«سند تحول و تعالی» سنگ بنای اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید آزادیان در نشست شورای ستاد راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که با حضور رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، گفت: با تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اجرای دقیق سند تحول و تعالی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و براساس خواست وی، سه حوزه شورای گسترش و آمایش، مرکز نظارت و ارزیابی و حوزه برنامه و بودجه دانشگاه برای بررسی این امر مأموریت یافته و استانهای کشور را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
وی اضافه کرد: برای پیگیری سند تحول و تعالی و میزان نفوذ و اجرای آن در سطح واحدهای کشور، استانهای اصفهان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان انتخاب و بازدید شدند که از تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بر روی سند و تعریف اقدامات و فعالیتها حول محور سند تحول و تعالی قدردانی میکنم.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سه رویکرد کلی فرهنگسازی، بسترسازی و اجراییسازی در اجرای سند را پیش رو داشتیم، افزود: فرآیند اجراییسازی سند با مسائل و مشکلاتی مواجه است که بیان آن بر عهده مجریان آن در واحدها و مراکز است تا بتوان با جمعبندی این مسائل، برای رفع آن در سالهای آینده بتوانیم مسیری روانتر و خالی از موانع و مشکلات را داشته باشیم.
آزادیان متذکر شد: به بیان دیگر، سند تحول و تعالی مبتنی بر آمایش و تحولگرایی است و نوع نگاه خاصی که دانشگاه از نگاه واحدها و مراکز به آموزش عالی خواهد داشت، در آن بروز خواهد کرد و خوشبختانه در این کنشگری در آموزش عالی، استان اصفهان جزء استانهای پیشرو بوده است.
وی تصریح کرد: در این آمایش ظرفیت درونی و بیرونی استانها احصاء شده و دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاه حل مسئله، باید به یک توسعه همگن در همه ظرفیتها و حوزهها برسد و باید همه ظرفیتها را به طور یکسان به کار گرفت و از همه توان برای استفاده در همه حوزهها به طور مساوی بهرهبرداری کرد و پرداختن به حوزهای نباید ما را از دیگر عرصهها غافل کند.
رویکرد مأموریتگرایی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هم در این نشست بیان کرد: در استان اصفهان ۲۸ واحد و مرکز دانشگاهی در حال فعالیت هستند که رویکرد جدید استان درباره برخی واحدها، رویکرد مأموریتگرایی بوده و تاکنون مأموریت دو واحد آران و بیدگل و شهر مجلسی از آموزشی به فناوری تغییر یافته است.
پیام نجفی اضافه کرد: همچنین در آیندهای نزدیک برای واحدهای فلاورجان در حوزه آموزش و پژوهش محور تخصصی نظیر خانواده، واحدهای لنجان و تیران در حوزه مهارتمحور و مدارس و برای واحد نطنز و بادرود در حوزه گردشگری و توریسم تعاریف و مأموریتهایی خواهیم داشت.
وی با ارائه آمار و ارقامی از تعداد دانشجویان و فعالیتهای صورت گرفته در استان اصفهان اشاره کرد: در استان اصفهان با وجود ۸۶ هزار و۶۱۰ دانشجو در نیمسال نخست، تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی شرکتکننده در طرح پویش داشتیم که از این تعداد در حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر موفق به کسب موافقت بخش صنعت و عقد قرارداد شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان سعی کردیم در همه حوزهها از آموزشی گرفته تا عمرانی و فناورانه به صورت متعادل و همگن پیش رویم که اجرای طرح نشاط و تعالی با استقبال ۱۸ هزار دانشجو در حوزه فرهنگی، راهاندازی سامانههای مجازی و تقویت فضای مجازی در حوزههای آموزشی و پژوهشی و ازدیاد سراهای نوآوری با مأموریتهای مختلف نمونهای از این اقدامات است.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی کار متوقف نشده و در حال فعالیت هستیم و پروژههای کوچک و بزرگ عمدتاً با کمک خیّرین در حال احداث است، مانند واحد نطنز که توانسته از امکان کمک خیّرین برای احداث هتل بهره ببرد یا واحدهایی مانند گلپایگان کاشان که درصدد جذب مشارکتهای مردمی و کمک خیّرین برای اجرای پروژههای خود هستند.
نجفی تأکید کرد: در بعضی حوزهها مانند بذر و گلخانه، بیابانزدایی یا غذای سالم به مرجعیت علمی رسیدهایم که در حوزه امنیت غذایی و غذای سالم، به عنوان مثال آزمایشگاه معیار دانش وابسته به دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) با وجود رقبای قدر و مجهز خود توانست رتبه پنجم در کشور را از آن خود کند که جزء افتخارات ما به حساب میآید.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اصفهان ظرفیت کمنظیری برای جذب دانشجویان غیرایرانی دارد، افزود: امسال در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ۷ هزار دانشجوی غیرایرانی داریم که این دانشجویان از چند کشور همسایه هستند و برای تحقق دانشگاه بین الملل، به دنبال تنوع ملیت هستیم.
انتهای پیام/