دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1402 - 12:22

تاثیر هدایت تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم

تاثیر هدایت تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم
انتخاب رشته نهم به دهم تصمیم مهم و سرنوشت‌سازی برای هر دانش‌آموزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با فرایند هدایت تحصیلی و تاثیرش در روند انتخاب رشته تحصیلی با ما همراه باشید.
کد خبر : 858115

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتخاب رشته نهم به دهم تصمیم مهم و سرنوشت‌سازی برای هر دانش‌آموزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با فرایند هدایت تحصیلی و تاثیرش در روند انتخاب رشته تحصیلی با ما همراه باشید.

انتخاب رشته نهم به دهم، مرحلۀ مهمی از تحصیل هر دانش‌آموزی است. اگر این مرحله با کارشناسی دقیق انجام شود، می‌تواند آیندۀ درخشان یک دانش‌آموز را رقم بزند. اما اگر به آن دقت و توجه لازم نشود، احتمالاً موجب سردرگمی‌ها و هزینه‌های تلف‌شدۀ زیادی می‌شود.
به همین خاطر است که دانش‌آموزان باید انتخاب رشته دقیق و درستی داشته باشند. آ‌ن‌ها باید از فرایند هدایت تحصیلی پیش‌بینی‌شده توسط آموزش‌وپرورش، نهایت استفاده را ببرند. اگر دانش‌آموز مقطع نهم هستید، این مقاله اطلاعات جامعی برای انتخاب رشته نهم به دهم در اختیارتان می‌گذارد. شما همچنین با کارهایی که باید برای انتخاب رشته انجام دهید، آشنا می‌شوید.
مطالعه این مقاله همچنین به اولیای دانش‌آموزان نیز پیشنهاد می‌شود. اطلاعات آمده در این مقاله به اولیا کمک می‌کند از فرزندان خود حمایت بهتری کنند. این مطلب را تا پایان بخوانید.

فرایند هدایت تحصیلی یک فرایند دقیق و روش‌مند است. دانش‌آموز، خانواده، معلم و مشاور در این فرایند مهم و سرنوشت‌ساز، نقش دارند.

مراحل هدایت تحصیلی قبل از انتخاب رشته نهم چیست؟

هدایت تحصیلی قبل از انتخاب رشته نهم از چند مرحله مهم تشکیل شده است. انجام درست و به ترتیب این مراحل، تا حدود زیادی نگرانی‌های شما را دربارۀ آیندۀ تحصیلی و شغلی‌تان برطرف می‌کند. باید بدانید افراد مختلفی هستند که شما را در این امر یاری می‌کنند.
شما برای دریافت هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم به دهم باید چند کار انجام دهید. ابتدا باید وارد سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش شوید و به قسمت مربوطه بروید.
در این قسمت فرم‌های مختلفی هست که باید آ‌ن‌ها را دانلود و تکمیل کنید. همچنین آزمون‌های مشاوره‌ای مختلفی وجود دارد که باید تا تاریخ‌های مقرر در آ‌ن‌ها شرکت کنید. این آزمون‌ها توسط سایت my.medu.ir برگزار می‌شود و شامل آزمون توانایی‌ها، رغبت‌ها، شخصیت، ارزش‌ها و تحصیلی- شغلی هستند.

هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم به دهم دانش‌آموزان طبق مراحل زیر انجام می‌شود؛ این مراحل عبارت‌اند از:

  1.  نظر دانش‌آموز: 10 درصد - دانش‌آموزان بر اساس آموزش‌های رسمی دوره متوسطه اول، فعالیت‌ها و مشاوره‌های فردی و گروهی، نظر خود را اعلام می‌کنند.

  2. نظر والدین: 5 درصد - والدین با شرکت در جلسات فردی و گروهی مشاور مدرسه و کسب آگاهی، نظر خود را در فرم‌ مربوطه درج می‌کنند.

  3. نظر دبیران: 10 درصد - دبیران در همکاری با مشاور مدرسه باید نظر خود را درباره استعدادها و علایق دانش‌آموزان بیان کنند.

  4. نظر مشاور: 10 درصد- مشاور با مطالعه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان و نتایج آزمون‌ آ‌ن‌ها، امتیازات لازم را در این بخش درج می‌کنند.

  5. آزمون‌های مشاوره‌ای: 30 درصد

  6. عملکرد تحصیلی: 35 درصد - در این بخش، نمرات دانش‌آموزان در متوسط اول با ضرایب اختصاصی آ‌ن‌ها معیار قرار می‌گیرد. این ضرایب باتوجه‌به رشته تحصیلی و ارتباط با رشته‌های دانشگاهی و زمینه شغلی است.

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نهم به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول، توسط مدرسه مبدأ و به‌صورت زمینه‌ای (رشته‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، هنر) صورت می‌گیرد. مرحلۀ دوم نیز در هنرستان مقصد با راهنمایی کمیته مدرسه است.

زمان و نحوه هدایت تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم

آموزش‌وپرورش برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تلاش کرده است، اقدامات دقیق و نظام‌مندی انجام دهد. دانش‌آموزان از سال هفتم دارای پروندۀ مشاوره می‌شوند. آ‌ن‌ها باید تا زمان انتخاب رشته نهم به دهم علایق و استعدادهای خود را بشناسند.
به همین منظور برای هدایت تحصیلی در انتخاب رشته نهم و دهم، آموزش‌ها و فعالیت‌های مختلفی پیش‌بینی شده است. بخشی از این فعالیت‌ها مثل درس تفکر و سبک زندگی در چارچوب برنامه درسی و دارای ارزشیابی قرار می‌گیرد.
فعالیت‌های دیگر، فعالیت‌هایی نظیر بازدید از مشاغل، فعالیت‌های فوق‌برنامه، تولید و انتشار بولتن‌های تحصیلی - شغلی و... هستند. مجموعه این فعالیت‌ها و آموزش‌ها، زمینه را برای انتخاب رشته نهم به دهم مهیا می‌کند.
دانش‌آموزان در پایان سال نهم به تحصیل در یکی از سه شاخۀ نظری، فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش هدایت می‌شوند. آ‌ن‌ها بعد از امتحان خردادماه، فرم مربوطه را با کارنامه سالانه دریافت می‌کنند. 
جلسۀ مشاورۀ فردی و خانوادگی حداکثر باید تا پایان هفتۀ دوم تیرماه توسط مشاور مدرسه برگزار شود. دانش‌آموزان با شرکت در این جلسه برای انتخاب رشته تصمیم می‌گیرند. 
هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس نمره، رتبه، اولویت منطقه‌ای و باتوجه‌به جلسه مشاورۀ فردی و خانوادگی انجام می‌شود. همچنین برای هر دانش‌آموز 45 دقیقه زمان مشاوره در نظر گرفته شده است.

تاثیر نتایج هدایت تحصیلی در انتخاب رشته

نتایج هدایت تحصیلی راهنمای شما برای انتخاب رشته است. این نتایج حکم راهنما و توصیه را دارد. شما بهتر است بر اساس اولویت‌های درج‌شده در این فرم، اقدام به ثبت‌نام در مدارس کنید؛ البته گرفتن مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم در کنار نتایج هدایت تحصیلی می‌تواند شما را از انتخابتان مطمئن‌تر کند.
نتایج هدایت تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم در فرم شماره 7 یا نمون‌برگ زمان‌بندی مراجعه برای ثبت‌نام می‌آید. این فرم اولویت‌های تحصیلی دانش‌آموز را در سه شاخه کاردانش، فنی و حرفه‌ای و شاخه نظری مشخص می‌کند. 
این اولویت‌ها با درج گزینه‌های الف و ب زیر رشته‌های مربوط به هر شاخه مشخص می‌شود. گزینه الف به این معنا است که شما شرایط مطلوبی برای تحصیل در یک رشته دارید. 

شما باید بدانید ظرفیت‌های ثبت‌نام در سطح منطقه محدود است. باتوجه‌به این موضوع بهتر است برای ثبت‌نام در رشته‌های با اولویت الف سریع اقدام کنید.
اگر گزینه ب را دریافت کرده باشید، شما باز هم امکان ثبت‌نام در رشته دلخواه خود را دارید. بااین‌حال ثبت‌نام شما بعد از ثبت‌نام گروه‌های دارای اولویت الف انجام خواهد شد.
اگر جای خالی اولویت‌ها، هاشورخورده باشد، یعنی امتیاز لازم برای تحصیل در آن رشته را به دست نیاورده‌اید. در چنین حالتی باید برگه درخواست تعیین رشته مجدد را تکمیل و در امتحان تعیین رشته در شهریورماه شرکت کنید.
نمره‌ای که از امتحان تعیین رشته به دست می‌آورید برای هدایت تحصیلی منظور می‌شود. این نمره تأثیری در معدل سالانه و کل شما ندارد.

جمع‌بندی

برای‌آن‌که انتخاب رشته نهم به دهم به‌درستی انجام شود، باید افراد و گروه‌های مختلفی باهم همکاری کنند. در درجۀ اول این دانش‌آموز است که باید علاقه و استعداد خود را شناخته باشد. خانواده‌ها رکن دیگر این فرآیند هستند. آ‌ن‌ها باید به علاقه و استعداد فرزندان خود در رشته‌های مختلف امتیاز دهند. دبیران و مشاور تحصیلی هم باید باتوجه‌به شناخت خود از دانش‌آموز و وضعیت تحصیلی او، امتیاز لازم را بدهند. نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای و عملکرد تحصیلی بیشترین نقش را در تعیین آیندۀ تحصیلی دانش‌آموز دارند. بااین‌حال آنچه که به‌عنوان نتیجه هدایت تحصیلی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد، صرفاً توصیه و پیشنهاد است.
دانش‌آموز اگر امتیاز لازم را برای تحصیل رشته موردعلاقه‌اش به دست نیاورد، می‌تواند در امتحان تعیین رشته شرکت کند. با این توضیحات، نظر شما درباره این فرآیند چیست؟ آیا شما رشته موردعلاقه خود را پیدا کرده‌اید یا هنوز سردرگم هستید؟ در صورت درخواست راهنمایی بیشتر در زمینه انتخاب رشته به مطالب سایت تیزلند سربزنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته