منبری که خمیرمایه آن تهی از بیان معصوم و قرآنکریم باشد ارزش علمی ندارد
حجتالاسلام سید محمد حسن طباطبائی شیرازی یکی از اساتید اخلاق و مبلغان دینی در پی سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره اهمیت ایجاد تحول در اولویتهای حوزه علمیه و توجه ویژه به امر تبلیغ در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین کار جدی در این زمینه شناخت مبلغان معتقد و موفق است؛ حوزه باید برای حفظ و ارتقای سطح علمی این مبلغان، کرسیهای آموزشی و پرورشی ایجاد کند تا سایر مبلغانی که استعداد تبلیغی خوبی دارند و میتوانند خود را در این زمینه رشد دهند، از نکات آموزشی مبلغان موفق استفاده کنند. به علاوه میتوان برای استفاده از ظرفیت تبلیغی، از ظرفیت دانشآموزان در مدارس استفاده کرد تا افراد مستعد را به این کرسیها دعوت کنند. در این مدت حوزه علمیه باید امنیت فکری و آرامش روحی را برای طلبهها فراهم کند تا بتوانند به صورت متمرکز روی گسترش تبلیغ کار کنند.
حجتالاسلام طباطبایی تصریح کرد: مهمترین نمودی که در فرمایش رهبر انقلاب جلب توجه میكند، اشاره به یک راهبرد اشتباه است که در اولویتبندی بخشهای عملی و علمی حوزههای علمیه وجود دارد و اين موضوع نشان میدهد، عملا حوزهها تا به امروز عکس منظور نظر رهبری رفتار كردهاند. این اولویت، پردازش جدیتر به امر تبلیغ است که امروزه بر اساس شرایط فعلی و اوضاع سیاسی دنیا، بیشتر خودنمایی میکند.
وی افزود: تا به امروز مدیران حوزه، طلاب را در بحث اجتهاد در فقه و اصول، ملزم و یا ترغیب میکردند گرچه این دو دانش هم اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی مقدار زیادی از مقدمات این دو علم و قوانین آن به عملکرد هرچه بهتر مبلغان کمک میکند و رهبر انقلاب هم آن را پشتیبان تبلیغ معرفی کردهاند ولی تمرکز بر علم خاصی مانند فلسفه یا علوم عقلیه به نفع مردم و دین نخواهد بود.
ذائقه مخاطبین ما توسط بعضی سخنرانان تغییر جدی پیدا کرده است
این مبلغ دینی بیان کرد: گرچه رهبر انقلاب مهمترین موقعیت تبلیغ را منبر میدانند ولی در همین بیانات اخیر به کتب کلامی و اعتقادی علامه مجلسی و سایر بزرگان نیز اشاره کردند؛ پس میتوان نتیجه گرفت نوشتن کتب و تالیفات یک نوع تبلیغ عمیق است. اما با توجه به فعالیتهای دشمن در فضای مجازی، اگر کسی در این فضا با ایجاد یک گروه مذهبی یا یک کانال دینی پاسخگوی شبهات باشد و به صورت تهاجمی بر باورهای فاسد فرقهها و مکاتب باطل انتقاد وارد کند، به دعوت رهبر لبیک گفته است.
حجتالاسلام طباطبایی درباره ضرورت مخاطب شناسی برای تبلیغ ادامه داد: مخاطب شناسی امر مهمی است ولی در حال حاضر ذائقه مخاطبین ما توسط بعضی سخنرانان تغییر جدی پیدا کرده است که ابتدا باید این موضوع اصلاح شود.
وی یکی از راههای ایجاد جذابیت در تبلیغ را داستان گویی عنوان کرد و درباره آسیبهای آن اظهار داشت: وجود داستان در منبرها مهم است و حتی در قرآن کریم به احسن القصص اشاره شده اما قصه گویی از کتب و افراد غیر معتبر و در مورد اشخاص سوال برانگیز جز دوری از مکتب اهل بیت (ع) نتیجه شوم دیگری در پی نخواهد داشت.
بعضی از منبریها متاسفانه «خاكشيری» عمل میکنند
این استاد اخلاق با اشاره به بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنهای در دیدار با علما که تبلیغ را مبتنی بر تحقیق معرفی کردند گفت: جهت دیگر سخن رهبری خطاب به ما مبلغان بود که در مسئله نیاز سنجی بیش از پیش دقت کنیم.
حجتالاسلام طباطبایی تصریح کرد: بعضی از منبریها متاسفانه «خاكشيری» عمل می کنند یعنی مثل پزشکی که برای سردرد، دل درد، گوش درد و حتی کسی که قرض داشت خاکشیر تجویز کرد آنها هم برای همه اقشار مخاطبان به یک شیوه و با یک موضوع حرف میزنند. مخاطب شناسی در گردونه سخنرانی مذهبی باید به عنوان امر اول قبل از انتخاب موضوع قرار گیرد.
وی افزود: اینکه یک سخنرانی در یک موضوع خاص مدنظر قرار گیرد و در ده مجلس با وجود مخاطبهای مختلف از نظر سنی و سطح سواد و معلومات همان مطالب ارائه شود کاری بسیار غیر حرفهای است.
منبری که خمیرمایه آن از بیان معصوم و قرآن کریم تهی باشد ارزش علمی ندارد
این مبلغ دینی ادامه داد: امروز بعضی سخنرانان فقط در پی نقل کرامت از عرفا و بیان ذکرها و توسلاتی هستند برای حاجت گرفتن و به میزان سلیقه مردم نه طبق نیاز مردم منبر میروند. البته باید ذائقهٔ مردم و پا منبریها به شیوهای تغییر کند که با روشهای تبلیغی روز، شیرینی کلام امامان معصوم به مستمعان چشانده شود. منبری که خمیرمایه آن از بیان معصوم و قرآن کریم تهی باشد ارزش علمی ندارد.
انتهای پیام/