دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1402 - 10:46

آیا هوش مصنوعی حاکم دنیای ما خواهد شد؟

آیا هوش مصنوعی حاکم دنیای ما خواهد شد؟
دانشمند ایرانی و رئیس برنامه فناوری مهندسی الکترونیک در دانشگاه نیومکزیکوی شرقی به این سوال مهم پاسخ می‌دهد که آیا هوش مصنوعی در آینده کنترل زندگی ما را در دست می‌گیرد یا خیر؟
کد خبر : 860774

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها این پرسش که هوش مصنوعی قرار است تا کجا در زندگی ما اثرگذار باشد، به یکی از مهم‌ترین و در عین حال ترسناک‌ترین پرسش‌ها تبدیل شده است. برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ دانشمند ایرانی ساکن امریکا، دکتر حمید علامه‌زاده، رفته‌ایم.

شاید هوش مصنوعی ترسناک به نظر برسد. دیکشنری وبستر هوش مصنوعی را «شاخه‌ای از علوم کامپیوتری که به شبیه سازی رفتار هوشمندانه در کامپیوتر‌ها می‌پردازد» تعریف می‌کند. اما حمید علامه‌زاده رئیس برنامه فناوری مهندسی الکترونیک در دانشگاه نیومکزیکوی شرقی معتقد است که انسان‌ها همیشه نسبت به کامپیوتر‌ها دست بالا را خواهند داشت.

علامه‌زاده گفت: هوش مصنوعی نمی‌تواند جانشین انسان‌ها شود، اما می‌تواند کارایی ما را در زندگی بسیار بیشتر کند. به خصوص اگر انسان‌ها داده جمع‌آوری کنند. امروز عصر داده است، انسان‌ها میلیون‌ها داده جمع آوری می‌کنند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند تمام این داده‌ها را پردازش کنند. آن‌ها برای پردازش این داده‌ها به کامپیوتر نیاز دارند و کامپیوتر‌ها این داده‌ها را برای انسان‌ها پردازش می‌کنند و اگر هوش مصنوعی وجود داشته باشد می‌تواند داده‌ها را سریع‌تر پردازش کند. این به معنای بهره‌وری بهتر چه در مدرسه، چه در مزرعه و چه در هر حوزه دیگری است.

اما حتی گرچه هوش مصنوعی می‌تواند به پردازش حجم عظیمی از داده‌ها بپردازد، اما به گفته این دانشمند ایرانی هنوز نسبت به مغز انسان ضعیف‌تر است. در نهایت، هوش مصنوعی سیستمی است که مغز انسان را شبیه‌سازی می‌کند. منتها به جای گوش، بینی و چشم انسان‌ها، کامپیوتر‌ها حسگر دارند و بر اساس اطلاعاتی که این حسگر‌ها جمع آوری می‌کنند، هوش مصنوعی می‌تواند دست به اقدام بزند و در حالی که هوش مصنوعی ضریب خطا را به طرز چشمگیری کم می‌کند، اما این بدین معنا نیست که اصلاً مرتکب خطا و اشتباه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هنوز هیچ سیستم هوش مصنوعی‌ ساخته نشده که ۱۰۰ درصد بی عیب و نقص باشد. اما مزیت هوش مصنوعی این است که اول از همه می‌تواند هر چیزی را به سرعت پردازش کند. برخی از این سیستم‌ها قادرند میلیارد‌ها محاسبه را تنها در یک ثانیه انجام بدهند. انسان‌ها قادر به چنین کاری نیستند. بنابراین، این یکی از مزایای هوش مصنوعی است. اما تا جایی که به منطق مربوط می‌شود، انسان‌ها هنوز برتر هستند.

علامه‌زاده با اعلام این مسئله که اعتقادی ندارد هوش مصنوعی روزی می‌تواند ۱۰۰ درصد جایگزین انسان‌ها شود، اظهار کرد: طرز تفکر ما، ما را از ربات‌ها متمایز یم کند. ما هنوز برتریم. بنابراین، برخی مشاغل مانند کار‌های کارخانه‌ها و ... نصیب ربات‌ها خواهند شد، چون ربات‌ها می‌توانند دقیق‌تر و سریع‌تر کار کنند و نیازی هم به استراحت کردن ندارند. اما به طور کلی ربات‌ها وهوش مصنوعی هنوز به انسان‌ها نیاز دارند. این انسان‌ها هستند که به بهبود و پیشرفت و همچنین تغییر ربات‌ها کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته