استفاده از رباتهای کمک آموزشی در آینده نزدیک
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر تا دیروز آموزش تنها بهوسیله معلمان و مربیان صورت میگرفت و کتاب بهعنوان اصلیترین منبع اطلاعاتی در امر آموزش محسوب میشد، امروزه از ابزارها و محیطهای جدید ارتباطی برای آموزش استفاده میشود.
اهمیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به حدی است که پس از پایان نخستین دهه قرن بیست و یکم، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بدون استفاده از اینترنت و ارتباطات رایانهای انجام نشدنی است. نفوذ فناوریهای جدید اطلاعاتی به مراکز آموزشی، فرآیند یادگیری را بهطورکلی دچار تغییر کرده و الگوهای سنتی یادگیری متفاوت شده است.
اکنون بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راهاندازی دانشگاهها و کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود هستند. بر اساس گزارشی در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۷۵ درصد از ۱۲۹ دانشگاه طراز اول آمریکا از یادگیری الکترونیکی بهعنوان ابزار کمکآموزشی استفاده کردهاند. در ایران نیز استفاده از این روش نوین آموزشی بهعنوان یکی از روشهای نسبتاً ارزانقیمت آموزشی خصوصاً در مقطع تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است.
چرا دانشگاه مجازی به هوشمند تغییر نام داد؟
دانشگاه هوشمند نقش پررنگی در بحث آموزش دارد. یکی از مواردی که باعث تمایز بین دانشگاهها میشود بحث هوشمند بودن دانشگاه است. علاوه بر تعداد دانشجو، کارهای علمی دانشگاه، هوشمند بودن و استفاده از ابزارهای هوشمند در دانشگاه در رتبهبندیهای بینالمللی یک دانشگاه تأثیرگذار است. بهطورکلی به دانشگاهی، دانشگاه هوشمند میگویند که با استفاده از امکانات نرمافزاری و سختافزاری جدید آموزشی بتواند امکاناتی را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهد تا بالاترین بازده آموزشی را داشته باشند.
بابک ثابت، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند درباره هدف تأسیس دانشگاه هوشمند در کشور و تغییر نام این دانشگاه از مجازی به هوشمند به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با ظهور پاندمی کرونا و عملکرد موفق دانشگاه مجازی در ارائه هوشمند خدمت آموزشی و غیرحضوری بهتمامی دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، تصمیم گرفتیم تا حوزه فعالیت خود را در تمام جنبههای آموزشی حوزه سلامت گسترش دهیم.
وی افزود: تغییر نام دانشگاه با افزایش گسترده خدمت همراه شد و در حال حاضر دانشگاه در زمینه هوشمندسازی در بخش بهداشت و درمان وارد عمل شده است.
دو رسالت اصلی دانشگاه هوشمند چیست؟
ساختار و نحوه عملکرد دانشگاههای آموزش مجازی و برخط در دنیا مشابه سیستمهای سنتی است و فقط شیوه و رسانه ارائه برنامه درسی در آنها عوض شده است. در دانشگاه هوشمند به جای آموزش حضوری چهره به چهره در محیط دانشگاه، از شیوه یادگیری الکترونیکی با الگوی ترکیبی (ترکیب دو سیستم الکترونیکی و حضوری) استفاده میشود یعنی با توجه به مقتضیات و واحدهای درسی رشته مورد نظر، قسمتی از دوره به شکل حضوری برگزار میشود البته میزان بخش حضوری نیز بستگی به ماهیت رشته دارد. این امر بهخصوص در رشتههای علوم پزشکی اهمیت بیشتری دارد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در پاسخ به این سؤال که دانشگاه هوشمند چه دستاوردهایی تابهحال داشته است و در کدام رشته دانشگاهی موفقیت بیشتری کسب کرده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی آموزش هوشمند دو رسالت اصلی بر عهده دارد. یکی از آنها راهاندازی و توسعه رشتههای اختصاصی آموزش مجازی مانند یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، روانشناسی سلامت فضای مجازی، اخلاق پزشکی در فضای مجازی، سلامت الکترونیکی و … است. این دانشگاه با پذیرش دانشجو در متقاطع مختلف فعالیت میکند.
ثابت ادامه داد: رسالت دیگر این دانشگاه کمک به ارائه علم آموزش مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و توسعه زیرساختهای لازم و نیز ارائه محتواهای الکترونیکی استاندارد به تمام دانشگاههای کشور است.
پرهیز از شتابزدگی و تأکید بر تکنولوژیمحور شدن در دانشگاه هوشمند
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بیان کرد: از دستاوردهای دانشگاه هوشمند میتوان به استفاده از دادههای سلامت، ایجاد بستر ارائه خدمات هوشمند الکترونیک بهصورت درمانگاههای هوشمند، پزشکی از راه دور، تصویرهای پزشکی و کمک به افزایش دقت گزارشها، تجمیع تصمیمگیری بالینی و کمک به متخصصین بالینی برای بهترین تصمیم بر اساس نتایج درمانهای انجام شده در کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف دانشگاه هوشمند کمک به هوشمندسازی نظام سلامت بهصورت منطقی با توجه به حفظ سلامت بیماران است گفت: پرهیز از شتابزدگی و تأکید بر تکنولوژی محور کردن آموزش پزشکی در کنار استفاده از ابزارهای آسانسازی از اولویتهای این دانشگاه محسوب میشود.
رباتهای آموزشی وارد دانشگاه هوشمند میشوند
اکنون آموزش با گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی بهطور عام، و آموزش پزشکی بهطور خاص، با چالشهای مهمی روبرو است. بدیهی است پیشرفتها در علوم پزشکی، باعث افزایش میزان خدمات دانشگاهها در این رشته نیز شده است و بعضی از دانشگاهها برای صرف زمان کمتر در مقوله آموزش اقدامات مهمی نیز انجام دادهاند.
یکی از چالشهای پیش روی آموزش پزشکی، ورود بیش از پیش حیطههای جدید علم و نیاز به استفاده از پیشرفتهای تکنولوژیک در روشهای تدریس قدیمی است. امروزه دانشجویان خواهان یادگیری تجربیات نوین که درعینحال در رابطه با نیازهای آنها باشد، هستند.
ثابت در پایان درباره استفاده از رباتهای آموزشی و تأثیر آن در دانشگاه هوشمند گفت: دانشگاه هوشمند با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استفاده از رباتهای آموزشی اقدامات مهمی انجام داده است و رباتهای کمکآموزشی در آینده نزدیک وارد دانشگاهها خواهند شد.
انتهای پیام/