دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1395 - 13:19

رئیس یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور عنوان کرد: نقش جوامع محلی برای جلوگیری از زمین‌خواری و ویلاسازی

رئیس یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور به نقش جوامع محلی برای جلوگیری از زمین‌خواری و ویلاسازی اشاره کرد و گفت: نگاه سازمان در زمینه توانمندسازی جوامع محلی به این صورت است که این جوامع با دولت رابطه تعاملی برقرار کنند تا کمترین خسارت به این بخش وارد شود.
کد خبر : 86844

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، قاسم سبزعلی در مراسم قرق‌شکنی در سوادکوه با اشاره به اینکه استراتژی هدف‌گذار در زمینه حفاظت احیا، توسعه و بهره‌برداری در توسعه پایدار نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است، اظهار کرد: امروز در کشور با نگاه دولتی نمی‌توان به موفقیت رسید، چرا که در کمربند خشک و نیمه خشک قرار داریم و نیز وضعیت مراتع و جنگل‌ها و آب‌های زیر زمینی به دلیل بی‌توجهی و عدم برنامه‌ای مدون برای حفاظت از آن در مقایسه با پیش از انقلاب بسیار نابسامان و دارای خسارت‌های فراوان است.


وی افزود: همه باید به این نتیجه برسیم که به منابع طبیعی نیازمند هستیم تا آینده اقلیمی خوبی برای خود و فرزندانمان ایجاد کنیم.


رئیس یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: اگر امروز شاهد تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، خشک شدن جنگل‌ها و مراتع هستیم، نشانه اقدام‌های بی رویه انسانی است.


سبزعلی با اشاره به اینکه باید با بهره‌گیری از دانش بومی و تشکل‌های مردم نهاد و با حضور جمعی مردم در منابع طبیعی باید وضعیت اقلیم امروز خود را برای آینده فرزندان خود مهیا کنیم، گفت: امروز نگاه‌ افراد سودجو برای تعقیب، تخریب و تغییر کاربری افزایش پیدا کرده و تنها افراد بومی منطقه می‌توانند در مقابل این افراد قرار بگیرند و مانع سودجویی فرصت‌طلبان شوند.


وی به نقش جوامع محلی برای جلوگیری از زمین‌خواری و ویلاسازی اشاره و عنوان کرد: نگاه سازمان در زمینه توانمندسازی جوامع محلی به این صورت است که این جوامع با دولت رابطه تعاملی برقرار کنند تا کمترین خسارت به آنها برسد.


رئیس یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه در طرح‌ها و برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع اولویت حفاظت با مردم است و به هیچ وجه نگاه واگذاری وجود ندارد، یادآور شد: باید این منابع را برای نسل‌های آینده که در طول تاریخ از نیاکان همین سرزمین هستند حفظ کنیم.


وی افزود: در حال حاضر باید از دانش و فناوری‌های نوین بهره گرفت و از سیستم سنتی در زمینه کشاورزی و دامداری خارج شویم.


رئیس یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: در سطح کشور برای ایجاد شرایط نوین در منابع طبیعی باید آموزش‌هایی داده شود و نباید به سیستم سنتی گذشته روی بیاوریم هرچند با استفاده از نقطه نظرات گذشتگان برای همسو کردن با دانش روز جهانی می‌توان موفق شد.


سبزعلی با اشاره به اینکه از آموزش به بانوان مهم‌ترین اقدامی است که در سطح کشور انجام شده است، گفت: بانوان در بستر فرهنگ‌سازی می‌توانند مسئولیت بزرگی بر عهده بگیرند و هدف‌گذاری اصلی در بهره‌گیری زنان در تمامی عرصه‌های کشور مود توجه است.


وی یادآور شد: در مراتع حدود 8000 گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد حدود هزار و 500 گونه را شناسایی کردیم و از این تعداد شناسایی شده اثر دارویی 800 گونه بررسی شد که برخی از گونه‌هایی که شناسایی نشده است با رقم بسیار زیادی در خارج از کشور خرید و فروش می‌شود.


سبزعلی با بیان اینکه اگر همگان آگاهی لازم را به دست آورند می‌توانند از این مراتع صدها برابر ذخایر نفتی سودآوری برای کشور ایجاد کنند، تصریح کرد: در حالی که در برخی از مناطق از این گونه‌ها برای تألیف دام استفاده می‌شود، یا خشک شده و یا با تغییر کاربری از بین می‌رود.


وی افزود: وقتی آموزش فرهنگ‌سازی شود دامداران به جای آنکه دام‌های خود را در مرتع رها کند می‌تواند از مرتع استفاده بهتری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته