خلق ثروت با توسعه علم و فناوری در بنگاههای اقتصادی کشور
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در عصر حاضر تحقق رشد اقتصادی به میزان دسترسی به اطلاعات و دانش جدید و استفاده بهینه از آنها منوط شده است. در این عصر «دانش» به یکی از مؤثرترین عوامل برای ایجاد تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... تبدیلشده است.
استفاده از این ابزار نوین منجر به ایجاد مزیت رقابتی و افزایش بهرهوری میشود بنابراین کشورها، سازمانها و بنگاههایی که دسترسی سریعتری به دانش داشته و راهکارهایی برای نوینسازی آن در اختیاردارند میتوانند سهم بیشتری از توسعه در ابعاد گوناگون را به خود اختصاص دهند.
اهمیت و ضرورت دسترسی به دانش برای مانایی شرکتها در بازار داخلی و خارجی قابل کتمان نیست به همین دلیل تمامی سازمانها تلاش دارند تا بتوانند به اقتصادی مبتنی بر دانش دست پیدا کنند.
هر چند دانش مورد استفاده در عرصه اقتصادی جنبه فیزیکی نداشته و جزو سرمایههای مشهود شرکت یا سازمان محسوب نمیشود، اما قدرت خلق داراییهای مشهود و نامشهود بسیاری را دارد به همین دلیل آن بخش از شرکتها، بنگاهها و سازمانهای فعال در عرصه اقتصاد که سریعتر با دانش رابطه تنگاتنگی پیدا کنند میتوانند به ارزشافزوده و بهرهوری بالاتری دسترسی پیدا کنند.
نقش دانشبنیانها در ایجاد توسعه
ایجاد توسعه، رمز ماندگاری بنگاههای بزرگ و کوچک در عرصه اقتصادی داخلی و خارجی است و بدون شک آن دسته از واحدهای تولیدی و صنعتی که نتوانند توسعه متوازن در عرصه استفاده از دانش، افزایش ظرفیت تولید، ارتقاء بهرهوری، بهبود کیفیت کالا داشته باشند نمیتوانند در عصری که مدام در حال تغییر و بهروزرسانی است به فعالیت خود ادامه بدهند.
برای تحقق توسعه اقتصادی نیازمند افزایش تولید، کاهش بیکاری، رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش بهرهوری و ارزشافزوده هستیم. همچنین تحقق رشد و توسعه اقتصادی موجب میشود تا علاوه بر بازار داخلی بتوان سهم مناسبی از بازارهای صادراتی به کشورهای توسعهیافته اختصاص پیدا کند.
در عصر صنعتی برای تحقق توسعه نیاز به کار فیزیکی، سرمایه مشهود و تولید کالای فیزیکی بود تا بدین ترتیب بتوان در اقتصاد به توسعه دستیافت، اما در عصر اقتصاد دانشبنیان نیازی به این مؤلفهها برای رسیدن به رشد اقتصادی نیست و صرفاً با دسترسی به دانش و استفاده بهینه از آن میتوان صاحب دارایی مشهود و نامشهود شد و به سهولت به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کرد.
از دیگر مؤلفههای تحقق رشد اقتصادی در عصر دانشبنیان این است که تصاحب بازارهای هدف نیاز به سرمایه و هزینه بالا ندارد و به سهولت میتوان با ارزانترین شیوه و یا کاملاً رایگان بازارها را تصاحب کرد درست همانند کاری که صاحبان شبکههای اجتماعی میکنند و از بستر ایجاد یک پلتفرم بدون پرداخت هزینه صاحب داراییهای معنوی و مادی شده و در تمام کشورهای جهان ورود پیدا میکنند، اما برای این تصاحب بازار نیازی به هزینههای کلان ندارند.
تابآوری بنگاهها در قبال تغییر و توسعه
عبور از شرایط موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب همواره چالشهایی را ایجاد میکند، اما تابآوری در قبال تغییرات الزامی است تا بتوان به از مزایای رخدادهای جدید نیز بهرهمند شد.
برای تحقق توسعه اقتصادی در عصر دانشبنیان ایجاد تغییر در شیوه فعالیت بنگاههای کوچک، بزرگ و متوسط اجتنابناپذیر است به همین دلیل در سیاستگذاریهای کلان نیز به این مقوله توجه و تلاش میشود تا بیشترین دستاوردها از کنار ایجاد تغییر درروند فعالیت بنگاهها شکل بگیرد.
بدون تردید انعطافپذیری بنگاههای کوچک و متوسط در قبال تغییرات بیشتر است. این قبیل بنگاهها در قبال تغییرات تلاش میکنند تا از انعطافپذیری، ابتکار عمل، افزایش انگیزه نیروی انسانی و پایین بودن نیاز بنگاه به سرمایه اولیه بهعنوان ویژگیهای مثبت بنگاه بهعنوان عامل رشد، تحرک اقتصادی و توسعه کلان کشور استفاده کنند.
در شرایطی که توسعه اقتصادی رمز خودکفایی، فقرزدایی، اشتغالزایی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ... است و در عصر دانشبنیان چارهای بهغیراز تجهیز بنگاهها به دانش، مهارت و اطلاعات نداریم و باید از ویژگی این عصر نهایت بهرهبرداری را کرده و تلاش کنیم تا به میزان ثروت مشهود و نامشهود کشور را افزایش دهیم.
انتهای پیام/