دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به طرح ملی اعتلا:

استاد دیندار و دلسوز شاگردان را فرزندان خویش می‌داند

استاد دیندار و دلسوز شاگردان را فرزندان خویش می‌داند
مرجع تقلید شیعیان جهان گفت: استاد دیندار و دلسوز، شاگردان را فرزندان خویش می‌داند و علاوه بر پیشرفت علمی به تعالی دینی و اخلاقی آنان نیز اهتمام دارد.
کد خبر : 856399

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان جهان توسط حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: در آغاز از مسئولان و برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این دوره تشکر و قدردانی می‌کنم، امیدوارم این سلسله برنامه‌ها در راستای تعالی افکار و اندیشه استادان و دانشجویان تأثیرگذار بوده و سبب رشد و ارتقای آنان شود.

در این پیام عنوان شده است: دین مبین اسلام و مکتب متعالی اهل بیت (علیهم‌السلام) همواره مردم را به اجابت دعوت خداوند و پیامبر اکرم(ص) که آنان را به حیات طیبه فرامی‌خوانند، دعوت کرده و حیات طیبه ترکیبی از اعتقاد صحیح و عمل صالح است که نیت‌ها و اراده‌ها در رسیدن به آن نقش مهمی دارد.

در متن این پیام آمده است: انسان‌های مؤمن زندگی مادی خویش را در این دنیا بر پایه اعتقادات و باور‌های درست بنا می‌کنند و عبادت خداوند و اعمال صالح، آنان را ارتقا می‌بخشد تا به قرب حق تعالی نزدیک شوند.

در این پیام بیان شده است: با این حال خداوند از آنها خواسته تا فردایشان بهتر از امروز باشد و از ترقی و تعالی در زندگی غافل نشوند. بخش مهمی از این امر مرهون تعمق در اندیشه‌های دینی و تقویت انگیزه‌های ایمانی است که در نسل‌های مختلف و به میزان قابل توجهی در رابطه میان استاد و شاگرد شکل می‌گیرد.

در پیام آیت‌الله مکارم شرازی تأکید شده است: استاد دیندار و دلسوز شاگردان را فرزندان خویش می‌داند و علاوه بر پیشرفت علمی، به تعالی دینی و اخلاقی آنان نیز اهتمام دارد، دغدغه او ارتقای معرفت و دیانت شاگردان است و علاوه بر آنکه خود به وظایف دینی التزام داشته، شاگردان را نیز بدان رهنمون می‌سازد و اندیشه و انگیزه آنان را ارتقا می‌دهد.

در این پیام مطرح شده است: خوب به خاطر دارم که یکی از مشوق‌های من برای ورود به طلبگی و آشنایی ویژه با معارف دینی و پیگیری مسیر اجتهاد، دبیر علوم طبیعی بود، مردی متدین و آگاه که در کنار انجام وظیفه تدریس به تربیت دینی و اجتماعی شاگردانش می‌پرداخت.

در این پیام یادآوری شده است: در این دوران، ابزار فراوانی ازجمله فضای مجازی فرزندان به‌خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان را تهدید می‌کند. دام‌ها اشکال گوناگونی یافته و دسترسی به آن آسان شده که بی‌تردید محافظت از چنین نسلی نیازمند ارتقای معرفت و تقویت بنیان‌های دینی و اعتقادی آنان و آگاهی از حقایق عالم است.

در این پیام تشریح شده است: درخواست من از استادان این است که نسبت به تهدید‌ها و آسیب‌ها حساس بوده و در گام نخست خود را مجهز کرده و سپس از افکار و اعتقادات فرزندان این سرزمین نگاهبانی کنند.

در این پیام عنوان شده است: در پایان بار دیگر از خداوند منان برای نسل جوان مان، دیانت و معنویت و برای همه خادمان راه تربیت و هدایت خصوصاً کسانی که در شکل گیری و تداوم این برنامه مشارکت دارند توفیقات روزافزون مسئلت داشته و امیدوارم مشمول توفیقات و عنایات الهی قرار گیرند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمد شریفانی به آیات ۹ تا ۱۲۸ سوره توبه اشاره کرد و گفت: در این آیات به مؤلفه‌های استاد اشاره شده که ازجمله آنها این است که استاد باید دلسوزانه و طبیبانه پیام‌رسان بوده، کلاس درس را با طراوات و زنده‌دلی اداره کند. 

وی افزود: همچنین استاد باید مردم‌شناس بوده و درد مردم را درک کند. استاد باید متواضع بوده و خود را بدهکار مردم بداند. مهربانی اساس کار معلمی است و استادی، استاد است که کریمانه، سریع و بدون اینکه کسی متوجه شود، گره‌های زندگی افراد را برطرف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته