راه رسیدن کسبوکارها به دانشبنیانیشدن
حسین جوانمردی، نائب رئیس اول کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: برای حرکت در مسیر اقتصاد دانشبنیان باید چند مرحله پشت سرگذاشته شود. مرحله نخست توجه به مقوله اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ سازی و فراهم آمدن بستر و فضای اجرای کار دانشبنیانها به گونهای است که بخشی از توجه، توان اقتصادی و سرمایههای انسانی کشور به این بحث معطوف شود.
وی ادامه داد: این مرحله تا حدودی پشت سرگذاشته شده، اما از این مرحله به بعد باید منابع و امکانات بیشتری برای حرکت در مسیر اختصاص داده میشد.
حرکت دانشبنیانها در گام دوم حرکت به سمت دانشبنیانی شدن اقتصاد
نائب رئیس اول کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی ایران افزود: تمامی ابعاد اقتصاد در حوزه دانشبنیانیشدن باید مورد توجه قرار گیرد به طور مثال در بحث بازارسازی یا با تخصیص منابع بازار گسترده میشود یا مسائل اصلی و کلیدی مورد توجه قرار میگیرد. در اقتصاد ایران در گام دوم که بحث بازارسازی و کسب بازار است، موفقیت چندانی حاصل نشده است این بدان معنا است که پس از بروز و ظهور شرکتهای دانشبنیان و شکلگیری آنها شاهد رشد مناسب نبودهاند.
وی ادامه داد: این موضوع به ویژه در مورد شرکتهایی که توانایی حل مسئله و بازار را دارند صادق است و مقایسه آنها با بخشهای سنتیتر بازار نشان میدهد که این شرایط به وجود نیامده است. اما قطعاً برنامهها و سیاستهای دولت در این راستا می تواند برنامه حرکت این شرکتها به سمت هدفگذاری را سرعت دهد.
هنوز هم بخش عمده اقتصاد در دست بخشهای سنتیتر است
جوانمردی با بیان اینکه در لیست ۱۰ شرکت برتر دنیا در حوزه بازار نام هیچ شرکت ایرانی دانشبنیان که در لیست ۵۰ شرکت اول و برتر کشور است، دیده نمیشود، عنوان کرد: هنوز هم بخش عمده اقتصاد در دست بخشهای سنتیتر است و سهم بخشهای سنتی اقتصاد نیز از محصولات و خدمات شرکتهای دانشبنیان ناچیز بوده و مسیر تحول خود را با این محصولات طی نمیکنند.
وی ادامه داد: به نظر من گام نخست در مسیر دانشبنیانشدن طی شده و موضوع در بخش جامعه دانشی و آحاد مردم مطرح شده، اما از این گام به بعد چندان جدی گرفته نشده و حل مسائل بزرگ اقتصادی کشور با نگاه دانشبنیان چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
مقاومت بخشهای سنتی اقتصاد در مسیر دانشبنیان شدن
نائب رئیس اول کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به طور حتم هر تغییری ممکن است با مقاومتهایی همراه باشد و در مسیر دانشبنیانشدن نیز مقاومتهایی از سوی کسبوکارها وجود داشته که در نهایت موجب شده تا دانشبنیانیشدن اقتصاد متناسب با ظرفیتهایی که در اقتصاد ایران وجود داشته به جلو نرود.
فضای رقابت کسبوکارهای سنتی با کسبوکارهای دانشبینان کم بنیه کوچک
وی تاکید کرد: برای حرکت در مسیر اقتصاد دانشبنیان باید مسائل اساسی کشور را لیست کرده و تعداد شرکتهای بزرگ را ایجاد و تقویت کرد تا بتوان کلانمسئلهها را حل کرد در غیراین صورت در حالت عادی فضای رقابت کسبوکارهای سنتی با کسبوکارهای دانشبینان کم بنیه کوچک برابر نخواهد بود.
جوانمردی گفت: به طور حتم هر تغییری ممکن است با مقاومتهایی همراه باشد و در مسیر دانشبنیانشدن نیز مقاومتهایی از سوی کسبوکارها وجود داشته که در نهایت موجب شده تا دانشبنیانیشدن اقتصاد متناسب با ظرفیتهایی که در اقتصاد ایران وجود داشته به جلو نرود.
انتهای پیام/