بورس دانشجویی در دفترچه کنکور سال آینده به ۷۰ هزار داوطلب میرسد/ لزوم ایجاد رشتههای جدید متناسب با هوش مصنوعی
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سالن شهدای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (چهارشنبه) میزبان صاحبان صنایع و شماری از معاونان آموزشی دانشگاههای تهران بود که برای حل مشکل اشتغال دانشآموختگان و توسعه آموزش هدفمند و مهارتی گردهم آمده بودند.
قاسم عموعابدینی معاون وزیر علوم در این نشست اظهار کرد: ایران در نظامهای آموزشی در سطح دنیا، جلودار بوده و اولین دانشگاه جهان جندی شاپور به نام ایرانیها ثبت شده است. اما نظامهای جامع دانشگاهی مبتنی بر فرایندهای دیگری در کشور شکل گرفت.
وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط فقط این نیست که چند طرح با صنعت انجام شود، بلکه اساس آموزش نیروی کار ماهر و توانمند است که نیازهای جامعه و صنعت را در علوم انسانی و غیرعلوم انسانی رفع کند.
عموعابدینی ادامه داد: آموزش در وهله اول قرار دارد و بعد علم نافع که منجر به فناوری میشود، اما اکنون حلقه مفقودهای در آموزش وجود دارد که آموزش هدفمند نیست.
وی با اشاره به توسعه نظام جامع آموزش مبتنی بر نیازمحور و فرهنگ استادمحوری افزود: فضای صنعت و دانشگاه متفاوت است و به همین دلیل برای نزدیک کردن این فضاها دانشگاهها میتوانند تا ۴۰ واحد درسی را با همکاری صنایع طراحی کنند که ۱۵ واحد آن کارورزی و کارآموزی و بقیه دروس خاص صنعت است.
معاون وزیر علوم گفت: طرح تحول در آموزش عالی ۴ چالش حکمرانی دانشگاهها، آموزش هدفمند، ماموریتگرایی و ساماندهی را باید رفع کند، در نظام جامع آموزش عالی به دانشگاهها اجازه داده میشود پایههای محکم علمی اموزشی دانشجویان را تأمین کنند و برای بقیه دروس میتوانند از صنایع نظرخواهی کرده و از طریق آنها برنامهریزی کنند.
عموعابدینی افزود: نظام جامع آموزشی برای رشتههای فنی و مهندسی بخشی از برنامه کلان معاونت آموزشی است، در حوزه رشتههای علوم انسانی و دیگر رشتهها هم باید برنامهریزی کنیم تا نیازهای صنایع و جامعه مرتبط با این رشتهها هم رفع شده و دانشآموختههای این رشتهها به اشتغال نزدیکتر شوند.
معاون وزیر علوم در مورد آمایش آموزش عالی نیز توضیح داد و گفت: آمایش در طرح تحول آموزش عالی با جدیت پیگیری میشود و بر این اساس دو هدف اصلی پیگیری می شود؛ هیچ رشته جدیدی ایجاد نمی کنیم مگر اینکه نیازهای آینده برای آن رشته وجود داشته باشد یعنی رشتههای مربوط به هوش مصنوعی و دوم اینکه با توجه به شرایط فعلی جامعه و صنعت چه رشتههایی میتوانند نیازها را رفع کنند که کارگروههای استانی طرح تحول در این زمینه تصمیم میگیرند. کارگروهها و میزهای کاری تخصصی در معاونت اموزش در مورد مشاغل آینده ایجاد شده که با نظرهای صاحبان صنایع بهتر عمل خواهند کرد.
افزایش ۵ برابری بورس صنعت در دفترچه کنکور ۱۴۰۲
استاد دانشگاه تهران در ادامه به توضیح تغییرات آموزشی با توجه به نیاز صنعت پرداخت و گفت: ۴۰ واحد درسی بر اساس نیاز صنایع در دانشگاه ها قابل برنامه ریزی است ولی باید برای این واحدها تصمیم بگیریم و محتوای آن و محتوای ۱۵ واحد کارآموزی و کارورزی را هم داشته باشیم، برای این امر به نظرهای صنایع نیاز داریم.
عموعابدینی به بورس صنعت در دفترچه کنکور سال جاری اشاره کرد و گفت: بورس صنعت در سال تحصیلی ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰۰ نفر بود در سال جاری به ۵۰۰۰ نفر با مشارکت فعال صنایع رسید و فقط شرکت سایپا ۱۰۰۰ نفر را بورس کرد.
هدفمندی آموزش در طرح تحول
وی با اشاره به هدفمندی آموزش در دانشگاهها یادآور شد: مفهوم هدفمندی آموزش را یاید در دو بعد توسعه دهیم، یکی محتوای دروس است و یکی رشتههایی که باید ایجاد شود.
عموعابدینی گفت: باید ببینیم کدام رشتهها باید ایجاد شود و از طرف جامعه و صنعت درخواست دارد، برای نمونه اگر در رشتههای فنی و مهندسی ۱۴۰ هزار نفر ظرفیت در صنایع مختلف داریم به مرور ۵۰ یا ۶۰ درصد از این ظرفیتها به شکل بورسیه یا تعهد اشتغال وارد دانشگاه شوند تا به تدریج میزان بیکاری دانشآموختهها کاهش یابد و دانشگاه بتواند نیاز صنعت را رفع کند.
وی افزود: حدود ۵۰۰۰ نفر در دفترچه امسال بورس شدهاند، هدفگذاری کردهایم این میزان تا سال بعد به ۷۰ هزار نفر برسد، اما باید برای آن برنامهریزی کرد و دید چطور میتوان این رقم را تحقق بخشید. دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال ۶ هزار نفر را برای تامین ظرفیت صنایع با بورس آموزش میدهد.
انتهای پیام/