سرمایهگذاری در رشتهها با کمک هوش مصنوعی اما منهای «ریاضی»!
خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از معدود دانشگاههایی است که به سمت راهاندازی رشتههای مرتبط با فناوری و هوش مصنوعی حرکت کرده است.
این دانشگاه ۱۰ درصد از رشتههای از رده خارج شده را منسوخ کرده و رشتههای دیگری را جایگزین آن کرده است، رشتههایی مانند مهندسی شیمی، صنایع شیمیایی، مهندسی شیمی، فرآوری و انتقال، مهندسی شیمی، فرآیندهای جداسازی و مهندسی نفت، بهرهبرداری مهندسی هوافضا، مهندسی هستهای، مهندسی مواد، متالورژی و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی پیوسته و همچنین رشتههای عکاسی خبری، طراحی صحنه، فیلمسازی، تصویربرداری، طراحی دوخت و کاردان فنی آسانسور و پله برقی.
از سویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر متناسب با شرایط منطقهای دارای رشتههای متعددی هستند و بیشترین متقاضیان این رشتهها را دانشجویان بومی تشکیل میدهند.
با این تفاصیل بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دنبال رشتههایی هستند که علاوه بر اشتغالزایی و تضمین آینده شغلی، به نیازهای جامعه در حوزهها و موضوعات تخصصی پاسخ دهد.
در راستای بررسی استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و برای دستیابی به آخرین اطلاعات آمایش رشتههای دانشگاهی و حرکت به سمت رشتههای مرتبط با هوش مصنوعی گفتوگویی را با مژده حیدریاناصل معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ترتیب دادهایم که در ادامه میآید:
رشتههای ریاضی و فلسفه دارای کمترین متقاضی
استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در راستای آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی چیست؟
حیدریاناصل: چشمانداز اهداف دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، ساماندهی رشتههای دانشگاهی در واحدها و مراکز آموزشی استان بوشهر مبتنی بر آمایش منطقه است، بنابراین در این باره به شناسایی نیازهای هر منطقه و علاقهمندی داوطلبان پرداختیم و در راستای گسترش رشتهها اقدام کردهایم.
یکی از اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر راهاندازی رشتههای مرتبط با فناوری و مهارتی است، چراکه استان بوشهر ظرفیت فراوانی در این زمینه دارد و میتواند پل ارتباط میان مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی با شرکتهای دانشبنیان و فناوری باشد.
در حال حاضر در استان بوشهر متقاضیان خیلی تمایلی به تحصیل در رشتههای ریاضی کاربردی و محض، فلسفه، تاریخ و ... ندارند و این قبیل رشتهها دیگر مانند گذشته جایگاهی در بین مردم ندارند، چراکه با پیشرفتهای فناوری و نوآوری و حرکت جامعه به سمت پیشرفت در حوزههای هوش مصنوعی دیگر نمیتوان به رشتههایی مانند ریاضی اکتفا کرد.
از سوی دیگر برخی رشتهها بازار کار بسیار کمی دارند و متقاضیان بعد از فارغالتحصیلی مجبورند به مشاغلی روی بیاورند که ارتباط با رشتههای آنان ندارد.
بنابراین گرایش دانشجویان علاقهمند به رشتههای مرتبط با تحلیل داده و هوش مصنوعی هم دلیل شغلی دارد و هم در راستای پیشرفت جامعه مدنظر قرار دارد.
اکنون جامعه به سمت فناوریهای نوین در حرکت است و راهاندازی رشتههای مرتبط با هوش مصنوعی میتواند دانشگاهها را به سمت مباحث علمی و تجربهگری سوق دهد.
آنا: توجه به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتمحوری، هنوز برخی رشتههای دانشگاهی منسوخ شده در حال فعالیت هستند، در راستای جذب دانشجویان در رشتههای مهارتآفرینی و کارآفرینی چقدر موفق بودهاید و رشد داشتهاید؟
حیدریاناصل: با توجه به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتمحور، توسعه و گسترش رشتههای مهارتی در راستای اهداف آموزشی این استان مدنظر قرار گرفته و با برگزاری جلسات شورای گسترش مهارتی، بررسی نیازهای آمایشی هر منطقه و علاقهمندی دانشجویان، تصویب رشتههای مهارتی در حال انجام است.
برخی رشتههای مهارتی با جذب موفق دانشجو و رشد چشمگیر مواجه بودهاند، امیدواریم با معرفی گسترده و توسعه رشتهها شاهد رشد بیشتر در مهرماه ۱۴۰۲ باشیم.
تأسیس رشتههای فناوری و هوش مصنوعی بیشتر در آینده نزدیک
آنا: بهعنوان نمونه چه رشتههایی؟
حیدریاناصل: رشتههای راهاندازی شده در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر براساس شرایط جغرافیایی و منطقهای گرایش به رشتههایی مانند تکنولوژی شیلات دارد، از سویی رشتههای مهندسی معماری، فناوری تولیدات باغی، فناوری تولیدات زراعی، فتوگرافیگ، انیمیشن و ... در راستای توسعه فناوریهای نوین در استان بوشهر راهاندازی شدهاند و این موضوع نشان میدهد که جایگاه رشتههای فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بسیار ویژه و خاص است.
در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) نیز داریم که مقرر شده رشتههای دیگری مرتبط با هوش مصنوعی تأسیس کنیم و قطعاً آینده این دانشگاه در زمینه فناوری بسیار ویژه خواهد بود.
آنا: مأموریت آینده دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در راستای نوسازی رشتههای دانشگاهی چیست؟
حیدریاناصل: بالا تقریباً درباره نوسازی رشتهها توضیحاتی ارائه کردم.
در راستای نوسازی رشتههای دانشگاهی با برگزاری جلسات تخصصی با مدیران و اعضای هیئت علمی گروههای مختلف آموزشی، روزآمدسازی سرفصل رشتهها مدنظر است.
همچنین به منظور ایجاد برخی رشتههای جدید مبتنی بر آمایش منطقه، تدوین سرفصل با همکاری اعضای هیئت علمی در حال انجام است.
برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر دارای رشتههایی هستند که در واحد دیگر نباید این رشتهها تدریس شود و تلاش کردیم براساس نیاز منطقه و دانشجویان در هر واحد دانشگاهی رشتههایی را مرتبط با آن منطقه راهانذدازی کنیم.
بهعنوان مثال ممکن است در واحدی وجود رشته شیلات ضروری باشد، اما در واحد دیگر اینگونه نباشد.
تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به سمت رشتههای فناوری در حال حرکت هستند و رشتههای فناوری و مهارتی در این دانشگاهها در آینده جایگاه موثری خواهند داشت.
آنا: نحوه تعامل دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با سازمان فنی و حرفهای چگونه است؟
حیدریاناصل: تعامل بسیار خوب و سازندهای با اداره فنی و حرفهای استان بوشهر برقرار کردهایم، بهعنوان مثال برخی دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی به منظور گذراندن دورههای کارآموزی به اداره فنی و حرفهای در شهرستانهای مختلف استان بوشهر مراجعه میکنند.
مذاکرات درباره اجرایی کردن طرح پویش انجام گرفته و همچنین مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای در یکی از واحدهای دانشگاهی این استان راهاندازی شده که به این منظور دورههای کوتاهمدت مهارتی با استفاده از امکانات و تجهیزات واحد دانشگاهی در آینده نزدیک برگزار میشود.
«پویش»، یکی از طرحهایی است که دانشجویان علاوه بر تحصیل چند ساعتی در هفته در شرکتها و کارخانجات صنعتی حضور مییابند و مهارت میآموزند و اداره فنی و حرفهای استان بوشهر در این زمینه تعامل بسیار خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی و شرکتهای صنعتی داشته است.
فناوری نیاز امروز جامعه است
آنا: جایگاه رشتههای جدید (تحلیل داده و هوش مصنوعی) از منظر آینده شغلی دانشجویان چگونه است؟
حیدریاناصل: با توجه به اهمیت جایگاه هوش مصنوعی در کشور و جهان در سالهای اخیر، توسعه رشتههای مرتبط در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و به نظر میرسد در آینده شغلی دانشجویان بسیار تأثیرگذار باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز در زمینه تحقق فناوریهای نوین و هوش مصنوعی گامهای مؤثری برداشته و یکی از این گامها تأسیس رشتههای مرتبط با هوش مصنوعی است که مهندسی کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی از جمله آنهاست.
فناوری نیاز کشور و جامعه است و مجبوریم به سمت رشتههای مرتبط با تحلیل داده و هوش مصنوعی برویم، درغیراینصورت از قافله پیشرفت بازخواهیم ماند.
آنا: در راستای بهروزرسانی و تبدیل شیوههای سنتی و کهن مدلهای آموزشی به شیوههایی که نیاز روز جامعه است، چه اقداماتی داشتهاید؟ (تبدیل شیوههای سنتی و کهن به علوم روز)
حیدریاناصل: در راستای تبدیل شیوههای سنتی و کهن به علوم روز، تولید محتوای آموزشی در دستورکار معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر قرار گرفته است، همچنین برخی کلاسهای درسی بهخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی بهصورت تلفیقی آموزش و پژوهشمحور برگزار میشوند.
درس روش تحقیق نیز در سرفصل برخی رشتههای مقطع کارشناسی و تمامی رشتههای مقاطع تحصیلات تکمیلی گنجانده شده است.
از سویی نیازمند تحلیل نیازهای جامعه هستیم، با این شرایط مشکلات جامعه را به طور دقیق تحلیل کرده و درمییابیم که در زمینههای آموزشی و تحصیلی چه تغییرات و بهروزرسانیهایی موردنیاز است.
آنا: برای تغییر فرآیند آموزشی در برخی دانشگاهها که به شاخصههای غربی اهمیت میدهند و شاخصههای غربی در این دانشگاهها پیاده میشود و تبدیل آن به شاخصههای اسلامی و ایرانی چه پیشنهادی دارید؟
حیدریاناصل: به منظور افزایش شاخصههای اسلامی و ایرانی در دانشگاهها، برگزاری دورههای فرهنگی، اردوهای زیارتی، معرفی مزایای زندگی اسلامی بهصورت غیرمستقیم و با نصب بنر، بیلبورد و تراکت در فضاهای مختلف دانشگاه توصیه میشود.
همچنین تغییر فرآیند آموزشی به شاخصههای اسلامی و ایرانی نیازمند طرحی هماهنگ و جامع است که با مشارکت استادان، دانشجویان و سایر اعضای دانشگاه برنامهریزی و اجرا شود.
آنا: آیا دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در حرکت به سمت مهارتمحوری به ایدهآلها دست پیدا کرده است؟
حیدریاناصل: حرکت رو به جلو در فعالیتهای مهارتمحوری ایجاد شده و بهزودی به ایدهآلها دست خواهیم یافت.
آنا: چند درصد رشتههای منسوخ شده دانشگاه متبوع شما کنار گذاشته شدهاند و چه رشتههای جدید تأسیس کردهاید؟
حیدریاناصل:۱۰ درصد رشتههای منسوخ شده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر کنار گذاشته شدهاند. رشتههای مدیریت آموزشی، مهندسی شیمی، صنایع شیمیایی، مهندسی شیمی، فرآوری و انتقال، مهندسی شیمی، فرآیندهای جداسازی و مهندسی نفت، بهرهبرداری در مقطع کارشناسی ارشد، رشتههای مهندسی هوافضا، مهندسی هستهای، مهندسی مواد، متالوژی و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی پیوسته و همچنین رشتههای عکاسی خبری، طراحی صحنه، فیلمسازی، تصویربرداری، طراحی دوخت و کاردان فنی آسانسور و پله برقی در مقطع کاردانی ناپیوسته از رشتههای جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هستند.
انتهای پیام/