بایدها در تقویت ارتباط بدنه فنی دانشگاه با اصول بازار
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ براساس اصول تجارت، استراتژیهای ورود به بازار شامل راهبردهایی بلندمدت و فراگیر است که برای شرکتهای نوظهور و تازه تاسیس در دستور کار قرار میگیرد. زیرا کسب وکارهای جدید اغلب کوچک اند و کاهش قیمت استراتژی است که معمولا شرکتهای بزرگ که از حجم تولید بالایی برخوردارند از طریق آن به سود می رسند.
کارآفرینان موفق اغلب کسب وکار خود را از طریق ایجاد تفاوت، تخصیص بخشی از بازار و نوآوری متمایز می کنند این تفاوت علاوه بر روشهای انتخاب شده در نحوه تولیدات با علم و تکنولوژی روز، باید با توجه به وضعیت و شرایط بازارها انجام بگیرد
در واقع تجارت کالا و محصولات دانشبنیان رابطه اساسی با وضعیت و شکل گیری بازارها دارد که دراین بین محققان و تولید کنندگان محصولات فناورانه علاوه بر افزودن به آموختههای علم روز باید با فضای تجارت نیز آشنا باشند.
در همین رابطه مهدی محمدی در گفتوگو با خبرنگاراقتصادی آنا اظهارکرد: دلایل و ریشههای این موضوع که چرا سهم دانشبنیانها در اقتصاد ایران متناسب با ظرفیتهای این اقتصاد نیست، متعدد است. بخشی از این دلایل به ساختار اقتصاد ایران مرتبط است. ساختار اقتصاد کشور از سه دهه پیش به این سو ساختاری مبتنی بر دانش و تکنولوژی روز نبوده و بیشترین تکیهاش بر منابع طبیعی بوده است.
تا رسیدن به فضایی که شرکتها متقاضی فناوریهای روز باشند فاصله زمانی داریم
وی ادامه داد: در چنین اقتصادی نفت، گاز و معادن فروخته شده و امورات کشور با آن اداره شده است. فرض کنید در چنین اقتصادی دانشبنیانها بخواهند ورود داشته باشند. دانشبنیانها یا خود محصولی نهایی دارند که آن را به مصرفکننده ارایه میدهند یا آنکه محصولی تولید و به شرکتهایی که محصولی نهاییتر تولید میکنند، ارایه میدهند. در حالت دوم تا اقتصاد ما به شرایطی برسد که شرکتها مصرفکننده این کالاهای فناور و به روز باشد نیاز به زمان طولانیتری وجود دارد.
محمدی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که ورود به بازار مصرف داخلی ما که برخی از کالاهای فناور خود را از بازارهای خارجی تهیه کرده است، سختتر بوده است. البته خود دانشبنیانهای ما به دلیل نقاط ضعف و قوتی که داشتهاند درگیر مشکلاتی بودهاند.
تمرکز دانشبنیانها و استارتآپها بر تابآوری و بهرهوری اقتصادی
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در تفکیک شرکتهای دانشبنیان باید آنها را به دو دسته تقسیم کنیم؛ دستهای که تاثیرگذار بر تابآوری اقتصاد بودهاند و دسته دیگری که بر بهرهوری تاثیرگذار بودهاند. به طور غالب، شرکتهای استارتآپی و دیجیتالی بر بهرهوری متمرکز و شرکتهای دانشبنیان بر تابآوری متمرکز بودهاند.
آشنایی کمتر دانشبنیانها به قواعد بازی نوآوری و فناوری
وی عنوان کرد: شرکتهای داخلی کشور بسیار نوپا هستند و به قواعد بازی نوآوری و فناوری به دلیل کمتجربگی تاریخی که وجود داشته کمتر آشنا بودهاند. به طور مثال تجاری سازی یک محصول نوآور یا محصولی که از گذشته به کشور وارد میشده و اکنون شرکتی قرار است آن را داخلیسازی کند متفاوت بوده و شرکتها در این زمینه تخصصی نداشتهاند.
محمدی بیان کرد:فضای ذهنی شکلدهنده دانشبنیانها در ایران از بدنه فنی دانشگاهی بوده است و این بدنه فنی عمدتا با اصول بازار و تجارت آشنا نبوده و به همین دلیل به سختی وارد مکانیزمهای اقتصادی بازار شده است. این در حالی است که در درون بازار مکانیزمهای اقتصادی الزاما بهترینهای گزینههای اقتصادی را انتخاب نمیکنند بلکه معیارهای دیگری را مدنظر قرار میدهند.
قدمت و سابقه کم ما در فعالیت شرکتهای دانشبنیانی
وی عنوان کرد: کل فضای دانشبنیانی در کشور حدود ۱۰ سال است که مطرح است و این در حالی است که کشورهای پیشرو در عرصه دانشبنیانی بیش از ۱۵۰ سال است که در این حوزه فعال بودهاند. به طور مثال زیمنس چندین سال است که در فضای نوآورانه و فناورانه جهانی قدمت دارد.
برای جانمایی دانشبنیانها در اقتصاد کمی صبورتر باشیم
محمدی تاکید کرد: ما نیز برای جانمایی دانشبنیانها در اقتصادمان باید کمی صبورتر باشیم تا این شرکتها به تدریج راه و چاه فعالیت خود را پیدا کنند.
انتهای پیام/