دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۳)؛

نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران پژوهشی در صنعت آلومینیوم

نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران پژوهشی در صنعت آلومینیوم
رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم گفت: در حال حاضر چهار شرکت با سرمایه گذاری هنگفت در عرصه صنعت آلومینیوم فعال هستند که این شرکت ها با توجه به افزایش سرعت انتقال علم و فناوری می‌توانند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب پژوهشی استفاده کنند.
کد خبر : 857102

علی فاضلی رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم و«یوپی وی سی» ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با تاکید بر ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه ساخت و ساز گفت: حضور محصولات تولیدی با علم نو می‌تواند با کاهش هزینه‌های تمام شده به ایجاد رونق در بازار مسکن کمک کند.

فاضلی گفت: حجم مبادلات در بازار آلومینیوم و «یوپی وی سی» نسبت به سال‌های گذشته کاهش معناداری پیدا کرده است، زیرا افزایش‌های شدید قیمت و رکود در بازار مسکن دو مانع بر سر راه فعالان صنف آلومینیوم هستند. از این رو نیاز این بازار به تکنولوژی جهت ترمیم و اصلاح قیمت‌ها یکی از ضروری ترین موارد است که قطعاً با بازنگری در بحث تولید، آن هم با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند موضوع کاهش هزینه ها در ساخت‌و‌ساز را کلید بزند.

وی با بیان اینکه رکود سنگینی بر بازار ساخت مسکن حاکم شده است، اظهار کرد: تا زمانی که ساخت و ساز رونق نگیرد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در بازار محصولات آلومینیومی رونقی ایجاد شود.

از دانش بنیان‌ها حمایت می‌کنیم

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم و «یوپی وی سی» ساختمان با تاکید بر ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه ساخت و ساز اظهار کرد: سال‌هاست که گرانی تولید، صنعت ساخت‌و‌ساز را دچار بحران قیمتی کرده تا جایی که بیشتر پروژه‌ها به دلیل عدم نقدینگی کافی، نیمه کاره رها شده‌اند پس با حضور محصولات فناورانه در این بخش، موضوع ساخت‌و‌ساز با کیفیت و ارزان تر از گذشته به عنوان یک اتفاق خوب در صنعت ساخت‌و‌ساز مطرح شده است.

فاضلی گفت: در حال حاضر تعداد معدودی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت مسکن ورود پیدا کرده اند. اگر دانش‌بنیان‌ها به بازار ساخت‌و‌ساز ورود پیدا کنند می‌توانند با ایجاد رونق در این بازار منجر به ایجاد رشد و شکوفایی در بازار‌هایی که وابسته به ساخت وساز هستند، شوند.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه کالا‌های مصرفی ورود پیدا کرده اند و این در حالیست که با ورود به بخش تولید می‌توانند منجر به شکوفایی و رونق در کلان اقتصاد شوند.

صنعت آلومینیوم

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم ادامه داد: در بخش تولید آلومینیوم و «یو پی وی سی» امکان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت مستقل وجود ندارد، زیرا فعالیت در این صنعت نیاز به سرمایه گذاری بسیار کلان دارد.

این فعال صنفی اظهار کرد: در حال حاضر چهار شرکت با سرمایه‌گذاری هنگفت درعرصه صنعت آلومینیوم فعال هستند وبا توجه به افزایش سرعت انتقال علم و فناوری می‌توانند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب پژوهشی استفاده کنند.

 افزایش  ۸۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه 

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم درباره قیمت این محصولات در بازار گفت: قیمت مواد اولیه آلومینیوم و «یو پی وی سی» در مقایسه با سال گذشته بین ۸۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

فاضلی ادامه داد: پیش از این سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت نهایی کالا افزوده می‌شد، اما امسال تجربه افزایش تا ۲۰۰ درصدی بر مواد اولیه به علاوه افزایش حقوق و دستمزد، هزینه خدمات و ... موجب شده تا نتوانیم مقدار جهش قیمت نهایی محصول را با درصد اعلام کنیم.

این مقام مسئول صنفی درباره وضعیت بازار خارجی محصولات اظهار کرد: حجم صادرات آلومینیوم و «یو پی وی سی» بسیار ناچیز است. البته برای تولید این محصولات واردات مواد اولیه از جمله آلومینا انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم و «یوپی وی سی» ساختمان با اشاره به اینکه ایران در تولید وصادرات آلومینیوم و «یو پی وی سی» مزیت رقابتی ندارد، تصریح کرد: در میان کشور‌های حوزه خلیج فارس امارات و بحرین تولیدکننده این محصولات هستند. برغم اینکه قیمت انرژی در ایران بسیار پایین‌تر از کشور‌های همسایه است، ولی با این حال قیمت تمام شده آن‌ها به مراتب ارزانتر از ما است به همین دلیل در بازار آلومینیوم و «یو پی وی سی» امکان رقابت با این کشور‌ها را نیز نداریم.

فاضلی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم رقابت پذیری ایران در بازار آلومینیوم و «یو پی وی سی» با کشور‌های همسایه این است که شاخص‌های کلان اقتصادی در آن کشور‌ها مثبت و رو به رشد بوده، همچنین قیمت ارز نیز به دلیل تورم مدام نوسان ندارد. همین مولفه‌ها موجب می‌شود قیمت‌ها برای تولیدکنندگان ثابت بوده و بتوانند براساس شرایط ثبات اقتصادی برنامه ریزی کنند و این در حالیست که در ایران حداقل در صنف ما ماهی دوبار نرخ‌ها تغییر می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب