دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

علت اذان نگفتن بلال بعد از پیامبر (ص) به روایت شیخ انصاریان

علت اذان نگفتن بلال بعد از پیامبر (ص) به روایت شیخ انصاریان
یک استاد اخلاق با اشاره به اینکه گاهی یک حرکت و همراهی به معنای تأیید ظلم است، گفت: در آن زمان یک مشت آدم احمق در مدینه به «بلال» می‌گفتند: خب! چرا اذان نمی‌گویی، مگر «الله اکبر، لااله‌الاالله» گفتن چه عیبی دارد؟ بله که عیب داشت، اذان گفتن بلال در آن شرایط به معنای تأیید کفر و شرک بود.
کد خبر : 868104


به گزارش خبرنگار دین و آیین خبرگزاری علم و فناوری آنا، استاد شیخ حسین انصاریان از اساتید اخلاق با اشاره به اذان نگفتن بلال بعد از ۲۸ صفر سال یازده هجری قمری بیان داشت: اهل توحید بسیار انسان‌های مواظبی هستند، بسیار انسان‌های پرخیری هستند. «بلال حبشی بعد از رحلت پیغمبر (ص) حاضر نشد در حکومت سقیفه اذان بگوید. در آن زمان یک مشت آدم احمق در مدینه می‌گفتند: خب! چرا اذان نمی‌گویی، مگر «الله اکبر، لااله‌الاالله» گفتن چه عیبی دارد؟ خب! بله که عیب داشت، اذان گفتن بلال در آن شرایط به معنای تأیید کفر و شرک بود، تأیید آتش زدن در خانه بود؛ یعنی این‌ها مسلمان‌اند و کارشان درست است! برای همین بلال گفت: من اذان نمی‌گویم.

تذکر پیامبر (ص) به مرد عرب به خاطر دعایش

وی اشاره به فضائل اخلاقی پیامبر خاتم (ص) افزود: در دعا‌های انبیاء در قرآن می‌بینید، گاهی به کل مردم عالم دعا کردند. عرب آمد ۲ رکعت نماز خواند، آن زمان هیچ کس در مسجد نبود، پیغمبر (ص) یک گوشه مسجد بود و مرد عرب ایشان را ندیده بود، آن مرد عرب در قنوت نمازش گفت: خدایا! من و پیغمبر را مورد رحمت قرار بده.

این استاد اخلاق ابراز داشت: وقتی آن مرد عرب سلام نماز را داد، پیغمبر (ص) او را صدایش کرد و فرمود: کی به شما گفته بود اینجوری دعا کنی؟ این دعا غلط بود؛ یعنی خدا در این عالم فقط من بنده‌اش را دارد و تو را، فقط ما دو تا هستیم، یعنی هیچ کس دیگری نیست که فقط به خودت دعا کردی و من، این چه دعایی بود، دعایت را عوض کن.

وقتی پیامبر (ص) بر جنازه میت نماز نخواند

او ادامه دارد، روزی یک جنازه را دم در مسجد پیغمبر (ص) آوردند، به حضرت رحمة للعالمین (ص) گفتند: بیا نمازش را بخوان، وجود مقدس رسول خدا (ص) فرمود: یکی دیگر را بگویید نماز بخواند! گفتند: آقا ما می‌خواهیم شما نماز بخوانید، فرمود: من نماز این میت را نمی‌خوانم! پرسیدند: چرا نمی‌خوانی؟ فرمود: این میت ۲ درهم ـ فقط ۲ درهم بدهکار بود ـ می‌توانست بدهد، نداد، مرد، رحمت خدا شامل او نیست، نمازش را نمی‌خوانم.

شیخ انصاریان اظهار داشت: سریع رفتند ۲ درهم را دادند و آمدند، گفتند: آقا! حساب این میت تسویه شد، فرمود: حالا می‌آیم می‌خوانم، ۲ درهم حرام نبود، پاک بود، اینکه من نگه داشتم کار حرامی کردم، مال مردم نباید پیش من بماند، همان وقتی که وعده دادم مال را ببرم پس بدم، باید ببرم پس بدم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته