دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتاب «شام اود» علیرضا قزوه رونمایی شد

کتاب «شام اود» علیرضا قزوه رونمایی شد
نویسنده کتاب «شام اود» گفت: اگر از هندی‌های قدیمی و آداب‌دان بپرسی که بعد از صبح بنارس چه نامی را می‌توان بر کتاب شعری نهاد بی‌گمان خواهند گفت: شام اود.
کد خبر : 864650

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از کتاب «شام اود» جدیدترین اثر علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما با حضور جمعی از شاعران ایرانی و خارجی و مسئولان فرهنگی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در صحبت‌هایی گفت: قزوه دارای شخصیت ادبی و بین‌المللی است که تاثیر زیادی بر شبه قاره گذاشت. همچنین یک شاعر انقلابی است که وقتی زبان‌ها به لکنت می‌افتند و جسارت بیان حقایق را ندارند با شعر و کلامش به صحنه می‌آید. یکی از خلا‌های موجود در جبهه معتقد به انقلاب و کسانی که دغدغه نظام جمهوری اسلامی و حفظ حرمت خون شهدا را دارند نداشتن یک تشکل منسجم است. در این حوزه حتی به کار موازی نیز نیاز داریم و کار نکرده زیاد است.

وی با بیان اینکه قزوه شخصیتی از خودگذشته است که خود را کنار می‌گذارد و پله صعود دیگران می‌شود، توضیح داد: در حوزه اعتلای فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی باید ظرفیت‌ها تکثیر شوند و می‌توان از ظرفیت کتابخانه‌ها نیز استفاده کرد.

همچنین محسن کریمی نویسنده نیز در صحبت‌هایی گفت: از جمله اقدامات وی توسعه ادبیات پایداری در روزگاری بود که شاعران در رخوت بودند و قزوه به‌خوبی راه را تشخیص داد و یک‌تنه با نگاهی استراتژیک ادبیات پایداری را تولید کرد. همچنین وی در قامت دیپلماسی فرهنگی خوش درخشیده و سبب زایش دوباره ارتباطات در تاجیکستان و هند و میان فارسی‌زبانان بوده است. قزوه دارای مرجعیت علمی و فرهنگی است و سادگی و صفای درونی و بیرونی دارد.

سپسن مصطفی محدثی خراسانی، از شاعران آیینی کشورمان یادآور شد: قزوه همیشه پیشگام و ترسیم‌کننده افق برای دیگران بوده؛ قزوه آیینه تمام‌نمای آمال، شادی‌ها و اندوه‌هاست و در تمام قالب‌های شعری از جمله غزل، دوبیتی و شعر سپید و نیمایی خوش درخشیده است. قزوه تنها شاعر نسل دوم انقلاب است که نامش از نظر جریان‌سازی کنار نسل اول شاعران انقلاب از جمله سیدحسن حسینی، گرمارودی و میرشکاک می‌آید و رابط نسل اول شاعران انقلاب و نسل‌های بعد است.

مرتضی امیری اسفندقه، دستیار ویژه شهردار تهران در امور فرهنگی نیز یادآور شد: بسیاری از شاعران در برهه‌ای از زمان بازنشسته می‌شوند؛ اما قزوه این گونه نیست و کلمه‌ها ترکش نکرده‌اند. دغدغه‌های شعری وی از فلسطین به هند و کابل رفته و مانند آفتاب سخاوتمند کویر است. شعر قزوه صدای مولانا را تداعی می‌کند و به شکلی علمی و به زیبایی خطوط قرمز را رد می‌کند و منطبق با حال و سپاسمند سنت ادبی است. قزوه خطوط فکری خود را مانند کوهی حفظ کرده، ولی فرم شعرش حرکت کرده و دچار تغییر شده است.

در این مراسم همچنین بلرام شکلا، شاعر هندی، قادر طراوت‌پور، شاعر و امیر عاملی، شاعر و خوشنویس کشورمان به تحسین خدمات علیرضا قزوه پرداختند و جمعی از شاعران حاضر در جلسه از جمله سیدمسعود علوی‌تبار، فاطمه افشاریان و فاطمه نانی‌زاد از قزوه به عنوان یک شاعر و الگوی نسل جوان یادکردند.

همچنین علیرضا قزوه نیز در صحبت‌هایی گفت: در قدیم در هند صبح‌های بنارس و شام‌های اوده (اَوَد) زیباترین و خاطره‌انگیزترین صبح و شام‌ها بودند و من که بار‌ها به بنارس و لکنو و کشمیر و حیدرآباد و کلکته رفت‌وآمد کرده بودم چه لحظات خوشی را در این دو شهر داشتم. اگر از هندی‌های قدیمی و آداب‌دان بپرسی که بعد از صبح بنارس چه نامی را می‌توان بر کتاب شعری نهاد بی‌گمان خواهند گفت: شام اود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته