دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست دانشگاه خانه گفت‌وگو مطرح شد؛

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که مقرر شده تشویق‌هایی برای مقالات علمی و پژوهشی در نظر بگیریم که تا ۲۵ میلیون تومان هم می‌رسد و مقالاتی که در سایت‌های بین‌المللی چاپ می‌شوند مورد حمایت ما هستند.
کد خبر : 867640

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفدهمین نشست هماندیشی »دانشگاه خانه گفت‌وگو«با موضوع ارتقاء مرجعیت علمی اساتید با تأکید بر نقش دانشگاه  آزاد اسلامی با حضور بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نظرات خود را درباره روند جذب هیئت‌علمی و چگونگی دستیابی به مرجعیت علمی مطرح کردند.

بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی موجب اجرای تولید علمی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی مبانی مرجعیت علمی در کشور شده و در حوزههای آب، راه، بودجه و تکنولوژی دارای محورهای علمی و تخصصی است.

فاضلی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هم با تأکید بر اینکه روزآمدی در دانشگاه آزاد اسلامی موجب احیای علمی در کشور شده و استراتژی علم و فناوری در این دانشگاه بسیار پررنگ شده است.

 

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی

پیشرفت‌های علمی ایران حسادت دیگر کشورهای غربی را برانگیخته است

وی عنوان کرد: بسیاری از کشورها به ایران حسادت میکنند و این به دلیل پیشرفتهای علمی ایران اسلامی است، چراکه ایران مهد علم در جهان است و این تکنولوژی علمی موجب شده تا دشمنان به ایران نگاه چپ داشته باشند.

فاضلی تشریح کرد: در حوزههای کشاورزی، علمی، اقتصادی، مدیریت و ... ایران به پیشرفتهای جدی دست پیدا کرده و کشورهای غربی به خاطر این پیشرفتهای علمی دشمنی خود را با ایران علنی کردهاند، چراکه در علوم هوا و فضا، بهترین هستیم و ماهواره به فضا پرتاب میکنیم، همچنین در علوم اجتماعی قطب کشور هستیم، اما متأسفانه در علوم اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی هنوز با ایدئال فاصله داریم.

وی بیان کرد: در مقطع پست‌مدرن قرار داریم و تولید و احیای علم در ایران با شتاب بسیاری پیش میرود که باید این شتاب علم شدت بیشتری به خود بگیرد.

این استاد دانشگاه تبیین کرد: در حوزه آب و راه باید علاوه بر مطالبه بودجه در حوزه علمی نیز سرآمد باشیم.

فاضلی تشریح کرد: پرتاب ماهواره و پیشرفتهای موشکی چیزی نیست که قابل‌انکار باشد و قطعاً مرجعیت علمی موجب این اتفاقات شده و درست است که در پستمدرنیسم قرار داریم، اما باید در زمینه علم اقتصاد، سیاست، اجتماعی و علمی به نقطه ایدئال دست پیدا کنیم.

دکتر رنجبر در ادامه توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ایجاد دانشسرای موضوعی شده، چیزی که هوش مصنوعی، سلامت و بهداشت را هدف قرار داده و در پی ساماندهی این محورهاست.

وی تشریح کرد: در حوزه هوش مصنوعی باید اهداف را جلو ببریم، در فناوری کوانتومی باید اهداف را مدنظر قرار دهیم و در علوم انسانی هم دانشگاه آزاد اسلامی اهداف بزرگی در سر دارد، مرجعیت علمی به این معنا نیست که تنها دنبال چاپ مقاله باشیم، بلکه باید مرجعیت دنبال ارتقای جایگاه علوم باشد.

 

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی

جایگاه علمی ایران در سال 2022 بین 132 کشور

مهاجری از استادان دانشگاه گفت: تا زمانی که دور خودمان ساختمان بکشیم فایدهای نخواهد داشت، بلکه باید دانشگاههای دولتی و آزاد در کنار هم برای ارتقای علم استفاده کنند و باید از اساتید دانشگاه برای ارتقای علمی دانشگاهها دعوت کنیم.

دکتر رنجبر در ادامه این نشست متذکر شد: جایگاه ایران اسلامی در سال 2022 بین 132 کشور در حوزههای مختلف علمی قابل‌قبول است، بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری ایران بین 132 کشور دنیا رتبه 22 را دارد که بسیار عالی است.

وی گفت: ایران در علوم مهندسی جایگاه دهم را دارد، در سلولهای بنیادی و داروها رتبههای افتخارآمیز داریم و در شاخص تأثیر دانش در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص دادهایم.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در شاخص نوآوری رتبه 53 را بین 132 کشور داریم، در شاخص کارآفرینی دارای رتبه 72 هستیم و در شاخص سرمایه انسانی به رتبه 53 دست یافتهایم.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه یادآور شد: لیاقت و شایستهسالاری حرف نخست را در دانشگاه آزاد اسلامی میزند و شایستهگزینی همواره منجر به شایستهسالاری شده است.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی از پنج سال گذشته سیر صعودی جذب دانشجو آغاز شده و این بهدلیل ساختار مدیریتی صحیح اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه افزود: برنامهریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل از اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه آزاد رخ داده و استفاده بهینه از منابع و سرمایه انسانی بسیار عالی بوده است.

وی افزود: نیازها، امکانات و استراتژی مهمترین اولویت دانشگاه آزاد اسلامی بوده است و نیازها شناخته و به‌درستی سنجیده شده است.

این استاد دانشگاه گفت: ساختار مدیریتی در دانشگاه آزاد موجب حضور مدیران لایق در این دانشگاه شده و رشد 50 درصدی در پیشرفتهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم و بااهمیت است.

ضیایی یکی از استادان دانشگاه هم تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اکنون به سمت مرجعیت علمی حرکت کرده و شایستهگزینی یکی از دلایل اصلی آن بوده است.

رتبه 54 ایران در شاخص نیروی انسانی

دکتر رنجبر در ادامه این نشست گفت: ایران در شاخص نیروی انسانی رتبه 54 و در شاخص فناوری اطلاعات رتبه 76 را دارد، دانشسرای موضوعی میتواند حلقه مفقود بین استاد و دانشجو را بهبود ببخشد.

وی گفت: یکسری اقدامات انگیزشی هم در دانشگاه آزاد در حال رخ دادن است، در موضوع تولیدات ناب دانشی، ارتقای سطح عالی دانش، اقدامات راهبردی علمی باید دانشگاه آزاد اسلامی حمایت بیشتری شود.

این استاد دانشگاه افزود: دکتر طهرانچی عنوان کردند که در پژوهشها و رسالههای دکتری که منجر به صدور مدرک می‌شود، بودجههایی برای این امر در نظر گرفته شده است.

رنجبر تشریح کرد: در بخشی که کار دانشجویان تبدیل به محصول میشود معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید این پژوهشها بهگونهای حمایت شوند که معاونت علمی و فناوری و نوآوری توجه کافی به آن داشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: بودجه لازم برای حرکت دادن پژوهشها به سمت مرجعیت علمی وجود دارد و استادان فعال در زمینه پژوهش مورد حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

رنجبر خاطرنشان کرد: مقرر شده تشویقی به مقالات علمی و پژوهشی درنظر بگیریم که تا 25 میلیون تومان هم برسد و مقابلاتی که در سایتهای بین‌المللی چاپ میشوند مورد حمایت ما هستند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: باید پژوهشها را به سمت همافزایی استادان پیش ببریم، امام نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بسیار ویژه است، در بحث مقالات باید از پژوهشها حمایت لازم صورت بگیرد و باید هسته پژوهشی سرآمدان تشکیل شوند.

این استاد دانشگاه گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی در بحث پژوهش اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، اما تورم موجب شده تا اقدامات پژوهشی هم تحتالشعاع قرار بگیرد.

رنجبر تأکید کرد: پژوهشگاههای دانشگاه آزاد اسلامی باید حمایت لازم را از مقالات داشته باشند و بسترسازی لازم صورت بگیرد، در قضیه نهادهای پژوهشی برتر، ارتباطات سطح عالی دانشی و تعامل فرهنگستانهای ایران با سایر نهادهای علمی باید بین نهادهای فرهنگی ارتباط لازم صورت بگیرد.

وی مطرح کرد: پشتیبانی از راهبرد جذب دانشجویان پسادکتری دستور دکتر طهرانچی است و انتخاب نشان عالی یکی دیگر از اهداف ماست، زمانی دانشگاه آزاد اسلامی از چهرههای ماندگار حمایت کرد و تقویت جایگاه زبان فارسی از دیگر اقدامات ما خواهد بود.

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی

مرجعیت علمی تنها به نوشتن مقاله نیست

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: برخی کشورها اقدام به وارد کردن اساتید از آمریکا هستند، درحالی‌که ایران دارای بهترین استادان است.

یکی دیگر استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیه  آله سلم در شرایط بسیار دشواری در مکه حضور داشتند و تبلیغات ایشان بسیار ثمربخش بود و پیامبر اکرم (ص) وعده قدرت به کسی ندارند و اسلام را برای رسیدن به کمال تبلیغ کردند.

حجتالاسلام رستمی توضیح داد: بنابراین بیشتر افراد عنوان میکنند افرادی که جذب رسول خدا (ص) شدند به این دلیل به قدرت نگرویدند که ایشان اخلاق خوبی داشتند.

وی افزود: موضوع بحث ما امروز «نقش دانشگاه آزاد اسلامی در مرجعیت علمی» است، در حوزه مرجعیت علمی ما که اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هستیم باید بدانیم که آیا در زمینه تولید علم در دانشگاه نقش مؤثری ایفا کردهایم؟ این مصادیق باید تبیین شود
، از سویی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تولید علم نقش غیرقابل‌انکاری داشته است.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: یکی از اقدامات مفید دانشگاه آزاد اسلامی «بومی کردن علم» بوده که در مقایسه با سایر دانشگاهها رتبه بالایی دارد، در حقیقت دانشمندانی که در تولید علم تأثیرگذار هستند به این امر تأکید دارند.

رستمی گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بومی کردن علم استادان و دانشجویان بسیار خوبی تربیت کرده و این دانشگاه در زمینه تولید علم بسیار تأثیرگذار بوده و تولید علم، بومی کردن علم در ارتباط با مرجعیت دانشگاه در زمینه بومی کردن علم تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: اقدامات مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه بومی کردن علم باید در سطح کشور و جامعه بهدرستی تبیین شود، دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با تربیت دانشجویان و استادان واقعاً خدمات فراوانی برای کشور انجام داده است.

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد: برعکس افرادی که در دانشگاههای غربی و با دیدگاههای غربی تربیت میشوند برخی غربزده شده و به کشور ضرر میزنند.

رستمی گفت: تأثیرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور محرز و مشخص است، اما بهینه کردن علم در این دانشگاه مورد توجه جدی بوده و اگر کرهجنوبی به مرجعیت علمی دست پیدا کرده، دانشمندانی را تربیت و فرهنگ علمی خود را صادر کرده است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری درباره تولید علم بارها بیانات ارزشمندی داشتهاند و دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تولید علم پیش میرود و تولید علم با تربیت دانشجویان و اساتید متعهد و انقلابی مسیر کشور را به سمت پیشرفت خواهد برد.

یکی دیگر از استادان تشریح کرد: در این تردیدی وجود ندارد که دانشگاه آزاد اسلامی مرجعیت علمی محسوب میشود، اما برای اینکه بتوانیم سطح مرجعیت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را حفظ کنیم باید مرجعیت علمی را به سمت تولید تمامی علوم ازجمله علوم انسانی، فنی و مهندسی و پزشکی ببریم، علم در قرآن کریم واژه بسیار مقدسی است و ایران در حوزه علمی دانشگاههای برتری دارد که یکی از آن‌ها دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی بیان کرد: باید موانع سر راه تولید را از میان برداریم تا دانشگاه آزاد اسلامی را به مرجعیت علمی در جهان برسانیم، از سویی باید مرجعیت علمی را نهتنها در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بلکه در بین مردم ترویج دهیم و مردم را در این امر مشارکت دهیم.

موفقیت کشورهای شرق آسیا در مرجعیت علمی و غلبه زبان چینی

دیگر استاد دانشگاه گفت: دانشجو وقتی با پدیدههای اجتماعی مواجه میشود نیاز کشور به مرجعیت علمی را درمییابد، مرجعیت علمی تنها با مقالات ISI ممکن نیست که البته این لازم است، اما باید دانشجویان و مردم را در مباحث علمی مرتبط با مرجعیت علمی مشارکت دهیم.

دکتر عالمی ادامه داد: کشورهای شرق آسیا موفق شدهاند مرجعیت علمی خود را به برخی کشورهای دنیا صادر کنند و حتی مردم برخی دیگر از کشورها صحبت به زبان چینی را یاد گرفتهاند، چراکه فرهنگ خود را صادر کردهاند.

وی مطرح کرد: مقام معظم رهبری چندین بار بر لزوم مرجعیت علمی تأکید کرده‌اند، حال این مرجعیت علمی چیست؟ درباره دانش و اطلاعات خودمان باید قدر تأمل کنیم و مرجعیت علمی تنها پرداختن به مقالات نیست، بلکه مرجعیت علمی تولید و کمک به بهرهوری تولید، اشتغال‌زایی و ایجاد ایدههای جدید و نو است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: علاوه بر این در دانشگاهها باید رشتههای جدید و مرتبط با مرجعیت علمی راهاندازی شوند و دانشگاهها مسائل روز دنیا را با ایجاد هستههای جدید علمی به بحث بگذارند.

عالمی افزود: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر گامهای بسیار بلندی برداشته و بسیاری از رشتهها برای نخستینبار در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده، قصد مقایسه ندارم، اما در دانشکدهها نیز باید به مرجعیت علم پرداخته شود.

وی تشریح کرد: ضمن اینکه مرجعیت علمی نیاز به شتاب دارد، دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته با شتاب بالایی در زمینه مرجعیت علمی به حرکت خود ادامه میدهد، هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد با تمامی مشکلات همت به خرج دادهاند و اعضای هیئت‌علمی و استادان دلسوزانه در مسیر مرجعیت علمی گام برداشتهاند، اگر غیر از این بود دانشگاه آزاد به این موفقیتها دست نمییافت.

این استاد دانشگاه گفت: واقعاً حقوق و درآمد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد قابل مقایسه با سایر دانشگاههاست؟ درصورتی‌که بیشترین تولید علمی را هم در بین سایر دانشگاهها دارد و اعضای هیئت‌علمی بدون چشمداشت به تولید علم در دانشگاه آزاد میپردازند.

عالمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به ایجاد دانشکدههای جدید و نو کرده و اقدام به تولید علم در این دانشکدهها میکند.

از پاداش ۲۵ میلیون تومانی به مقالات علمی تا معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان مهد مرجعیت علمی

دانشگاه آزاد اسلامی مهد مرجعیت علمی در کشور است

یکی دیگر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه بیش از 87 هزار کار پژوهشی انجام داده و این فعالیت پژوهشی بهصورت بنیادی و مسئلهمحوری انجام شده و سازمان مرکزی بیش از 3 هزار پایاننامه تأیید کرده و این شخصهایی است که مرجعیت علمی مدنظر دانشگاه آزاد است.

وی افزود: برای دستیابی به مرجعیت علمی باید بستر لازم در دانشگاه آزاد اسلامی مهیا شود و موتورمحرکه اصلی، مرجعیت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی است، بنابراین باید شاخصسازی صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استاد باید به تربیت دانشجو بپردازد و مرجعیت علمی یکی از بسترهای اصلی آن است، مرجعیت علمی یعنی دانشگاه باید تولیدکننده علم باشد.

وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم در علم و هم اخلاق مرجع شده و اگر قرار است دانشگاه آزاد در بخش مرجعیت علمی باشد باید کیفیت را فدای کمیت و کمیت را فدای کیفیت نکند، متأسفانه در بحث خطاهای مدیریتی در خارج از دانشگاه آزاد مشکلات ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه گفت: در زمینه مسئلهمحور دانشگاه آزاد اسلامی بینظیر است، اما باید در زمینه اجرا نیز قویتر شویم، برنامه علمی ما اکنون در کجا قرار دارد؟

وی اضافه کرد: پایاننامههای ما باید نگاه به مرجعیت علمی داشته باشد تا بتواند از توان علمی دانشجویان استفاده کند و استادان در این زمینه نقش غیرقابل‌انکاری بر عهده دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته