دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جنگ اوکراین رویکرد تأمین امنیت غذایی را تغییر داد

جنگ اوکراین رویکرد تأمین امنیت غذایی را تغییر داد
سیاست کشور‌ها در تولید محصولات اساسی که تأثیر زیادی در امنیت غذایی مردم دارند به سمت کاهش وابستگی به واردات و تولید در داخل چرخش پیدا کرده است،
کد خبر : 866968

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، جنگ اوکراین موجب تغییر رویه‌های بین‌المللی تأمین منابع انرژی و مواد اولیه در جهان شد، رویه‌هایی که سال‌ها پا بر جا بودند و کمتر کسی دلیلی برای نگرانی و یا تغییر در نحوه انچام آن‌ها داشت.

اما اکنون سیاست کشور‌ها در تولید محصولات اساسی که تأثیر زیادی در امنیت غذایی مردم دارند به سمت کاهش وابستگی به واردات و تولید در داخل چرخش پیدا کرده است، سرمایه‌گذاری زیادی دراین‌باره کرده‌اند و  حتی قوانین خود را برای حمایت از کشاورزی داخلی تغییر داده‌اند تا به‌جای ریختن ارز به جیب کشاورز خارجی، کشاورزان خود را قوی‌تر کنند.

جهان آینده  از نظر تأمین امنیت غذایی کاملاً متفاوت خواهد بود، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین، کم شدن منابع تولید آب‌وخاک از یک سو و افزایش تقاضا با رشد جمعیت از سوی دیگر تأمین را سخت‌تر خواهد کرد.

در این میان سیاست‌های جریان کالا از مرز‌ها هم به گونه‌ای دیگر شده، تعرفه‌های صادراتی و مالیاتی برای محدود کردن جریان کالا به خارج از مرز‌ها و حتی متوقف کردن آن اعمال می‌شود.

به‌ویژه پس از جنگ اخیر روسیه و اوکراین که این دو کشور ۳۵ درصد غلات دنیا را تأمین می‌کردند، توجه به تأمین کالا‌های اساسی در داخل مرز‌ها بیشتر شده است.

از نگاه کارشناسان جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که امنیت غذایی جهان چنان شکننده است که تحمل جنگ دیگری را ندارد حتی برخی پا فراتر نهاده و می‌گویند: در ۱۰ سال آینده کالای اساسی برای صادرات در دنیا وجود نخواهد داشت و اکنون باید به فکر تقویت تولید محصولات ضروری داخلی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته