دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 12:58

گسترش بیابان‌زایی در تهران

رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه رشد بیایان‌زایی در کشور بیش از بیابان‌زدایی است، گفت: استان تهران به علت تراکم جمعیتی و فشار ناشی از آن بر روی منابع در حال بیابانی شدن است.
کد خبر : 86164

علی محمد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا بیابان‌زایی را به معنای تخریب سرزمین و کاهش توان تولید زمین عنوان کرد و افزود: جز نوار باریک شمالی و ساحلی، همه مناطق کشور عمدتا خشک و نیمه‌خشک هستند و تقریبا 20 استان کشور جزو کانون‌های گرد و غبار محسوب می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه اکنون 20.2 میلیون هکتار از اراضی کشاوزی و غیرکشاورزی تحت تاثیر فرسایش بادی است، تصریح کرد: از این میزان 7.7 میلیون هکتار جزو کانون بحران محسوب می‌شود و نقاط زیستی و اقتصادی این مناطق به شدت تحت تاثیر قرار دارند.


طهماسبی اظهار کرد: البته کویر لوت و کویر نمک نیز دچار فرسایش بادی هستند اما چون زیست در این مناطق وجود ندارد بنابراین جزو آمار کانون‌های بحران محسوب نمی‌شود.


رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در تهران میزان تخریب ناشی از شهرسازی و توسعه تکنولوژی بیش از استان‌های دیگر است، عنوان کرد: اراضی زراعی استان تهران به کارخانه و مسکن تبدیل می‌شوند و روند شهری در پیش گرفته آمار بیابان‌زایی این منطقه را بالا بوده است.


وی بیان کرد: اکنون تقریبا همه دستگاه‌ها درگیر بیابان‌زایی هستند اما تعداد معدودی از آنها به بیابان‌زدایی و جلوگیری از گسترش روند بیابانی شدن توجه دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته