مأموریت استاد، تربیت قوه عاقله است/ دانشگاه آزاد اسلامی در پی تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه تمدن ساز است
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه چهارمین دوره توانافزایی بدو استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «شهید چمران» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر عباس اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه موضوع «دانشگاه» حیاتیترین موضوعی است که باید در اینگونه دورهها درباره آن صحبت کرد، گفت: در این زمینه نحوه اثربخشی مناسب در دانشگاه بسیار حائز اهمیت است که باید به آن توجه کرد.
وی با ارائه مطالبی درخصوص «چیستی؟ چرایی؟ و چگونگی؟ دانشگاه از منظر فرهنگی» گفت: دانشگاه در سیر تطور زمانی، تحولات جدی داشته است، اما واقعیت این است که دانشگاه در ایران مفهومی برآمده از غرب بود. در واقع یونیورسیته در ایران زمانی به وجود آمد که آقای حکمت وزیر معارف در کابینه رضا خان مطرح کرد که شهر تهران به سان شهرهای متمدن، یک شهر پیشرفته است، اما چیزی که در شهرهایی متمدن وجود دارد و در تهران وجود ندارد، یونیورسیته است. همان جا مصوب شد که در تهران نیز یونیورسیتی ساخته شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شان نزول دانشگاه در ایران به خاطر نبودن تابلو یونیورسیته در تهران بود. در واقع میتوان گفت علت آن نیاز جامعه، مسیر رشد علمی و نداشتن نهاد علمی نبود. علتش این بوده است که آقایان دور هم نقد کردند که اینجا پست داریم، بانک داریم. یونیورسیته نداریم. از آن روز تا به امروز استقرار دانشگاه در زیست بوم ایران مفهومی که داریم با آن دست و پنجه نرم میکنیم.
دکتر طهرانچی در ادامه با ارائه توضیحاتی درخصوص سیر ورود دانشگاه به ایران گفت: ابتدا دانشگاه در کشور از نوع فرانسوی وارد شد. نوع آمریکایی و نوع انگلیسی دانشگاه بعد از کودتای ۲۸ مرداد وارد ایران شد. در یک مقطعی نیز فنی و حرفهای آلمانی به دانشگاه تزریق شد و در واقع یک ملغمه کامل به وجود آمد.
وی با بیان اینه دانشگاه از ابتدا به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته وارد کشور شد، اظهار کرد: داستان دانشگاه در ایران همان داستان فیل مولانا است. از آنجایی که صفر تا صد دانشگاه وارد کشور شد، دانشگاه زاینده نبود و ما با مفاهیمش به شدت نقلی برخورد کردیم، در نتیجه دانشگاهی به وجود آمد که فقط صورت آن دانشگاه بود.
دکتر طهرانچی در ادامه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه دانشگاه چیست؟، خاطرنشان کرد: دانشگاه چیستی، چرایی و چگونگی دارد. ما مفهوم چیستی و چرایی دانشگاه را وارد کردیم و صرفاً در مرحله چگونگی میاندیشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مکتبی که میخواهد در دانشگاه چگونگی را تعریف کند، رابطه بین یادگیری و یاددهی است و واسطه آن، شناخت دقیق ذهن انسان است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، مکاتب فلسفی مختلف نسبت به ذهن انسان نگرشهای متفاوتی دارند. انسان شناسی مقدمه دانشگاه داری است که باید به آن توجه لازم شود.
وی در ادامه با اشاره به دوره انتقال تمدن در ایران، گفت: در ایران مدارس علمیه، رصدخانه مراغه، کتابخانه بغداد، مدارس نظامیه، دانشگاه جندی شاپور، مدارس قبل از رنسانس، مدارس عصر روشنگری، دانشگاه در قرن ۱۹، دانشگاه در قرن ۲۰، دانشگاه در قرن ۲۱، دارالفنون، دانشگاههای عالی، دانشگاه تهران و ... داشتیم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مفهوم دانشگاه قبل از انقلاب اسلامی یک مفهوم صرفاً مبتنی بر ملغمه فرانسوی آمریکایی بود، گفت: حتی در این دوره از open university انگلیسی هم در مفهوم دانشگاه تلفیق شده بود. اما بعد از انقلاب اسلامی اتفاقات جدی در دانشگاه افتاد. امام خمینی (ره) که برآمده از حوزه بود، دانشگاه را تعطیل نکرد، بلکه تعریف خودش از دانشگاه را ارائه داد و فرمودند که دانشگاه کارخانه آدم سازی است.
وی ادامه داد: تعریف امام خمینی (ره) از دانشگاه با مفهوم و معنی که در غرب وجود داشت، متفاوت بود، امام فرمودند صلاح و فساد جامعه از دانشگاه است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب نیز دانشگاه را مرکز تربیت قوه متفکره جامعه میداند، گفت: ایشان تأکید دارند که وظیفه دانشگاه تربیت قوه عاقله است. در این زمینه لازم است اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این راه و برای رسیدن به این هدف تلاش کرده و تربیت قوه عاقله در رأس کارهای خود قرار دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مأموریت استاد، تربیت قوه عاقله است. تربیت قوه عاقله پیچیدگی و سختیهای خود را دارد که باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به مفاهیم دانشگاه گفت: فرهنگ، علم و فناوری سه مفهوم دانشگاه است. دانشگاه منزوی و معلق نیست. بلکه دانشگاه در جامعه است. جوان قبل از ورود به محیط واقعی یعنی اجتماع، وارد دانشگاه میشود. از اینرو تربیت جوان در دانشگاه بسیار حائز اهمیت است و فرهنگ و تربیت اجتماعی جوان، وظیفه دانشگاه است که اعضای هیأت علمی دانشگاه باید به آن توجه داشته باشند.
دکتر طهرانچی ادامه داد: جامعه از دانشگاه مفاهیم اجتماعی، سبک زندگی، شبکه دانش، نهادهای جدید، رفتارسازی اجتماعی، توانمندسازی، مهارتهای جدیدی، فناوری، دانش بنیان، انتقال فناوری به جامعه، انتقال دانش، صنایع نوآورانه، جریان ملی دانش را دریافت میکند و این امر اهمیت دانشگاه را نشان میدهد.
وی با تأکید بر اهمیت جریان ملی دانش، خاطرنشان کرد: لازم است جریان ملی دانش وجود داشته باشد تا جریان جهانی دانش را حمایت کند. دانشگاه باید کارخانه آدم سازی برای اجتماع و در نهایت تمدن باشد.
دکتر طهرانچی خطاب به اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: لازم است که در دانشگاه مولد باشید، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی که روزی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بود، امروز میخواهد بزرگترین دانشگاه تمدن ساز باشد و برای این امر به اعضای هیأت علمی مولد نیاز دارد.
در ادامه این مراسم برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از سایر اعضای هیأت علمی دانشگاه به ارائه مطالبی درخصوص برگزاری دوره توان افزایی پرداختند.
توجه کامل و جامع به مطالب دوره، تفکر و نگاه درست به دانشگاه تراز انقلاب از طریق برگزاری این دوره، توجه به مدیریت زمان، رویکرد حل مسأله، حضور خانواده ها، ارتباط و تعامل نزدیک، پاسخگویی به موقع و حضور لحظه به لحظه اساتید و تیم اجرایی در کنار اعضای هیأت علمی در دوره توان افزایی از جمله مطالب مطرح شده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم بود.
گفتنی است چهارمین دوره توانافزایی بدو استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «شهید چمران» از روز پنج شهریورماه تا روز هشتم شهریورماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد. در این دوره چهار روزه، کارگاههای آموزشی در حوزههای علمی، آموزشی و فرهنگی با حضور کارشناسان و متخصصان امر برگزار شد.
انتهای پیام/