باید در جریان غدیر نقش مردم را پررنگ کنیم
حجتالاسلام محمدصادق کفیل؛ رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفتوگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به جایگاه امامت در عید غدیر بیان داشت: خداوند متعال امام را خود انتخاب میکند، انتصاب امام توسط خدا است «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» یعنی خدا میگوید من کسی که این قابلیت و لیاقت را داشته باشد امام قرار میدهم.
وی افزود: یکی از مهمترین شئون امامت، حکومت امام است، یعنی امام باید حاکم باشد، امیرالمؤمنین یکی از بیاناتشان این است (مرحوم رضی در نهج البلاغه آورده است): «فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ»؛ مردم صالح نمیشوند مگر با صالح شدن حاکمان، یعنی وقتی امام حاکم شود، میتواند دین را احیا و اجرا کند، همچنین میتواند قوانین دین را عملی کند.
واجب است برای حکومت امام زمینهسازی کنیم
حجتالاسلام کفیل با بیان اینکه پیاده شدن اسلام مشروط به حاکمیت امام است، ابراز داشت: خداوند حاکمیت امام را به مردم واگذار کرده است، سیر طبیعیاش هم همین است، یعنی خدا میگوید اگر مردم بخواهند، امام حاکم میشود، اگر مردم بخواهند به معنای اختیار نیست، یعنی عملاً این کار به دست شما است و من بر شما واجب میکنم، لازم میدانم که بر حکومت امام زمینهسازی کنید.
وی ادامه داد: بعضی در حاکمیت امام میگویند، مردم خواستند امام حاکم میشود، نخواستند امام حاکم نمیشود! مثل اینکه یک نفر بگوید میتوانی نماز صبح بخوانی، میتوانی نخوانی! در حالی که واجب است نماز صبح بخوانی. توجه داشته باشید که حاکمیت امام برایمان واجب است.
این کارشناس مهدویت اظهار داشت: گاهی در غدیر تمام توجه روی فضائل امیرالمؤمنین (ع) میرود. در غدیر گاهی تمام نگاهمان روی جایگاه ابی طالب است، علی چیست؟ علی چه فضائلی دارد؟ اما گاهی غافل میشویم و مسیر را اشتباه میرویم. غافل از این میشویم که نقش ما چیست؟
وی گفت: «غدیر» روز تولد امیرالمؤمنین (ع) و آغاز امامت امیرالمؤمنین (ع) نیست. «غدیر» روزی است که از همه روزهای سال مهمتر است. ما باید در جریان غدیر نقش مردم را پر رنگ کنیم. این سؤال را بپرسیم چه شد غدیر عملی نشد، چه شد بیعت با امام به نتیجه نرسید؟ چه شد امام خانهنشین شدند؟ چه شد امامان ما یکی پس از دیگری خانهنشین شدند؟ چه شد امروز امام عصر (عج) ما خانهنشین است؟
غدیر یک روز مهدوی است
حجتالاسلام کفیل خاطرنشان کرد: در اصل «غدیر» یک روز امام زمانی است، غدیر یک روز مهدوی است، الگو گرفتن از عید غدیر برای برنامهریزی فرج و حکومت امام عصر (عج) است، در غدیر ما گاهی توقف در نام امیرالمومنین (ع) و فضائل امیرالمومنین (ع) میکنیم. اینکه گفتند در غدیر اطعام داده شود، غدیر احیا شود، غدیر در زبانها بگردد، به این مفهوم است که بفهمیم چه وظیفهای در برابر غدیر داریم؟
وی افزود: اگر جامعه ما غدیر را میفهمید ظهور رخ میداد. دلیلی که تا الان فرج امام زمان (عج) رخ نداده است و آقایمان ظهور نکردهاند، این است که ما هنوز غدیر و عظمت غدیر را نفهمیدهایم، عظمت بیعت با امام را نفهمیدهایم، نقش بیعت با امام را نفهمیدهایم، بیعت با امام یعنی خواسته امام را به خواسته خود ترجیح دادن است، یعنی با پیمانی که با امام میبندند ملتزم شدن است.
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با تأکید بر اینکه در جامعه ما برای امام قدم برداشتن که هنوز حل نشده است، تصریح کرد: مثالی بزنم، عاشورا که میشود به همدیگر تسلیت میگوییم. اما به ما گفتند اول تسلیت بگو، بعد بگو «و جَعَلَنا و إيّاكُم مِنَ الطّالِبينَ بِثارِه»، در تسلیت توقف نکن، عزاداری مقدمه حرکت است، تسلیت بگو بعد دعا کن که خدا تو را جزو منتقمین قرار بدهد، به سمت ظهور حرکت کنی. ما در غدیر در گام اول توقف کردیم، اطعام میکنیم، سفره میاندازیم، جشن میگیریم، همه کار میکنیم، اما در اینکه باید گام به سوی به دغدغه و برنامه امیرالمومنین (ع) و به احیای حاکمیت امام برداریم، توقف کردهایم.
انتهای پیام/