرد: بزرگراه شهید بروجردی در آینده‌ای نزدیک با حضور شهردار محترم تهران افتتاح می‌شود که در آن بزرگراه سردیس و مجسمه شهید بروجردی نصب می‌شود. ما به دنبال این هستیم تا به مردم شهرمان یادآوری کنیم که روزگاری مردان بزرگی در این شهر زندگی می‌کردند که امنیت امروزمان را مدیون این عزیزان هستیم و معتقدیم که شهر تهران با تندیس و آثار مربوط به شهدا زیباتر می‌شود.

صیادی در رابطه با جنس این آثار و ارزش ریالی تولید آن‌ها اظهار کرد: این سردیس‌ها، چون از جنس فایبر هستند، ارزش متریالی زیادی ندارد و از نظر مالی اصطلاحاً گران محسوب نمی‌شوند. ولی هنر‌های حجمی این ویژگی را دارند که بعد از مدتی دارای ارزش‌های هنری می‌شوند. مثل فرشی که شاید متریال تولید آن قیمتی نداشته باشد، ولی چون محصول فرهنگی هنری است ارزش پیدا می‌کند. مجسمه‌هایی که در شهر نصب می‌شوند هم همین حالت را دارند و بعد از مدتی دارای هویت می‌شوند و ارزش هنری بیشتری پیدا می‌کنند، ارزشی بالاتر از ارزش مادی.

وی در پایان سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز ۶ سردیس را رونمایی کردیم که با تندیس شهید بروجردی این مجموعه جدید به هفت اثر می‌رسد. در آینده نیز به مناسبت‌های مختلف سعی می‌کنیم به شکل مجموعه‌ای این آثار را رونمایی کنیم. مثل چند وقت پیش که تعدادی از سردیس‌های شهدای ارتش را رونمایی کردیم. نگاه‌مان در حوزه سردیس‌ها این است که بتوانیم آن‌ها را به صورت مجموعه‌ای رونمایی کنیم.

 

سردیس شهید «غلامرضا رهبر» در میدان خبرنگار رونمایی شد

در ادامه گزارشی از این آثار هنری را با شرحی از شهدا بخوانید؛

شهید غلامرضا رهبر:

غلامرضا رهبر خبرنگارجنگی ایرانی و نماینده صداوسیما در قرارگاه خاتم الانبیا، نوح وکربلا، متولد سال  ۱۳۳۶در شهرابادان بود که در  ۲۱ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید. پس از انقلاب و شروع جنگ در خط مقدم جبهه مشغول تهیه فیلم و خبر برای واحد مرکزی خبر بود. او به عنوان نماینده صدا و سیما و هماهنگ‌کننده اکیپ‌های خبری صدا و سیما به مناطق جنگی اعزام شد و بارها از اسکله الامیه و دلاوریهای رزمندگان اسلام تصاویر زیبایی تهیه نمود که هنوز از آن گزارش‌ها به عنوان الگوی خبرنگاری جنگ یاد می‌شود.

شهید غلامرضا رهبر در قسمتی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد:

 

«دنیای آبادان با دنیای خارج از آن تفاوت دارد. آبادان برای ما دنیا معنویات و الهیات و این جنگ برای ما کلاس واقعی درس است.

شهید جهان آرا:

سید محمّدعلی جهان‌آرا (۹ شهریور ۱۳۳۳ – ۷ مهر ۱۳۶۰) فرمانده نظامی که در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت و فرماندهی سپاه خرمشهر را برعهده داشت. وی در عملیات‌هایی چون نبرد خرمشهر و حصر آبادان نقشی کلیدی ایفا کرد. به دنبال بازپس‌گیری آبادان از نیروهای ارتش عراق، در تاریخ ۷ مهر ۱۳۶۰ محمد جهان‌آرا و تعدادی از فرماندهان، راهی تهران شدند، تا گزارش عملکرد نیروهای ایرانی را به امام خمینی (ره) بدهند، اما در میانه راه، بر اثر سقوط هواپیمای حامل آنها برخی از سرنشینان، که جهان‌آرا نیز از جمله آنها بود، به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری درباره شهید جهان آرا فرمودند:

"محمد جهان آرا و دیگر جوان های ما در مقابل نیروهای مهاجم عراقی - یک لشکر مجهز زرهی عراقی با یک تیپ نیروی مخصوص و با نود قبضه توپ که شب و روز روی خرمشهر می بارید - سی و پنج روز مقاومت کردند."

شهید گاگیک تومانیان:

گاگیک تومانیان متولد سال 1340 در بهمن ماه ۱۳۶۵ خود را برای خدمت معرفی کرد. او مطابق تربیت عقیدتی خود تا آن زمان در عرصه اجتماعی ارامنه ایران خدمت گسترده ای انجام داده بود. دوره آموزشی خدمت را در شهرهای شاهرود سپس شیراز گذراند. سپس برای خدمت به لشکر ۶۴ ارومیه اعزام شد و پس از آن به پادگان مریوان (پنجوین) اعزام شد و در آنجا در ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۶ (۱۵ آگوست ۱۹۸۷) به شهادت رسید.

رهبری در دیدار با خانواده شهید گاگیک تومانیان فرمودند:

"امیدواریم دل شما شاد باشد. این غم‌های بزرگ تأثیرش در شما، ایجاد نورانیت باشد. چون این غم‌ها و این فشارهای روحی، در انسان نورانیت ایجاد می‌کند و رحمت الهی را جلب می‌کند. خودمان را باید اهل قبول رحمت الهی بکنیم".

شهید فرهاد دستنبو:

فرهاد دستنبو در سال ۱۳۳۰ در شهر سنندج دیده به جهان گشود. وی در تقسیمات تخصصی به دلیل کسب نمره علمی بالا وارد تخصص کنترل شکاری شد و به عنوان افسر FC خدمت در سایت‌های راداری را آغاز کرد. وی در سالهای خدمت در گروه‌های پدافندهوایی تبریز، بوشهر و همدان خدمت کرده است. سرتیپ دوم کنترل شکاری فرهاد دستنبو 5 مرداد سال 1367 در آخرین روز‌های دفاع مقدس در سایت راداری و پدافندی سوباشی به شهادت رسید.

یکی از همکاران شهید فرهاد دستنبو در بیان علت اهمیت نحوه شهادت کارکنان سایت سوباشی می‌گوید:

"با اعلام وضعیت قرمز و خبر هجوم هواپیماهای عراقی به سمت سایت سوباشی در ساعت 16 تمام افراد در بخشهای مختلف در محلهای مخصوص انجام وظیفه حضور یافتند این در حالی بود که برخی از آنها در زمان استراحت به سر می‌بردند و می‌توانستند در اتاق عملیات حضور نیابند. لذا این حرکت شهدای سوباشی را که با آگاهی از شهادت انجام شد را حماسه عاشورایی می‌نامند."

شهید حسین علم الهدی:  

سید حسین علم‌الهدی  متولد سال ۱۳۳۷ از فعالان قبل و بعد از انقلاب ۵۷ و فرمانده سپاه هویزه در جنگ ایران و عراق بود. علم‌الهدی در سن ۲۲ سالگی در عملیات نصر در دی ماه سال 1359 به شهادت رسید.

رهبر انقلاب درباره شهید حسین علم الهدی فرمودند:

"دانشجوهایی هستند كه در ماجرای هویزه حضور پیدا كردند كه آن دانشجوها را هم بنده، تصادفا در همان روزی كه این‌ها داشتند می‌رفتند- روز 14 دی- به طرف منطقه‌ نبرد و درگیری، دیدم؛ شهید علم الهدی و شهید قدوسی و دیگران. این مربوط به سال های 60 و 61 است كه البته ادامه پیدا كرد تا آخر جنگ. یعنی واقعا یكی از بخش های تامین‌كننده‌ نیروهای فعال ما در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه‌ها بودند".

شهید مسعود منفرد نیاکی:

مسعود منفرد نیاکی زاده ۱۸ بهمن ۱۳۰۸ آمل بود. او در طول جنگ ایران و عراق، از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ فرمانده لشکر ۸۸ زرهی زاهدان و از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ نیز فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز بود. شهید منفرد نیاکی در دوره‌ای نیز فرماندهی قرارگاه فتح و جانشینی فرمانده نیروی زمینی ارتش در جنوب را برعهده داشت. وی در دی‌ماه ۱۳۶۳ جانشین اداره سوم ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۴ هنگام اجرای رزمایش توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار، بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

فرازي از وصيت نامه شهيد؛اين سربازاني كه هم اكنون در مصاف با دشمن بعثي هستند، همه فرزاندن ما هستند و من وظيفه دارم كه در كنار آنها باشم، همراه با آنها بجنگم دشمن را ناكام كنم و پيروزي را براي اسلام و مردم فداكار خود به ارمغان بياورم.

سردیس شهید غلامرضا رهبر

ساخت و نصب

جنس از فایبرگلاس

محل نصب: میدان خبرنگار منطقه 2

هنرمند اثر: حسین علی عسگری

 

تندیس شهید جهان آرا

جنس: فایبرگلاس

مرمت و جابجایی

محل نصب: خیابان شهید گمنام ورودی خیابان شهید جهان آرا

هنرمند اثر: حسین علی عسگری

 

سردیس شهید گاگیک تومانیان

مرمت شده است

محل نصب: خیابان قائم مقام فراهانی میدان شعاع

هنرمند اثر: محسن دهقانی زاده

جنس: برنز

 

سردیس شهید فرهاد دستنبو

ساخت و نصب

جنس: فایبرگلاس

محل نصب: خیابان شریعتی، محوطه جلوی ستاد مشترک ارتش

هنرمند اثر: حمزه حیدری فر

 

سردیس شهید مسعود منفرد نیاکی

ساخت و نصب

جنس: فایبرگلاس

محل نصب: خیابان شریعتی، محوطه جلوی ستاد مشترک ارتش

هنرمند اثر: حمزه حیدری فر

 

شهید حسین علم الهدی

ساخت و نصب

جنس: فایبر گلاس

محل نصب: شریعتی ورودی خیابان هویزه

هنرمند اثر: مهدی احمدی  

 

سردیس شهید بروجردی

جنس: فایبر گلاس

هنرمند اثر: الهام خاکپاش

محل نصب: بزرگراه شهید بروجردی

 

تندیس شهید بروجردی

جنس: فایبرگلاس

محل نصب: بزرگراه شهید بروجردی

اندازه اثر: 4 متر ارتفاع

هنرمند اثر: سید مهدی اسماعیل زاده

 

6 قاب کاشی‌کاری دست‌ساز به یاد شهید بروجردی

ابعاد: 3در 15 مترمربع

جنس اثر: کاشی دست ساز

محل نصب: مسیر بزرگراه شهید بروجردی

یادمان شهدا (سرباز)

مرمت و بازسازی

هنرمند اثر: محمد سالاریان

جنس: فلز

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته