کسبوکارها چگونه بر پایه نوآوری راهاندازی میشوند؟
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طبق اظهار نظر کارشناسان، اقتصاد کشور زمانی شکوفا میشود که بستر الزام برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی جهانی فراهم شود از این رو حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در محدوده فعالیتهای کسبوکارهای دانشبنیان قرار دارد. این کسبوکارها در تبیین و مدلسازی فرایندهای تولید، تحقیق وتوسعه انسانی، انتقال دانش و اشاعه نوآوری در کشور نقش مهمی ایفاء میکنند؛ به طوری که امروز ارزیابی محصولات، کالاها و حتی خدمات با ارزشگذاری بر پایه علم شده است.
در کسبوکارهای دانشبنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق مییابد. بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایهگذاری به محصول، فرایند و یا سیستمهای نوین تبدیل میگردد و دسترسی به ظرفیتهای سرمایهگذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته، و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهرهبرداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.
یکی از مهمترین اهدافی که شرکتهای دانشبنیان به دنبال تحقق آن هستند، تجاریسازی است. در اقتصاد فعلی مفهوم تجاریسازی چیست و چه راهبردی دارد؟ زمانی که یک شرکت دانشبنیان درصدد است تا فناوری یا ایده پژوهشی خود را به بازار یا شرکتهای سرمایهگذار ارائه کند و در قبال آن هزینهای را از آنها بگیرد، یک فرایند تجاریسازی محصولات دانشبنیان را طی خواهد کرد.
تأثیرگذاری شرکتهای دانشبنیان بر کسب وکارها
محمدمهدی کرامتی، سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوریها و تولیدات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درگفتوگویی با خبرنگار اقتصادی آنا عنوان کرد که افزایش فعالیت شرکتهای دانشبنیان نیازمند حرکت بیشتر از سوی کسبوکارهاست. صنایع مختلف و مجموعههای فعال مستقر در کشور باید نیازهای دانشبنیان خود را تبدیل به محصولات دانشبنیان و شرکتهای دانشبنیان کنند.
به گفته این کارشناس حوزه اقتصاد دانشبنیان؛ تأثیرگذاری شرکتهای دانشبنیان بر اقتصاد و حرکت به سمت این شرکتها یک مسیر دوطرفه است که در یک سو شرکتهای دانشبنیان، دانشمندان، نخبگان و صاحبان ایده که قابلیت تسلط بر کسبوکارها را نیز دارند، هستند و میتوانند با تاسیس شرکت به سمت صنایع حرکت کنند که این فرآیند در کشور ما بسیار فعال بوده است و از دل پژوهشگاهها و محیطهای علمی افراد، دانشآموختگان و هیئت علمی خطر کرده و شرکتهای دانشبنیانی تأسیس کردهاند که برخی موفق و برخی ناموفق بودهاند که البته به دلیل ماهیت خطاپذیری و سعی و خطای علم است.
وی تأکید کرد: پس از تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در کشور بیشترین تمرکز در جهت تقویت شرکتهای دانشبنیان بوده است. به این معنا که فرض بر شکلگیری شرکتهای دانشبنیان بوده که حالا باید با استفاده از معافیتهای مالیاتی، معافیتهای گمرکی، حل مشکل استقرار آنها در پارکهای علم و فناوری اقدامهایی انجام شود تا به رشد برسند و مسیر را طی کنند.
ایجاد تغییر با نقشآفرینی دانشبنیانها
به گزارش آنا، حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در قلمرو فعالیتهای یک کسبوکار دانشبنیان قرار دارد؛ از این رو کسبوکارهای دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید و ارتقاء سطح اقتصاد و رفاه ایفا میکند.
کسبوکارهای دانشبنیان، بنگاههای اقتصادی هستند که با خلق دانش و نوآوری جهت ایجاد ارزش در محیط رقابتی به فعالیت مشغول هستند. ارزشآفرینی برای مشتریان و مدیریت آن یکی از عوامل کلیدی موفقیت و بقای این کسبوکارها است. همچنین این کسبوکارها در تبیین و مدل سازی فرآیندهای تولید، تحقیق و توسعه، غنی سازی علمی و فنی، آموزش، پرورش و توسعه انسانی، انتقال دانش و نشر و اشاعه نوآوری در کشور نقش مهمی ایفا میکنند.
ویژگیهای اساسی کسبوکارهای دانشبنیان
ایدههای نو، قابلیت تجاریسازی ایده و رقابتپذیر بودن از ویژگیهای اساسی کسبوکارهای دانشبنیان است. ایدهپردازی مقدمه فرآیند نوآوری بوده و تولید ایدههای جدید یک منبع مهم نوآوری در داخل سازمان است.
در این بین علاوه بر این که کسبوکارهای دانشبنیان از داراییهای دانشی خود بهعنوان مزیت رقابتی استفاده میکنند، سودآوری آنها نتیجه تجاریسازی ایدهها و نوآوریهای جدیدی است که حاصل تعامل داراییهای فیزیکی و سرمایه دانشی است؛ بنابراین مدیران کسبوکارهای دانشبنیان بهخوبی میدانند که داراییهای دانشی بنگاهی آنها، روزبهروز نقش مهمتری در بقای کسبوکار آنها ایفا میکند.
پایداری دانشبنیانها در مقابل تحولات جهانی
امروزه، سازمانها به طور دائم در تلاشند تا خود را از رقبای آنها متمایز سازند. در این میان شرکتهای دانشبنیان دارای قابلیتهای مهمی، چون رقابت مثبت، زایش و توسعه هستند و متناسب با اقتصاد در حال رشد هستند. مهمترین ویژگی هر سازمان دانشبنیان، پایداری آن در مقابل تحولات جهانی است.
توان رقابتی این شرکتها به عوامل زیادی از جمله به توانمندیهای فناوری آنها بستگی دارد. توسعه شرکتهای دانشبنیان به خاطر نوآوری در فناوری است که منجر به رقابت میشود. این شرکتها بازارهای جدید را با ارائه فناوریهای نوین تسخیر میکنند. شرکتهای دانشبنیان توانمندی ویژهای در استفاده از فناوری برای رشد سریع دارند.
از مهمترین عوامل بهره وری منابع تولید، دانش است
افزایش ظرفیت تولید همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده و یکی از معیارهای عملکرد کلان اقتصادی است. مطالعات و اظهارنظرها به طورعمده بر نقش اساسی عوامل فیزیکی تولید مانند سرمایه فیزیکی و نیروی کار در فرآیند تولید تأکید دارند، اما در اقتصاد مدرن امروز مفهوم سرمایه انسانی و سرمایه فکری از اولویت بالاتری برخوردار میباشد و یکی از مهمترین عوامل بهره وری منابع تولید، دانش محسوب میشود.
انتهای پیام/